Jocuri educaţionale

Una din trei
Apele curgătoare şi vegetaţia României
Geografie Clasa a IV-a

Pericol de explozie
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10000
Matematica Clasa a III-a

Cutremur
Unităţi de măsurat lungimea
Matematica Clasa a III-a

Familiarizarea copiilor cu noțiunile de propoziție, cuvânt, silabă, sunet

Învăţământ primar | Învăţământ special

Propus de: galben12 | 08.09.2019 20:22 | Revista cadrelor didactice nr. 60/2019 | 170 vizualizări

Un rol important în vederea însușirii de către copii a unei pronunțări corecte a sunetelor, a îmbogățirii vocabularului și a dezvoltării gândirii îl are învățarea de cântece, poezii și ghicitori.

Familiarizarea copiilor cu noțiunile de propoziție, cuvânt, silabă, sunet

Însușirea citirii și a scrierii se resimte din punct de vedere calitativ prin prezența greșelilor provenite din neconcordanța dintre componența fonetică și cea grafică a cuvintelor tipărite sau scrise cu litere de mână. De aici necesitatea ca, încă din primele zile de școală, să se ducă o muncă susținută de depistare a defectelor de vorbire ale copiilor.
Încă din perioada preabecedară, copiii trebuie să știe practic ce este o propoziție, să separe o propoziție din vorbire, să o împartă în cuvinte, să împartă cuvintele în silabe și să separe din silabe și cuvinte, sunete. Această activitate este necesară pentru însușirea conștientă de către copii a citirii și a scrierii în perioada abecedarului, în conformitate cu cerințele metodei fonetice analitico- sintetice, așa cum voi arăta mai departe.
Separarea propozițiilor din vorbire
Propoziția se separă din vorbire folosindu- se ilustrații:„ Ridichea a crescut mare.”
Elevii formulează propoziții după modelul dat de învățător, compun propoziții despre obiectele pe care ei le cunosc mai bine.
Împărțirea propoziției în cuvinte
Această activitate prezintă o importanță deosebită pentru analiza fonetică a cuvintelor în vederea însușirii conștiente a citirii și a scrierii.
Pentru ca elevii să distingă în mod clar cuvintele din propoziții e necesar ca, în exercițiile de împărțire a propozițiilor în cuvinte, să se accentueze fiecare cuvânt și să se folosească pauze mai mari între cuvinte.
Pentru fixarea și consolidarea acestor cunoștințe se cere elevilor:
- să recunoască numărul și ordinea cuvintelor în alte propoziții spuse de învățător;
- să alcătuiască propoziții despre subiecte date, formate din 2- 3 sau 4 cuvinte;
Separarea silabelor din cuvinte
Pentru familiarizarea elevilor cu noțiunea de silabă se separă un cuvânt din propoziție. Cuvântul separat se pronunță despărțit în silabe, însoțind pronunțarea fiecărei silabe de ținerea palmei sub bărbie.
Noțiunea de silabă se dă astfel: „Am rostit cuvântul despărțit în silabe. Câte silabe ați auzit? Care este prima? A doua? ” etc.
Pentru fixarea și consolidarea noțiunii de silabă se cere elevilor să recunoască numărul și ordinea silabelor în cuvintele spuse de învățător sau să spună cuvinte formate din 2- 3 silabe, precizând și ordinea lor.
Familiarizarea copiilor cu noțiunea de sunet și separarea sunetelor din silabe și cuvinte
Majoritatea copiilor care intră în școală nu pot să distingă sunetele vorbirii. Această dificultate apare apare în distingerea sonorității pure ( curate ) a consoanelor, care necesită o stăpânire corectă a articulării lor. În procesul citirii, copilul trebuie să unească sunetele în silabe și silabele în cuvinte la vederea literelor cunoscute, pronunțarea incorectă a sunetelor îngreunează mult acest proces, făcându- l uneori imposibil. Ca atare, una din sarcinile de bază ale perioadei preabecedare constă în a- l ajuta pe copil să- și formeze capacitatea separării și unirii sunetelor vorbirii, astfel încât această problemă didactică să nu mai necesite eforturi deosebite în perioada abecedară.
Pentru fixarea sunetului se fac exerciții de analiză și sinteză a altor cuvinte care conțin sunetul studiat în diverse poziții (la început, la mijloc sau la sfârșitul cuvântului), după ce învățătorul a dat cel puțin un exemplu.
Exercițiul prezintă o mare valoare deoarece contribuie la activizarea vocabularului copiilor și la îmbunătățirea auzului lor fonematic.
În vederea consolidării sunetelor învățate și pentru corectarea defectelor de pronunțare ale unor copii ( de exemplu: unii copii nu sesizează deosebirea dintre s și z ), se folosesc cu succes diverse jocuri.
Jocul „ Albinele ” ( pentru pronunțarea sunetului z )
Copiii reproduc zumzetul albinelor.
După comanda conducătorului: „Albinele sosesc ”, copiii, în cor, încep să pronunțe sunetul z intensificându- l treptat, până când conducătorul spune : „ Au sosit ”.
Ca rezultat al acestor activități didactice , elevii învață:
- să despartă propoziția în cuvinte, cuvintele în silabe, silabele în sunete;
- să determine numărul și ordinea cuvintelor în propoziție, a silabelor în cuvinte, a sunetelor în silabe;
- să pronunțe corect sunetele studiate;
- să cunoască mișcările organelor vorbirii, necesare pronunțării sunetelor învățate.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 23 evenimente

«DECEMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Salvati planeta Pamant !

Propus de: Ela123

Sondajul zilei

Părinții se plâng că elevii au prea multe materii și ore. Conform noului plan-cadru, elevii claselor a VII-a și a VIII-a au 31-34 ore pe săptămână. Elevilor le-au fost introduse materii noi dar, și unele discipline din vechiul plan-cadru sunt considerate inutile de către părinți. Ce discipline, în opinia dumneavoastră, ar trebui eliminate?

1152 voturi | 52 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: teoiordachioaie Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

A fost imbunatatit modul de vizualizare a documentelor. Acum puteti sa le vizualizati, apoi le descarcati