Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Experimentarea,metodă de predare-învățare

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: RusGeorgeta | 23.07.2015 16:57 | Revista cadrelor didactice nr. 15/2015 | 913 vizualizări

Experimentarea presupune utilizarea în procesul de asimilare de cunostințe a lucrurilor petrecute cu noi și receptionate cu ajutorul simțurilor.

Experimentarea,metodă de predare-învățare

Doresc să vă prezint o metodă modernă de predare-învaţare,dar în acelaşi timp şi o metodă eficientă de captivare a atenţiei elevilor.Este vorba de Experimentare , şi presupune utilizarea în procesul de asimilare de cunoştinţe ,priceperi şi deprinderi, a lucrurilor petrecute cu noi şi recepţionate cu ajutorul organelor senzoriale,a simţurilor:vizual, auditiv,olfactiv,tactil şi gustativ.
Etapele activităţii în care folosiţi experimentarea sunt:
a)Stabilirea scopului
b)Sentimentele asociate cu scopul lecţiei
c)Activităţi care creează sentimente
d)Aplicarea în viaţa copilului
Principiile care stau la baza unei activităţi de succes sunt:
1.Încercaţi să implicati întreaga personalitate a elevului(toate simţurile).
2.Încercaţi să implicaţi toată clasa.
3.Folosiţi-vă de mediul înconjurător, dacă e posibil.
4.Aveţi grijă să nu lezaţi sentimentele copiilor.
5.Faceţi legătura între activitate şi scopul ei.
Pentru a fi mai explicită am să vă dau câte un exemplu de abordare a unui proverb,şi a unei credinţe ,folosind această metodă. Se poate utiliza de asemenea în identificarea , aprecierea şi deprecierea însuşirilor personajelor literare.
a)Proverbul:
,,Rădăcina învăţăturii e amară,dar rodul ei e dulce.”
Scopul acestei activităţi este încurajarea elevilor în actul învăţării.
Se spune şi se scrie pe tablă proverbul cu litere mari, cu cretă colorată.Apoi discut cu elevii pe marginea lui. (implicarea organului auditiv)
Dacă citim cu atenţie proverbul, cu ce putem să asemănăm învăţătura? (o plantă )
Îi îndemn pe elevi să privească o plantă din clasă sau de afară. (implicarea organului vizual)
Dacă am gusta învăţătura ce gust ar avea? (amar) Cunoaşte-ţi un fruct sau o legumă cu gust amar ?Care ?(cireşele amare )
Vă place gustul amar?Imaginaţi-vă că gustaţi acum un castravete amar.Ce simţiţi?
De ce credeţi că se spune că rădăcina învăţăturii este amară? Este uşor să înveţi?
Dar ce gust are răsplata muncii de şcolar?(dulce).Ce fructe dulci cunoaşteţi?
Puteţi dărui elevilor câte o bomboană pentru a-i savura gustul dulce.(implicarea organului gustativ).
Cine are datoria să înveţe? Când se învaţă de obicei? În care parte a vieţii?
Unde se învaţă?Pentru ce îi pregăteşte ?
Dacă doreşti să ai parte de o răsplată bună trebuie să înveţi în copilărie.În această perioadă din viaţa ta poţi asimila cea mai mare cantitate de informaţii.
Ce sentimente vă încearcă acum după ce am explicat acest proverb?(recunoştinţa , admiraţie , datorie,speranţă)
Ce hotărâre aţi luat în acest moment?Ce veţi face ? (aplicaţie)
b ) Credinţa despre firea copiilor:
,,Unii copii sunt ca nişte roabe.’’- Dima Silvia
Scopul activităţii este acela de a-i încuraja în a fi oameni de ajutor.
Se scrie pe tablă enunţul şi se ataşează o imagine cu o roaba.
Ştiţi copii ce este o roaba? ( vehicul pentru transportul materialelor pe distanţe mici alcătuit dintr-o ladă sau dintr-o platformă cu o roată si cu două braţe,de care împinge omul)
Fiecare dintre voi să vă imaginaţi că sunteţi o roabă.
De ce ai fost construită?Poţi face ceva fără ajutorul omului?
Cum te simţi când eşti goală?Cum te simţi când eşti încărcată ?
Când omul te împinge cum te deplasezi?Faci zgomot?
În cele din urmă pot spune că eşti de folos dacă cineva te împinge.
Unii copii se aseamănă cu o roabă pentru faptul că sunt de folos numai dacă cineva îi împinge spre a face ceva.Când nu fac nimic ,se simt bine şi se aseamănă cu roabă goală.Când au ceva de făcut ,greu se mişcă din loc şi murmură : atunci se aseamănă cu roaba încărcată.
Ce aţi învăţat voi din acest din acest exemplu?Cum vă simţiţi voi după această activitate?
Cum o să procedati atunci când vi se va cere sa faceţi ceva?
M-aş bucura ca voi cei de faţă să nu vă asemănaţi niciodată cu o roabă,ci să fiţi mereu de nădejde şi gata de ajutor .
Creatorul a avut grijă să pună în fiecare din noi un strop de lumina Sa.Haideți să o împărtășim și altora!

Rus Georgeta Daniela
Şcoala Gimnazială,,Ion Agârbiceanu’’
Cluj-Napoca
Bibliografie
• GH.Paschia ,Buna-cuviinţă oglindită în proverbe şi maxime din toată lumea,Ed.Albatros,1970
• Curs de perfecţionare a învăţătorilor susţinut de Fundaţia de Echipare pentru Generaţia de Mâine (E.G.M.)
• Dima, Silvia ,Metoda proiectelor la vârste timpurii, Ed. Miron, 2005

Comentarii (1)

0 0

06.08.2015 21:31 RusGeorgeta - Autor

Va multumesc mult pentru aprecieri.Articolul publicat face parte din cartea pe care am scris-o si care se numeste,,Scoala Altfel/Metode de captivare a atentiei si motivare a elevilor din ciclul primar,,.Daca va intereseaza ma puteti suna la numarul de telefon:0743083850.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

292 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN