Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Evaluarea în contextul învăţării active

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: bobita1 | 16.12.2014 21:50 | Revista cadrelor didactice nr. 4/2014 | 1505 vizualizări

Trăim într-o perioadă în care explozia de informaţii parcă nu
mai are limite şi deci, se impune lărgirea graniţelor
creativităţii în procesul de predare-învăţare- evaluare.

Sistemul educaţional românesc este de ceva timp într-o schimbare
continuă, schimbare datorată faptului că, sistemul tradiţional
de învăţământ, cu calităţile sale de necontestat , la acest
moment nu mai răspunde nevoilor societăţii. Aceasta şi pentru
că trăim într-o perioadă în care explozia de informaţii
parcă nu mai are limite şi deci, se impune lărgirea graniţelor
creativităţii în procesul de predare-învăţare- evaluare.
În contextul educaţional actual, problematica evaluării capătă
o importanţă din ce mai mare în activitatea specialiştilor şi,
mai ales a practicienilor. Componenta metodologică prefigurează
principalele mutaţii în activitatea didactică a profesorului,
din perspectiva inovaţiilor preconizate. Ele ţin de modernizarea
procesului educaţional şi subliniază caracterul formativ al
învăţării.
Una dintre probele relevante în evaluarea învăţării
matematicii de către elevi este eseul matematic.
Eseul este un studiu de proporţii reduse asupra unor probleme
filosofice, literare, ştiinţifice etc, care presupune expunerea
unui punct de vedere personal, fără intenţia de a epuiza
subiectul.( DEXonline) .Scriind un eseu , elevul are ocazia să
cerceteze şi/ sau să reflecteze asupra unui concept matematic de
bază, să-şi clarifice şi să prezinte propria înţelegere
asupra unei teme şi să-şi dezvolte abilităţile de a comunica
în scris despre matematică.Când citeşte un eseu matematic scris
de elev, profesorul evaluează înţelegerea elevului despre un
anumit concept, identifică înţelegerea eronată a elevului, vede
tema respectivă prin cuvintele din eseurile elevilor.
Procesul de predare-învăţare-evaluare înseamnă mai mult decât
o mulţime de strategii de învăţare, iar unele metode ar trebui
să facă parte din repertoriul fiecărui profesor. Iată câteva
dintre aceste metode .

Eseul de 5 minute
Este o activitate de scriere a unei reflecţii scurte despre o
temă şi este un text scris informal- importante sunt ideile şi nu
scrisul.
Derularea activităţii:
1. Anunţarea elevilor să scrie foarte pe scurt despre subiectul
propus
2. Anunţarea temei
3. Cronometrarea elevilor – cu acordarea unui minut în plus în
caz de necesitate
Elevii pot păstra eseul în propriul jurnal de învăţare sau să
fie utilizat pentru evaluare.

CRITERIILE GENERALE DE EVALUARE ALE ESEULUI DE 5 MINUTE SUNT:
- Comentariul exprimă un punct de vedere clar
- Elevul vine în sprijinul punctului său de vedere cu cel puţin
două argumente
- Există o legătură clară între punctul de vedere exprimat şi
argumentele oferite
Eseul de 5 minute are rolul de a capta ideile şi poate fi utilizat
la începutul, mijlocul sau la finalul unei lecţii.
Utilizat la sfârşitul lecţiei, eseul de 5 minute oferă
profesorului informaţii despre ceea ce s-a întâmplat, în acea
lecţie, în plan cognitiv/ intelectual.
Cerinţe pentru un astfel de eseu :
- Să scrie depre o noţiune învăţată în aeastă lecţie
- Să formuleze o întrebare/ nelămurire pe care o mai au în
legătură cu lecţia

Iată cîteva exemple de eseuri scurte în cadrul altor metode
(metoda cubului- faţa compară)
 Asemănări şi deosebiri între criteriul de divizibilitate cu
3 şi 9.
 Asemănări şi deosebiri între procedeele de calcul pentru
c.m.m.d.c. şi c.m.m.m.c.
 Asemănarea şi deosebirea între corpurile geometrice
studiate.
 Comentează următorul citat:" Dumnezeu a creat numerele
naturale; toate celelalte numere sunt rezultatul muncii omului"-
Leopold Kronecker, mathematician ( 1823- 1891)
Pentru a comenta citatul :
- gândeşte- te dacă eşti sau nu de acord cu afirmaţia aceasta
- gândeşte- te la argumente care să îţi susţină opinia
Eseul cu 5 paragrafe oferă elevilor un format simplu, pe care
să-l respecte în scrierea eseului.
CRITERII DE EVALUARE ALE ESEULUI MATEMATIC CU 5 PARAGRAFE:
FORMAT
Primul paragraf introduce subiectul, următoarele trei paragrafe
argumentează în favoarea subiectului, iar ultimul conţine
concluzia eseului.
CONŢINUT
Ideile prezentate sunt corecte şi conţinutul argumentelor în
favoarea subiectului este corect matematic.
Eseul include răspunsurile la întrebările formulate în sarcina
de lucru .
CLARITATE ŞI CORECTITUDINE GRAMATICALĂ
Eseul este clar .
Eseul este corect scris gramatical .
NOTAREA ESEULUI
PUNCTAJ
Format:...........................................................max.20
puncte
Conţinut.........................................................
max.60 puncte
Claritate şi corectitudine gramaticală.............max 20 puncte
Punctaj total:..................................................
max. 100 puncte

EXEMPLE DE TEME PENTRU ESEURI
1) Algebra şi viaţa de zi cu zi
Sarcina de lucru: Elaborează un eseu de 5 paragrafe, despre
utilitatea învăţării algebrei pentru tine, privită prin prisma
vieţii de zi cu zi.Formulează-ţi opinia personală şi apoi
argumentează.
Asigură- te că în cadrul eseului ai în vedere următoarele:
 Algebra este abstractă şi generalizează diferite tipuri
particulare de probleme
 Unele persoane preferă să utilizeze în rezolvarea problemelor
metode algebrice şi nu aritmetice
 Înţelegerea algebrei contribuie la dezvoltarea competenţelor
de a gândi critic şi de a rezolva probleme
2) Funcţia de gradul al doilea
Sarcina de lucru: Elaborează un eseu de 5 paragrafe care să
descrie cum se reprezintă funcţia de gradul al doilea. În eseu
răspunde la următoarele întrebări:
 Ce formă are graficul funcţiei de gradul al doilea? În ce fel
coeficienţii influenţează forma graficului?
 În ce condiţii această funcţie are punct de minim şi în ce
condiţii are punct de maxim?
 Care sunt coordonatele intersecţiei graficului acestei funcţii
cu axele de coordonate? Ce semnificaţii au?
3)Scrieţi un eseu structurat cu tema "Ce ne învaţă
Matematica?“
Eseuri realizate de elevi
Tema: Infinitul
Infinitul este mic sau mare?
Un băţ este mic sau mare, dar numărul celulelor materiei din
băţ este infinit.
O ţară este mică sau mare, dar numărul bulgărilor unei ţări
este infinit.
Lacul este mai mic decât un ocean, dar numărul particulelor de
apă din fiecare este infinit.
Universul este infinit...
TEMA: FRACŢIILE
Despre fracţii am învăţat când eram mai mic şi mama îmi
spunea să împart mărul cu fratele meu, dar totdeauna eu luam
partea mai mare. Apoi am înţeles că fracţiile sunt numere, dar
nu orice numere, ci unele mai speciale. Am reuşit să fac operaţii
cu fracţii, să rezolv probleme şi , acum pot să spun că
fracţiile nu sunt greu de învăţat.
ÎN LOC DE CONCLUZII
ESEUL MATEMATIC IMPLICĂ ELEVUL ÎN PROPRIA-I ÎNVĂŢARE,
STIMULÂNDU-L SĂ CREEZE, SĂ-ŞI IMAGINEZE, NU SĂ ÎNREGISTREZE
INFORMAŢIA ÎN MOD MECANIC, SĂ ARGUMENTEZE CU EXEMPLE PERSONALE,
NU SĂ MEMOREZE.
Deci, ce alegem? Tradiţie sau inovaţie? Împletirea armonioasă
a acestora ar trebui să fie răspunsul la această întrebare. Şi,
să nu uităm că:
EXPLORAREA UNIVERSULUI MATEMATIC REPREZINTĂ O MODALITATE
ESENŢIALĂ PENTRU DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE A ELEVILOR.



BIBLIOGRAFIE

DUMITRU, ION AL(2000)-DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE ŞI
ÎNVĂŢAREA EFICIENTĂ, EDITURA DE VEST TIMIŞOARA
VĂCĂREŢU, A.S.(2008)- LECŢII DE MATEMATICĂ PENTRU DEZVOLTAREA
GÂNDIRII CRITICE, EIKON CLUJ NAPOCA

Prof.Marilena Chiş
Şcoala Gimnazială "Lucian Blaga"- Structura Şcoala
Gimnazială Nr.11 Sătmărel- Satu Mare

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 48 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

151 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN