Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Erasmus+ – împreună spre o Europă unită

Învăţământ gimnazial | Alte discipline

Propus de: dorinasacu | 14.06.2015 19:14 | Revista cadrelor didactice nr. 14/2015 | 603 vizualizări

În prezent în școli este necesară o abordare inovatoare,
programe de educație mai atractive, în conformitate cu
așteptările individuale.Proiectele Erasmus+ răspund acestor
nevoi, prin activități de învățare non-formală.

Erasmus+ – împreună spre o Europă unită
Școala, familia și comunitatea locală – trei componente de
bază ale unei educații moderne, cu un impact puternic asupra
dezvoltării armonioase a copiilor noștri. Fiecare dintre aceste
componente își are rolul său binedefinit în cadrul evoluției
și formării tinerilor. În același timp, cooperarea dintre ele
poate consolida realizarea pe plan profesional și personal a
elevilor. În societatea modernă și competitivă din zilele
noastre educația a devenit mult mai complexă, depășind cadrul
simplu al predării și învățării unor cunoștințe care
aparțin strict unei discipline. Este necesară o abordare
inovatoare, programe de educație și de formare mai atractive, în
conformitate cu nevoile și așteptările persoanelor individuale,
metodologii bazate pe tehnologia informației și comunicațiilor,
cât și utilizarea unor abordări participative.
Proiectele Erasmus+ răspund acestor nevoi, prin activități de
învățare non-formală, care au ca scop atât îmbunătățirea
abilităților și a competențelor elevilor, dezvoltarea spiritului
de inițiativă și antreprenorial, cât și promovarea
participării active în societate și a unei atitudini pozitive
față de valorile UE, și nu în ultimul rând creșterea
motivației și a satisfacției în activitatea de zi cu zi.
Beneficiarii acestor proiecte sunt atât elevii, cât și părinții
acestora și comunitatea locală.
Școala Gimnazială nr. 30 ”Gheorghe Țițeica” din Constanța
desfășoară acest tip de proiecte (la început Comenius și acum
Erasmus+ KA2) din anul 2008. Prin intermediul lor elevii,
profesorii și părinții sunt implicați într-un dialog
multicultural, în care împărtăşiesc idei, opinii şi păreri
despre activităţi şi teme ale proiectelor, îmbunătăţind
astfel abilităţile de comunicare atât în limba maternă cât
şi într-o limbă străină și în același timp competențele
digitale. Proiectul ”Invaders – How they shaped the Europe of
today” se desfășoară pe o perioadă de 3 ani (2014 - 2017), cu
parteneri din Irlanda (coordonator), Anglia, Spania, Italia,
Finlanda și Polonia. Pe parcursul proiectului intentionăm să
explorăm civilizațiile invadatorilor, cum ar fi Vikingii,
Normanzii, Romanii, Celții, Otomanii și influența pe care
aceștia au avut-o asupra țărilor pe care le-au invadat. Proiectul
va atinge arii curriculare cum ar fi Limba română, Istoria,
Geografia, Studii sociale, Antropologia, alaturi de arii culturale
cum ar fi artele plastice, muzica, dansul, arhitectura, mâncarea.
El ne va permite sa examinăm măsura în care invadatorii au
influențat cultura țărilor pe care le-au invadat, formându-le
în țările care sunt azi. De asemenea, ne va acorda șansa de a
vedea în ce măsură suntem influențați de apartenența la o
comunitate europeană mai amplă, și cum, de-a lungul istoriei,
această comunitate mare ne-a permis să împărtășim experiențe
culturale care au dus la îmbunătățirea și dezvoltarea Europei
de azi.
Acesta este un mod inovator de a face programa relevantă pentru
elevii noștri. Îi va ajuta sa vadă că Istoria, Geografia etc pe
care le studiază în fiecare zi în clasă au o importanță
considerabilă în istoria împărtășită și experiențele
țărilor din parteneriatul nostru. Totodată, proiectul implică
utilizarea TIC (Tehnologia Informației și a Comunicațiilor) ca
mijloc de comunicare între parteneri – atât profesori cât și
elevi, pentru a crea unele din produsele proiectului - bloguri,
prezentări powerpoint, prezentări online, DVD-uri, Skype etc.
Aceasta va îmbunătăți abilitățile TIC ale tuturor partenerilor
implicați. De asemenea, vor fi mai multe produse concrete,
practice, cum ar fi cărți de bucate, oferind atât versiunile
antice cât și cele moderne, introduse în fiecare țară
cucerită, imagini și șabloane 3D ale operelor de artă antice și
moderne, monumente străvechi lăsate în urmă de invadatori, noi
idei arhitecturale și de construcții aduse de aceștia, cum ar fi
castelele normanzilor, drumurile romane, navele și bărcile
vikingilor, etc. Vor fi și cărți scrise și ilustrate de elevi,
atât de ficțiune cât și non-ficțiune, care vizează diferite
grupuri și intervale de vârste și aptitudini. Aceasta va dezvolta
cititul/scrisul și aptitudinile artistice ale elevilor într-un mod
plăcut și inovator. Elevii vor învăța în moduri deosebite, și
vor fi atât de implicați în proiect, încât vor învăța fără
să realizeze. De asemenea, asta va aduce curriculumul la viață
pentru elevi și va spori conștientizarea între parteneri legat de
cât de mult le datorăm vecinilor noștri europeni și cât de
multe avem în comun.
În timpul mobilităților transnaționale, elevii și cadrele
didactice vor călători în țările partenere și vor participa la
ateliere de lucru în care vor fi prezentate produse ale proiectului
deja finalizate, iar elevii vor lua parte la activități care le
vor aprofunda înțelegerea temei. Următoarele activități și
produse vor fi planificate și dezvoltate cu elevi lucrând
împreună în grupe și învățând unii de la alții. Elevii vor
avea oportunitatea să vadă ei înșiși monumentele, arhitectura,
operele de artă etc. ale țărilor partenere și să experimenteze
cultura acestora. Ei vor putea compara moștenirea lăsată în
urmă de invadatori, cum ar fi Romanii (comuni mai multor țări
partenere), arhitectura etc., cu vestigii similare din propria lor
țară. În acest fel, va deveni clar pentru toți elevii că toate
vestigiile lăsate în urmă de invadatori sunt asemănătoare în
multe sau majoritatea țărilor invadate și influența pe care
acești invadatori au avut-o asupra unor largi zone din Europa.
Elevii vor începe să identifice aspectele propriei culturi, care a
fost fie influențată, fie introdusă de invadatori. Aceasta va
include mâncare, muzică, dans, îmbrăcăminte, arhitectură,
metode de producție agricolă, limbă, legi, drumuri și
infrastructură și multe aspecte ale vieții de zi cu zi. Ei vor
realiza cât de mult s-a dezvoltat Europa pe care o știm astăzi
datorită influențelor invadatorilor. De asemenea, profesorii vor
lucra împreună pentru a împărtăși exemple de bună practică
și pentru a crea și dezvolta metode de predare eficiente care pot
fi postate pe site-ul nostru și utilizate de școlile partenere
cât și de cei din afara proiectului prin eTwinning.
Părinții vor fi implicați în implementarea proiectului,
participând activ la desfășurarea unor activități și găzduind
elevi din școlile partenere în timpul mobilității din România.
De asemenea vom implica și comunitatea locală în desfășurarea
unor activități și în timpul mobilității.
Prin intermediul proiectului Erasmus+ sperăm să implicăm toți
actorii actului didactic în viața școlară, astfel încât atât
elevii, cadrele didactice cât şi familia și comunitatea locală
să participe la dezvoltarea dimensiunii europene a sistemului de
educație. În același timp ei vor câştiga o mai bună
înţelegere a culturilor ţărilor partenere, ceea ce va duce la
creşterea toleranţei şi respectului faţă de alte culturi, și
la dezvoltarea unui sentiment de apartenenţă la Uniunea
Europeană.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 49 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

292 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN