Jocuri educaţionale

Provizii
Factor comun
Matematica Clasa a III-a

Pericol de explozie
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10000
Matematica Clasa a III-a

Podul
Adunarea şi scăderea fracţiilor cu acelaşi numitor
Matematica Clasa a IV-a

Dezvoltarea şi educaţia copilului în intervalul 3-6 ani

Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele

Propus de: andreeapop | 29.05.2019 04:53 | 37 vizualizări

Educaţia timpurie are un efect pozitiv asupra abilităţilor copilului şi asupra viitoarei sale cariere şcolare, în special pentru copiii proveniţi din medii socio-economice foarte defavorizate.

Dezvoltarea şi educaţia copilului în intervalul 3-6 ani
Prof.inv.preșc. Andreea Pop
Școala Gimnazială Dăești

Studiile ştiinţifice referitoare la efectele educaţiei timpurii preşcolare au scos în evidenţă următoarele:
• Educaţia timpurie (incluzând educaţia preşcolară) are un efect pozitiv asupra abilităţilor copilului şi asupra viitoarei sale cariere şcolare, în special pentru copiii proveniţi din medii socio-economice foarte defavorizate, în sensul că aceştia progresează în plan intelectual, dezvoltă atitudini pozitive faţă de învăţare precum şi motivaţia de a depune în viitor un efort real în şcoală.
• Educaţia timpurie are efecte pozitive asupra viitoarei integrări sociale ale adolescentului şi adultului.
• Mărimea grupei este , de asemenea , importantă.
• Influenţa formării şi supervizării personalului asupra dezvoltării copiilor.
• Implicarea activă a familiilor în educaţie şi în promovarea participării lor.
Curriculumul pentru învăţământul preşcolar prezintă o abordare sistemică, în vederea asigurării:
• continuităţii în interiorul aceluiaşi ciclu curricular
• interdependenţei dintre disciplinele şcolare (clasele I-II) şi tipurile de activităţi de învăţare din învăţământul preşcolar;
• deschiderii spre module de instruire opţionale.
Prezentul curriculum se remarcă prin:
• extensie – angrenează preşcolarii, prin experienţe de învăţare, în cât mai multe domenii experienţiale ( Domeniul lingvistic şi literar, Domeniul ştiinţelor, etc.);
• echilibru – asigură abordarea fiecărui domeniu experienţial atât în relaţie cu celelalte, cât şi cu curriculum-ul ca întreg;
• relevanţă - este adecvat atât nevoilor prezente, cât şi celor de perspectivă ale copiilor preşcolari, contribuind la optimizarea înţelegerii de către aceştia a lumii în care trăiesc şi a propriei persoane;
• diferenţiere – permite dezvoltarea şi manifestarea unor caracteristici individuale;
• progresie şi continuitate – permite trecerea optimă de la un nivel de studiu la altul şi de la un ciclu de învăţământ la altul.
Structural, prezentul curriculum aduce în atenţia cadrelor didactice următoarele componente: finalităţile, conţinuturile, tipul de instruire şi sugestii privind strategiile de instruire şi evaluare pe cele două niveluri de vârstă ( 3-5 ani şi 5-7 ani ).
Obiectivele cadru sunt formulate în termeni de generalitate şi exprimă competenţele care trebuie dezvoltate pe durata învăţământului preşcolar pe cele cinci domenii experienţiale.
Obiectivele de referinţă, precum şi exemplele de comportament, ca exprimări explicite rezultatelor învăţării ( conceptelor, cunoştinţelor, abilităţilor şi atitudinilor, dar şi ale competenţelor vizate) sunt formulate pentru fiecare temă şi fiecare domeniu experienţial în parte.
Domeniile experienţiale sunt adevărate ,,câmpuri cognitive integrate” ( L. Vlăsceanu şi colaboratori, Şcoala la răscruce. Schimbare şi continuitate în Curriculumu-ul învăţământului obligatoriu, Iaşi, Ed Polirom, 2002, p.5) care transced graniţele dintre discipline şi care, în contextul dat de prezentul curriculum, se întâlnesc cu domeniile tradiţionale de dezvoltare a copilului , respectiv: domeniul psihomotric, domeniul limbajului, domeniul socio-emoţional,domeniul cognitiv.
Domeniul limbă şi comunicare – acoperă stăpânirea exprimării orale şi scrise, ca şi abilitatea de a înţelege comunicarea verbală şi scrisă.
Se apreciază că prin ascultare şi exprimare în situaţii de grup, preşcolarii devin capabili să exploreze experienţele altor persoane şi să-şi extindă astfel propriul repertoriu de experienţe semnificative. Se urmăreşte ca aceştia să vorbească cu încredere, clar şi fluent, utilizând modalităţi de exprimare adecvate pentru diferite categorii de auditoriu.
Se recomandă ca toate instituţiile de învăţământ preşcolar să furnizeze contexte în care preşcolarii să se poată exprima şi să utilizeze activ mijloacele de comunicare. Din această perspectivă, se apreciază că studiul operelor literare specifice vârstei rafinează gândirea şi limbajul acestora, extinde capacitatea lor de a înţelege situaţii interpersonale complexe şi aduce o contribuţie importantă la dezvoltarea capacităţilor de evaluare.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«IUNIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


1 IUNIE -CULOAREA COPILARIEI

Propus de: marianalazea77

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre utilitatea evaluărilor naționale la clasele a II-a și a IV-a?

1015 voturi | 19 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: 8101961 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!