Jocuri educaţionale

Foca la distracţie
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10000
Matematica Clasa a III-a

Încurcatura geografică
Harta fizică a României. Puzzle
Geografie Clasa a IV-a

Girafa la dietă
Aflarea termenului necunoscut. Metoda balanţei
Matematica Clasa a III-a

Dezvoltarea şi educaţia copilului în intervalul 3-6 ani

Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele

Propus de: andreeapop | 29.05.2019 04:53 | Revista cadrelor didactice nr. 57/2019 | 105 vizualizări

Educaţia timpurie are un efect pozitiv asupra abilităţilor copilului şi asupra viitoarei sale cariere şcolare, în special pentru copiii proveniţi din medii socio-economice foarte defavorizate.

Dezvoltarea şi educaţia copilului în intervalul 3-6 ani
Prof.inv.preșc. Andreea Pop
Școala Gimnazială Dăești

Studiile ştiinţifice referitoare la efectele educaţiei timpurii preşcolare au scos în evidenţă următoarele:
• Educaţia timpurie (incluzând educaţia preşcolară) are un efect pozitiv asupra abilităţilor copilului şi asupra viitoarei sale cariere şcolare, în special pentru copiii proveniţi din medii socio-economice foarte defavorizate, în sensul că aceştia progresează în plan intelectual, dezvoltă atitudini pozitive faţă de învăţare precum şi motivaţia de a depune în viitor un efort real în şcoală.
• Educaţia timpurie are efecte pozitive asupra viitoarei integrări sociale ale adolescentului şi adultului.
• Mărimea grupei este , de asemenea , importantă.
• Influenţa formării şi supervizării personalului asupra dezvoltării copiilor.
• Implicarea activă a familiilor în educaţie şi în promovarea participării lor.
Curriculumul pentru învăţământul preşcolar prezintă o abordare sistemică, în vederea asigurării:
• continuităţii în interiorul aceluiaşi ciclu curricular
• interdependenţei dintre disciplinele şcolare (clasele I-II) şi tipurile de activităţi de învăţare din învăţământul preşcolar;
• deschiderii spre module de instruire opţionale.
Prezentul curriculum se remarcă prin:
• extensie – angrenează preşcolarii, prin experienţe de învăţare, în cât mai multe domenii experienţiale ( Domeniul lingvistic şi literar, Domeniul ştiinţelor, etc.);
• echilibru – asigură abordarea fiecărui domeniu experienţial atât în relaţie cu celelalte, cât şi cu curriculum-ul ca întreg;
• relevanţă - este adecvat atât nevoilor prezente, cât şi celor de perspectivă ale copiilor preşcolari, contribuind la optimizarea înţelegerii de către aceştia a lumii în care trăiesc şi a propriei persoane;
• diferenţiere – permite dezvoltarea şi manifestarea unor caracteristici individuale;
• progresie şi continuitate – permite trecerea optimă de la un nivel de studiu la altul şi de la un ciclu de învăţământ la altul.
Structural, prezentul curriculum aduce în atenţia cadrelor didactice următoarele componente: finalităţile, conţinuturile, tipul de instruire şi sugestii privind strategiile de instruire şi evaluare pe cele două niveluri de vârstă ( 3-5 ani şi 5-7 ani ).
Obiectivele cadru sunt formulate în termeni de generalitate şi exprimă competenţele care trebuie dezvoltate pe durata învăţământului preşcolar pe cele cinci domenii experienţiale.
Obiectivele de referinţă, precum şi exemplele de comportament, ca exprimări explicite rezultatelor învăţării ( conceptelor, cunoştinţelor, abilităţilor şi atitudinilor, dar şi ale competenţelor vizate) sunt formulate pentru fiecare temă şi fiecare domeniu experienţial în parte.
Domeniile experienţiale sunt adevărate ,,câmpuri cognitive integrate” ( L. Vlăsceanu şi colaboratori, Şcoala la răscruce. Schimbare şi continuitate în Curriculumu-ul învăţământului obligatoriu, Iaşi, Ed Polirom, 2002, p.5) care transced graniţele dintre discipline şi care, în contextul dat de prezentul curriculum, se întâlnesc cu domeniile tradiţionale de dezvoltare a copilului , respectiv: domeniul psihomotric, domeniul limbajului, domeniul socio-emoţional,domeniul cognitiv.
Domeniul limbă şi comunicare – acoperă stăpânirea exprimării orale şi scrise, ca şi abilitatea de a înţelege comunicarea verbală şi scrisă.
Se apreciază că prin ascultare şi exprimare în situaţii de grup, preşcolarii devin capabili să exploreze experienţele altor persoane şi să-şi extindă astfel propriul repertoriu de experienţe semnificative. Se urmăreşte ca aceştia să vorbească cu încredere, clar şi fluent, utilizând modalităţi de exprimare adecvate pentru diferite categorii de auditoriu.
Se recomandă ca toate instituţiile de învăţământ preşcolar să furnizeze contexte în care preşcolarii să se poată exprima şi să utilizeze activ mijloacele de comunicare. Din această perspectivă, se apreciază că studiul operelor literare specifice vârstei rafinează gândirea şi limbajul acestora, extinde capacitatea lor de a înţelege situaţii interpersonale complexe şi aduce o contribuţie importantă la dezvoltarea capacităţilor de evaluare.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«OCTOMBRIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Gârcina

Propus de: savcoco

Sondajul zilei

Ce procent din totalul "hârtiilor" pe care le produceți in activitatea dumneavoastră didactica sunt inutile (nu va sunt de folos la clasa, nu sunt relevante, nu sustin procesul didactic etc)

230 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: magghyc Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!