Revista cadrelor didactice nr. 121/2025 ISSN: 2393–0810 | Învăţământ gimnazial

Dezvoltarea gândirii critice și creative prin ateliere de literație

Ana-Maria Comsa
Colegiul National "Inochentie Micu Clain" Blaj, Alba, Blaj

Una dintre cele mai eficiente metode de cultivare a competențelor de gândire critică și creativă este organizarea atelierelor de literație.

Într-un context educațional în continuă schimbare, în care competențele de învățare devin tot mai complexe, gândirea critică și cea creativă sunt considerate esențiale pentru formarea elevului ca viitor cetățean activ, reflexiv și capabil de adaptare. Una dintre cele mai eficiente metode de cultivare a acestor competențe este organizarea atelierelor de literație – activități didactice inovatoare care depășesc granițele lecției tradiționale de limba și literatura română. Ele reprezintă o soluție validă în lumea tot mai grăbită în care trăim, dominată de imagini și interacțiuni rapide. Literația – înțeleasă nu doar ca abilitate de a citi și scrie, ci ca o formă profundă de a înțelege, exprima și conecta – devine o ancoră esențială în formarea tinerilor, iar atelierele de literație nu sunt doar ore „altfel” de română, ci adevărate laboratoare de dezvoltare personală, creativitate și gândire critică.
Un atelier de literație nu presupune doar lectura unui text. Este un demers construit cu grijă, care îi invită pe elevi să pătrundă în profunzimea sensurilor, să empatizeze cu personajele, să analizeze, să dezbată, să creeze, să își pună întrebări, să își descopere vocea interioară și să o exprime cu autenticitate. Pentru mulți copii dintre copiii de azi, lectura devine o obligație în loc să fie o descoperire. Atelierele de literație readuc plăcerea lecturii în viața elevilor. Atmosfera relaxată, dialogul autentic și libertatea de a interpreta sau de a crea dau literaturii o valență personală. De multe ori, tocmai în cadrul acestor ateliere, un copil care spunea că „nu-i place să citească” descoperă că, de fapt, cărțile îi pot vorbi despre el, despre temerile și visurile sale.
Conceptul de literație presupune abilitatea de a înțelege, interpreta, analiza și produce mesaje complexe în diverse contexte – nu doar în format scris, ci și vizual, oral sau digital. Literația funcțională este o condiție a participării sociale, iar literația critică – o premisă a formării opiniei proprii și a capacității de a lua decizii argumentate.
Atelierele de literație propun contexte de învățare în care elevul este activ, creativ și implicat cognitiv și afectiv. Spre deosebire de lecțiile centrate pe predarea conținutului, aceste ateliere valorifică potențialul textului ca punct de pornire pentru reflecție, dezbatere și expresie personală. Atelierele de literație nu sunt doar metode alternative, ci instrumente pedagogice eficiente pentru dezvoltarea gândirii critice și creative. Ele oferă elevilor ocazia de a învăța să formuleze întrebări, nu doar să caute răspunsuri. În același timp, le permit să se exprime într-un mod autentic, să își descopere vocea interioară și să vadă lectura ca pe un partener de dialog.
În cadrul acestor ateliere, gândirea critică este cultivată prin comunicare și interpretare. Lansându-le elevilor provocarea de a analiza perspectivele personajelor și intențiile autorului, de a formula ipoteze, de a susține idei, recurgând la argumente și contrargumente, de a identifica acele conexiuni ale textelor citite cu realitatea pe care o trăiesc, se creează un context propice formării, cultivării și dezvoltării gândirii critice, care devine astfel pentru copii o formă nu doar de a descoperi frumusețea și importanța lecturii, ci și de a se descoperi. Activități precum „Procesul personajului”, „Ce ar fi fost dacă?”, „Dialoguri dincolo de text” sau „Jurnal de lectură critică” stimulează elevii să-și pună întrebări, să reflecteze, să-și exprime acordul sau dezacordul în mod rațional și argumentat, într-un context informal care dă vocii lor ecoul pe care și-l doresc.
Atunci când activitățile derulate în atelierele de literație includ și activități creative, se naște un proces de conectare a gândirii cu imaginația, pe care copiii îl iubesc. Prin scriere creativă (povești alternative, continuări de text, monologuri interioare), jocuri de rol și dramatizări, asocierea textului cu imaginea, muzica sau experiențele personale se creează un spațiu în care elevii pot experimenta, imagina și reconstrui lumea. Creativitatea nu este lăsată în afara clasei, ci devine resursă pedagogică valoroasă. Toate aceste activități transformă lectura într-o aventură personală și colectivă. Elevii descoperă că literatura nu e despre note, examene, evaluare, ci despre viață, un spațiu sigur pentru idei și emoții. Mulți copii spun că, la ateliere, se simt ascultați cu adevărat. Chiar și cei tăcuți încep să-și exprime gândurile. Unii descoperă că pot scrie poezii. Alții îndrăznesc să pună întrebări, iar cei care nu citeau încep să caute cărți care „li se potrivesc”.
Așa cum spunea scriitoarea Maya Angelou, „Nu există agonie mai mare decât să porți o poveste nespusă în tine.” Atelierele de literație le oferă copiilor șansa de a-și spune poveștile, de a fi înțeleși și de a înțelege lumea. Sunt locuri unde cuvintele nu doar se învață, ci se simt și se trăiesc. Pentru fiecare elev care, timid, îndrăznește să ridice mâna și să spună ce gândește, un atelier de literație poate însemna începutul unui drum spre autenticitate, curaj și voce proprie.
Din acest motiv, atelierele de literație sunt investiții în viitorul copiilor. Pentru că un copil care învață să citească cu sens, să scrie cu emoție și să vorbească cu argumente va deveni un adult curajos, empatic și liber. Sunt un pod între carte și viață, între cuvinte și înțelesuri, între școală și suflet. Prin ele, școala devine nu doar un loc al informației, ci și unul al formării conștiinței și caracterelor.

Bibliografie
• Frunză, Loredana (2019). Literația școlară: perspective și practici educaționale. Polirom.
• Șerbănescu, Daniela (coord.) (2021). Literația ca practică reflexivă. Editura Didactică și Pedagogică.
• Angelou, Maya (1993). Wouldn’t Take Nothing for My Journey Now. Random House.
• Ministerul Educației Naționale (2020). Curriculum pentru Limba și literatura română, clasele V–VIII.
• www.literacyworldwide.org – International Literacy Association