Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Dezvoltarea creativitatii prin lectiile de citire-scriere

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: rocotarc | 21.06.2015 08:05 | Revista cadrelor didactice nr. 14/2015 | 1614 vizualizări

Învăţând creativ, devenim creativi. Aplicând metodele şi
tehnicile de învăţare creativă, învăţarea nu numai că nu va
mai fi un chin, cum se întâmplă să fie adesea pentru elevii
noştri, dar va deveni o „reală” plăcere.

Dezvoltarea creativităţii la elevi prin lecţiile de citire şi
scriere


Prof.ptr.înv.primar: Ivan M.Daniela
Şcoala Gimnazială Botiz

Educarea creativităţii gândirii la elevi a devenit o preocupare
de prim ordin a şcolii pe toate meridianele Pământului.În zilele
noastre cultivarea spiritului creator la elevi constituie o
necesitate obiectivă a şcolii.Se poate spune că pregătirea
tineretului pentru integrarea socio-profesională trebuie astfel
concepută încât acesta să fie capabil să se adapteze cu
uşurinţă la realitatea extrem de complexă în care îşi va
desfăşura activitatea. Conceptul însuşi de creativitate a
dobândit noi dimensiuni, în sensul că activitatea creatoare nu se
manifestă numai în domeniul artei şi ştiinţei, aşa cum se
gândea în trecut, ci potenţialităţile creative se afirmă şi
sunt solicitate de toate sectoarele de activitate umană: artă,
ştiinţă, tehnică, munca de organizare şi conducere ,activitate
didactică etc Dacă în sens restrâns ,creativitatea presupune
ca rezultat al ei ,un produs original ,nou şi cu valoare
socială,în sens mai larg,creativitatea se referă şi la găsirea
unor soluţii ,idei,probleme,metode care au fost stabilite pe o cale
independentă ,prin efort propriu de gândire şi acţiune.În
procesul de învăţământ ne interesează eleganţa ,nota de
originalitate folosită în aplicarea metodelor pentru rezolvarea
sarcinilor de învăţare. În predarea citit-scrisului,chiar
metoda fonetică-analitico-sintetică, oferă activităţi în
spiritul formării gândirii creatoare.Demersul făcut în vederea
predării –învăţării unui sunet nou şi a literei
corespunzătoare ,exerciţiile utilizate ,sunt operaţii care
solicită gândirea cu elemente de creaţie.Chiar şi compunerea
propozitiilor pentru analiza şi sinteza fonetică,pe baza
ilustraţiilor din abecedar sau a altor surse,constituie un efort
creator din partea copiilor.De asemenea,activităţi cum sunt cele
de compunere a cuvintelor şi a unor propoziţii cu ajutorul
alfabetului decupat,solicită gândirea creatoare a
copiilor.J.Piaget afirma:,,Inteligenţa porneşte ,înainte de
toate, de la acţiune”.Tot character creator au şi varietatea de
jocuri didactice printe care amintim cele de completare a silabelor
,de inversare sau substituire a acestora.Chiar ;şi atunci când
elevul este solicitat să povestească conţinutul unui text citit
,desigur în manieră originală,facem apel la efortul creator.În
clasele primare ,prin acţiuni educaţionale , trebuie asigurată
formarea şi educarea capacităţilor de a vorbi,de a purta un
dialog , de a transmite şi primi un mesaj oral sau scris,de a crea
în mod original o compunere etc. De aceea în procesul de predare
–învăţare se folosesc diferite exerciţii care să dezvolte
gândirea creatoare a elevilor:
►continuaţi dialogul
►Schimbaţi sfârşitul povestirii
►Introduceţi în povestire un alt personaj care să modifice
întâmplarea
►Creaţi noi întâmplări în desfăşurarea acţiunii
Elevii sunt puşi să formuleze mesaje ,să povestească
întâmplări,să ţină scurte discursuri ,să se exprime liber în
diferite situaţii de comunicare.Folosirea unor metode
,tehnici,procedee de creaţie încurajează şi dezvoltă
imaginaţia,comunicarea,stimulează
curiozitatea,originalitatea.Crearea condiţiilor necesare
stimulării creativităţii elevilor presupune:
►Încurajarea independenţei şi limitarea constrângerilor
►Stimularea intereselor variate,acceptarea unui risc
►Antrenarea în discuţii,dezbateri
►Stimularea criticii,autocriticii
►Sugerarea unor performanţe
►Sprijin suplimentar în munca independentă
►Climat creator pentru lucrul în grup
►Aprecierea stimulativă
George Călinescu spunea: ,,copilul se naşte curios pe lume şi
nerăbdător de a se orienta în ea”.Capacităţile creatoare
depind şi de zestrea genetică,dar sunt mai ales,rezultatul
exerciţiului efectuat pentru a combina elementele cunoscute în
strucuri noi,rezultând produse încărcate cu noi valori
funcţionale.
Învăţând creativ, devenim creativi. Aplicând metodele şi
tehnicile de învăţare creativă, învăţarea nu numai că nu va
mai fi un chin, cum se întâmplă să fie adesea pentru elevii
noştri, dar va deveni o „reală” plăcere. Vor conştientiza
că tot timpul există în jurul lor câte ceva ce poate deveni
interesant şi care le poate fi util ulterior.
Noi, educatorii, învăţăm în fiecare zi să fim creativi,
împreună cu elevii noştri, pe care încercăm să-i înarmăm cu
cât mai multe tehnici de învăţare creativă şi căutând să le
punem în valoare cât mai mult potenţialul creativ.

BIBLIOGRAFIE:
● STOICA, A., Creativitatea elevilor, Ed. Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti, 1983
● ROCO, M ., Creativitate şi inteligenţă emoţională, Ed.
Polirom, Iaşi, 2004 ●MATEI, NICOLAE C., Educarea
capacităţilor creatoare în procesul de învăţământ clasele
I-IV, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1982

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 50 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

312 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN