Şcoala cu
bune practici

39 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Dezvoltarea competenṭei de comunicare şi relaṭionare între elevi şi cadrele didactice

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: smochinaroxana11 | 11.08.2015 23:58 | Revista cadrelor didactice nr. 16/2015 | 914 vizualizări

Termenul de « comunicare » este legat de existența noastră ca oameni, mai apoi ca societate, fiindcă ființele umane și comunicarea sunt interdependente.

Termenul de « comunicare » este legat de existența noastră ca oameni, mai apoi ca societate, fiindcă ființele umane și comunicarea sunt interdependente. Fără comunicare și limbaj noi ca ființe ce interacționăm și relaționăm în cea mai mare parte, sau chiar în întregime prin actul comunicări, existența noastră pe pământ ar fi inutilă.
Noţiunea de competenţă de comu¬nicare a evoluat foarte mult, înglo¬bând astăzi domenii de cunoaştere din ce în ce mai vaste. Consiliul Eu¬ropei consideră că există şase compo¬nente în aptitudinea de comunicare: competenţa lingvistică, competenţa socio-lingvistică, competenţa dis¬cursivă, competenţa socio-culturală, competenţa strategică şi competenţa socială. Competenţa de comunicare este considerată de mulţi autori ca o capacitate globală care cuprinde ca¬pacităţi comunicative ale indivizilor dobândite de-a lungul vieţii. Acestea pot fi îmbunătăţite prin aplicarea unei metodologii speciale care ar contribui la dezvoltarea competenţei de comu¬nicare.
Şcoala are o singură finalitate - pregătirea elevului pentru activitatea ulterioară, dezvoltarea competenţelor acestuia. Astfel, elevul studiind de-a lungul anilor, trebuie să ajungă o per¬soană capabilă de a se orienta în viaţă prin comunicarea eficientă în diferite situaţii, aptă să-şi exprime atitudi¬nea faţă de valorile etice şi estetice, pregătită să-şi achiziţioneze în mod independent cunoştinţele şi compe¬tenţele solicitate – o personalitate cu un ansamblu de cunoştinţe, atitudini şi competenţe de comunicare formate pe parcursul şcolarităţii.
Cauzele pentru care elevii se implicǎ prea puṭin sau deloc în dialogul şcolar sunt uneori obiective, întemeiate iar alteori subiective, nejustificate.
Chiar şi atunci când este vorba de cauze subiective, simpla constatare a acestui fapt nu este capabilǎ sǎ rezolve problemele. Ȋntr-o intervenṭie educativǎ de succes, dupǎ identificarea cauzelor se recurge la elaborarea unor strategii acṭionale de contracarare a manifestǎrilor nefavorabile şi de promovare a celor favorabile.
Ȋn urma unui studiu de caz realizat pe un eşantion reprezentativ de un numǎr de 168 de elevi din clasele gimnaziale ş liceale li s-a cerut sǎ specifice motivele personale pentru care nu participǎ efectiv la desfǎşurarea lecṭiilor, Dupǎ interpretarea anchetelor au fost inventariate urmǎtoarele categorii de cauze : natura temperamentalǎ(introvertit, timid, nesociabil, necomunicativ, pasiv) ; gradul de solicitare în realizarea sarcinilor şcolare ; atractivitatea pe care o inspirǎ educatorul ; atractivitatea pe care o inspirǎ disciplina de învǎṭǎmânt ; capacitatea stimulativǎ a educatorului ; gradul de satisfacṭie personalǎ pe care îl procurǎ interacṭiunea ; mǎsura în care interacṭiunea poate satisface aşteptǎrile, sperantele, aspiraṭiile elevului.
Problemele de comunicare în marea majoritate a relaṭiilor interpersonale îşi au originea î obiceiurile învǎṭate în copilǎrie, în primii ani de şcoalǎ. De exemplu, competenṭele de comunicare ale adolescenṭilor se formeazǎ în special prin activitatea didacticǎ şi extradidacticǎ, de predare-învǎṭare a cunoştinṭelor, de formare a priceperilor şi deprinderilor, de comunicare interumanǎ şi relaṭionare în cadrul grupului şcolar.
Cele mai bune oportunitǎṭi de dezvoltare a competenṭelor de comunicare s-au dovedit a fi oferite de însuşi exerciṭiul comunicativ întrucât este necesar ca elevilor sǎ li se ofere şansa sǎ comunice constructiv.
Formarea competenṭelor de comunicare presupune formarea unor deprinderi cum ar fi: ascultarea activǎ, dialogarea, însuşirea şi folosirea formelor de politeṭe, dezvoltarea capacitǎṭii empatice, dezvoltarea comunicǎrii asertive, respectarea normelor de comunicare oralǎ şi scrisǎ, cunoaşterea limbajului non-verbal şi paraverbal
Pentru a da rezultate, comunicarea didactică trebuie să îndeplinească anumite caracteristici : - claritate şi accesibilitate – utilizarea de termeni şi expresii scurte, familiare elevilor; - expresivitate - adaptarea şi reglarea volumului vocii în funcţie de ambianţă şi de necesitatea evidenţierii unor idei; - intensitate - utilizarea intonaţiei ca pe un ,,comutator de sens”, vorbirea are farmec şi stil; - ritm - evitarea unei vorbiri monotone care favorizează comunicarea intrapersonală, sau a vorbirii prea rapide care împiedică receptarea corectă a mesajului; - puritate - evitarea bâlbelor, a vorbirii nazalizate, răguşite care distrag interesul de la ceea ce se comunică; - logica mesajelor transmise ; - prezentarea interesantă a conţinutului instruirii; - interactivitate - menţinerea unui contact vizual permanent cu elevii, utilizarea mimicii şi a gesturilor cât mai naturale; - asigurarea unui climat adecvat comunicării. Nu este suficient ca mesajul didactic să fie susţinut doar de profesor pentru a deveni eficient, el necesită atenţie sporită şi din parte elevilor care trebuie : - să aibă capacitate de concentrare, să asculte activ şi critic; - să posede cunoştinţe necesare învăţării ce urmează; - să fie motivaţi pentru a învăţa; - să cunoască limbajele utilizate.
Folosindu-ne de empatie şi persuasiune, factori importanţi în a relaţiona eficient, cred că putem afirma că misiunea noastră de educatori şi-a atins scopul.
Bibliografie :
1. Abric, Jean-Claude, Psihologia comunicǎrii, Teorii şi metode, Editura Polirom, Iaşi, 2004
2. Cosmovci, A., Psihologie şcolarǎ, Editura Polirom, Iaşi, 1998
3. Chelcea, Septimiu, Personalitate şi societate în tranziṭie, studii de psihologie socialǎ, Editura Ṣtiinṭǎ şi Tehnicǎ, Bucureşti, 1994

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«MARTIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre simularea Evaluării Naționale pentru clasa a 8-a? Votați ceea ce vi se pare mai important, comentați.

147 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN