Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

De la consilierea și orientarea școlară și profesională la orientarea carierei

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: teodoramihailescu | 08.04.2020 09:12 | Revista cadrelor didactice nr. 65/2020 | 1364 vizualizări

Articolul se adresează elevilor claselor aVIIIa și aXIIa și evidențiază importanța muncii consilierului școlar in procesul de orientare școlară, profesională și de carieră.

Profesor consilier școlar: Teodora Mihăilescu, CJRAE Teleorman
Obținerea unor performanțe notabile într-un domeniu de activitate
prin exercitarea cu succes a unei profesii implică un proces de
lungă durată ce presupune parcurgerea mai multor etape. Formarea
profesională începe odată cu alegerea profilului și
specialităților liceale pe care o fac elevii, absolvenți ai
ciclului gimnazial.
Pentru luarea unei decizii corecte cu privire la continuarea
studiilor și alegerea unei cariere profesionale, subliniez
importanța cunoașterii intereselor, aptitudinilor și profilului
de personalitate ale elevilor din învățământul gimnazial în
vederea consilierii și orientării școlare și vocaționale a lor
pentru ciclul liceal.
In acest scop consilierii școlari vor face o analiză pe criterii
de compatibilitate intre opțiunile exprimate de către elevi (cu
privire la profilul liceal ce urmează a fi ales), performanțele
școlare (la disciplinele școlare care au relevanță pentru
alegerea făcută), profilul de interese, profilul de aptitudini
și profilul de personalitate corespunzătoare.
Depistarea eventualelor incompatibilități între profilul
aptitudinal, de personalitate, profilul intereselor,
performanțelor școlare ale elevului și opțiunea acestuia, impune
necesitatea consilierii și orientării școlare și vocaționale.
Altfel spus, problema poate fi pusă în termenii compatibilității
dintre specificul profilului ales (opțiunea), profilul aptitudinal,
cel de personalitate, profilul intereselor și performanțele
individuale ale elevului.
Pentru a obținere performanțe notabile este nevoie și de o
motivație complementară care să aibă rol mobilizator și de
susținere.
Alegerea corectă a profilului și specialităților liceale a
absolvenților clasei a VIII-a, constituie baza formării în orice
domeniu profesional. Însă, chiar și atunci când opțiunea
școlară și/sau profesională pare a fi definitivata, pot apărea
discrepanțe între profilul aptitudinal, motivațional al elevului
și aspirațiile acestuia cu privire la specificul profilului liceal
ales.
Așadar, consilierea și orientarea școlară și profesională
intenționează să-l facă pe elev coparticipant la propriul său
destin – prin informare, educare, autoafirmare, autoorientare, să
fie chiar el autorul acestui demers de alegere și dezvoltare a
carierei. Dar, a ști cum să procedezi în alegerea profesiei și a
carierei nu este același lucru cu a reuși.
Cunoașterea elevului presupune o activitate complexă, care constă
în culegerea datelor despre elev din mediul familiar, școală,
grupuri de prieteni, în realizarea unor interviuri și utilizarea
unor metode specifice de investigare a personalităţii. Această
activitate foarte importantă este o componentă esenţială a
procesului de consiliere și orientare școlară.
Există o serie de instrumente care pot fi utilizate doar de către
psiholog în cunoașterea personalităţii elevului. Pe de altă
parte, autocunoașterea este o condiţie esenţială a orientării
școlare și profesionale, fiind un proces complex ce necesită un
anumit nivel de dezvoltare a conștiinţei, un anumit nivel și
volum de cunostinţe atât despre nivelul social înconjurător,
cât și despre propria persoană. Autocunoașterea presupune un
profund proces de autoanaliză, o autoapreciere a propriului
comportament, a rezultatelor obţinute comparativ cu cei din jur.
Autocunoașterea îl ajută pe elev să discearnă interesele sale
trainice, durabile de cele trecătoare, instabile, ce apar mai
curând ca aspiraţii, dorinţe mai mult sau mai puţin
conștientizate. Pe de altă parte, autocunoașterea presupune
posibilitatea de autostăpânire, autodeterminare în vederea
perfecţionării personalităţii. Aceasta înseamnă că elevul
își cunoaște nu numai calităţile, punctele tari și
posibilităţile sale, dar și punctele slabe, defectele,
insuficientă voinţă și neajunsuri ale caracterului sau ale
intelectului. Cunoscându-le, el poate proceda la alegerea profesiei
cu mai multă maturitate.
Orientarea școlară constituie problema alegerii traseului
educațional care poate fi urmat de către elevi sau de către
tineri la o a numită vârstă, astfel încât ei să urmeze acele
instituții de învățământ care li se potrivesc cel mai bine.
Orientarea profesională, continuă orientarea școlară și
urmărește de fapt să descopere aptitudinile și preferințele
care corespund cu pregătirea profesională și să îndrepte spre
fiecare profesie pe elevii cei mai apți.
Atât orientarea școlară cat și cea profesională aparțin
aceluiași sistem de acțiuni. Ele se continua una pe cealalta,
aceasta fiind și motivul pentru care se vorbește despre ele ca
despre un singur concept. Orientarea devine simultan școlară și
profesională.
Asfel, se impune trecerea de la orientarea școlară și
profesională la consilierea și orientarea carierei.
Consilierea şi orientarea carierei reprezintă un proces complex de
pregătire şi îndrumare spre anumite forme de activitate
academică si studii, care să le permită apoi alegerea unor
domenii profesionale şi ocupaţii distincte in concordanță cu
aptitudinile și interesele lor. Această pregătire psihologică a
elevilor nu înseamnă grăbirea luării unei decizii. Consilierea
privind cariera se axează pe individ, sprijinindu-l și
asistându-l să se cunoască în mod realist, să cunoască lumea
profesiilor și a ocupațiilor, si dinamica lor, să fie capabil să
ia decizii, să-și schimbe slujba, ocupația sau chiar profesia
daca cerințele sociale și aspiratiile personale o impun, să
obțină satisfacții în muncă si în activitățile sociale si
să aibă sentimentul autoîmplinirii.
Consilierea și orientarea carierei presupun îndrumarea persoanei
pentru a-și trasa drumul de parcurs în evoluția sa profesională
și socială pe durata întregii vieți.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

316 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN