Copil uimitor, natură uimitoare

Învăţământ preşcolar | Domeniul Ştiinţă (DŞ)

Propus de: alisia14 | 21.04.2021 16:56 | Revista cadrelor didactice nr. 71/2021 | 163 vizualizări

Educaţia outdoor este o formă de educaţie care se bazează pe
învățarea în aer liber.

,, Pe copil îl educă tot ce îl înconjoară: câmpul,
pădurea, râul, marea, munţii, rândunelele, cucul. Faceţi tot
posibilul ca şi copiii dumneavoastră să iubească tot ce-i
înconjoară, pentru că fără dragostea faţă de natură şi
animale, omul nu poate să simtă din plin, ceea ce numim, cu cel
mai minunat dintre cuvinte – VIAŢA.” (C. MIHĂESCU)
Într-o societate în care tehnologia progresează cu o viteză
amețitoare și din această cauză, de la o vârstă fragedă,
copiii sunt asaltați de adevărate avalanșe de informații,
științele educației sunt tot mai orientate spre întoarcerea la
natură. Copiii care petrec tot mai mult timp în casă în fața
monitoarelor, cunosc natura doar din „poze” și filme. E timpul
să o aruncăm și să mergem mai departe. Potențialul unui copil
nu poate fi dezvoltat separat de potențialul său emoțional,
social și fizic și acest lucru se poate face doar într-un climat
educațional pozitiv în care copiii colaborează și se ajută
reciproc, au încredere unul în celălalt și în profesorii lor.
Pentru ca această educație în aer liber să își atingă
obiectivul, trebuie să încercăm și să reușim să o extindem la
toți copiii, indiferent de diferențe. Și putem face acest lucru
combinând educația în aer liber cu educația incluzivă. De fapt,
incluziunea se referă la educația tuturor copiilor, conform
conceptului de „școală pentru toți”. Fiecare copil este unic
și diferit, are abilități distincte, învață în ritmul și
stilul său și noi, ca profesori ai acestor copii, suntem meniți
să ne adaptăm și să valorificăm aceste particularități.
Educația incluzivă este una în care toți copiii beneficiază de
o educație de calitate, într-un mediu incluziv. Din punctul nostru
de vedere, cel mai bun ducat inclusiv se face în aer liber, în
natură și „cu natura”.
Profesorii trebuie să dobândească cunoștințe și abilități
concepute pentru a facilita integrarea optimă a acestor copii. În
acest sens, propunem un schimb de bune practici cu țările
partenere care are ca scop îmbunătățirea metodelor de lucru în
activitatea în aer liber cu toți copiii. Astfel, propunem o
formare de calitate a cadrelor didactice pentru a aplica tehnicile
și metodele învățate în lucrul direct cu copiii.
Prin acest proiect, grădinița noastră își propune să dezvolte
capacitatea preșcolarilor de a se adapta la provocările
societății prin stăpânirea strategiilor creative pentru
rezolvarea problemelor, relații și comunicare, care vor facilita
includerea copiilor din grupuri vulnerabile.
Fiecare activitate finală vizează lucrul în echipă cu includerea
tuturor copiilor, indiferent de grupul vulnerabil căruia îi
aparține; mijloacele de realizare sunt munca în echipă, iar
finalitatea este sarcina de lucru respectivă îndeplinită.
Trei țări sunt implicate în proiect (România, Turcia,
Portugalia). Proiectul va avea un impact asupra tuturor cadrelor
didactice din unitățile implicate în proiect, peste 100 de cadre
didactice, dar și asupra beneficiarilor finali, cel puțin 1000 de
copii, diferiți sau nu. Posibilitatea proiectului de a genera
efecte multiplicatoare rezidă, în special, în capacitatea
remarcabilă de diseminare a partenerilor implicați în proiect.
Prin asimilarea celor mai eficiente tehnici de învățare în aer
liber pentru toți copiii și prezentate prin mese rotunde, ateliere
vizuale, conferința finală, aceste acțiuni pot dobândi o
dimensiune instituțională, generând astfel efecte de multiplicare
durabile.
Rezultatele activităților desfășurate în cadrul proiectului vor
oferi comunității informații care vor contribui la
îmbunătățirea și modernizarea sistemului românesc de educație
în aer liber. Se va evidenția importanța petrecerii timpului în
natură, învățarea pe termen lung.
Vor fi create noi oportunități pentru a extinde proiectul și
rezultatele acestuia sau pentru a dezvolta noi parteneriate pentru
viitor. Exploatarea rezultatelor poate duce la recunoașterea
externă a activităților incluzive în aer liber desfășurate de
noi, iar schimbul de rezultate va permite altor persoane să
beneficieze de activitățile și experiențele acumulate în timpul
proiectului, rezultatele proiectului servind drept exemple și
inspirație pentru ceilalți.
Acest proiect va avea ca rezultat dezvoltarea resurselor umane
performante pentru educația preșcolară, cu accent pe educația
incluzivă în aer liber, care se va traduce ulterior prin
creșterea nivelului de educație. În funcție de durata efectelor,
putem vorbi despre o resursă umană pregătită și eficientă și
despre schimbul de experiență care va afecta instituțiile din
consorțiu prin preluarea cunoștințelor internaționale.
Grădinița joacă un rol cheie în a pune bazele creativității,
care este fundamentală pentru dezvoltarea societății în
ansamblu. Acest lucru necesită o abordare strategică a
participării copiilor la activități cu accent pe artă și
creativitate, pentru a le stimula creativitatea și gândirea
critică și pentru a-i ajuta să dezvolte abilități importante
pentru bunăstarea lor, învățare, sentimentul de apartenență,
cetățenie activă, incluziune . Abilitățile creative dobândite
prin educație în aer liber, inclusiv participarea la activități
culturale și creative, oferă copiilor instrumentele de care au
nevoie pentru a fi creativi și inventivi, pentru a rezolva
problemele și pentru a lucra în colaborare și experimental.
Abordările experimentale sunt de o importanță crucială pentru
promovarea creativității și inovării. Prin urmare, educația
artistică joacă un rol vital atât în crearea de noi
oportunități pentru generațiile tinere, pregătindu-le astfel mai
bine pentru a face față provocărilor viitoare, cât și în
promovarea capacității, dezvoltării personale și înțelegerii
reciproce a tinerilor din sectoarele culturale și creative.
Copiii nu sunt un grup omogen. Inegalitățile și barierele
economice sau sociale care ar putea împiedica accesul și
participarea copiilor la cultură în calitate de creatori,
consumatori și antreprenori sau accesul acestora la noile
tehnologii ar trebui identificate și abordate pentru a se asigura
că contribuția și participarea tuturor tinerilor, inclusiv a
grupurilor cu mai puține oportunități , poate fi exploatat pe
deplin. Prin urmare, ar trebui acordată o atenție specială
copiilor cu risc de marginalizare din cauza originii lor etnice, a
genului, a dizabilităților, a religiei, pentru a asigura
includerea tuturor copiilor.
Considerăm proiectul nostru inovator prin dezvoltarea educației
incluzive utilizând în special educația în aer liber. De ce
educația în aer liber? Este simplu: aici copilul se simte în
siguranță, asociază activitățile în aer liber cu jocul și
noi, folosind aceste percepții despre copil, îl ajutăm să
învețe prin joc. În natură, copilul explorează și cercetează.
De asemenea, dorim să dezvoltăm noțiunea de amenajări
exterioare. Tinking înseamnă a fi complet scufundat într-o
activitate practică, a lua obiecte din exterior și a asambla ceva
complet nou, a improviza, a încerca, a se adapta, uneori chiar a
eșua și a o lua de la capăt. Într-un fel, jocul poate fi văzut
ca o explorare ludică interminabilă, care încurajează
abilitățile de rezolvare a problemelor, creativitatea, gândirea
inovatoare și reziliența. Experimentarea și descoperirea sunt în
centrul jocurilor! Și vom încerca să facem acest lucru în aer
liber, integrând toți copiii și sporind astfel abilitățile lor
de comunicare antreprenorială și munca în echipă.
Ai văzut vreodată un copil mic care să se uite în jur și să
fie uimit de lucrurile noi pe care le vede în jurul lui? Și ai
văzut vreodată curiozitatea din ochii copiilor când încep să
pună întrebări despre lumea din jur? Profesorii trebuie să-i
lase pe copii să exploreze lumea, să fie curioși și să învețe
singuri. Există o diferență între predare și învățare:
predarea este ceva care nu generează automat cunoștințe și
învățare, în timp ce explorarea și experimentarea bazate pe
curiozitate îi vor conduce să-și dezvolte și să-și dezvolte
cunoștințele.
Învățarea prin descoperire este esențială pentru copii,
deoarece aceștia pot face ceea ce este în mintea lor real și pot
primi feedback în timp real.
Ne dorim ca prin inițierea acestui proiect să trecem granițele
cunoașterii și să revenim într-o lume a interacțiunii cu
natura, cu tot ceea ce stârnește curiozitatea și antrenează
mintea copiilor în a descoperii și experimenta în mediul
înconjurător.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 21 evenimente

«IUNIE 2021»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


"Invitațíe-n grădină"

Propus de: cristina_ungureanu

Sondajul zilei

Care credeți că sunt cauzele predominante ale eficienței scăzute a procesului de predare-învățare-evaluare desfășurat online?

42 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: cristeadianaromana Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN