Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

CINCI METODE ȘI INSTRUMENTE COMPLEMENTARE DE EVALUARE FORMATIVĂ

Învăţământ gimnazial | Toate disciplinele

Propus de: doinacta | 09.07.2019 22:09 | Revista cadrelor didactice nr. 57/2019 | 5093 vizualizări

Articolul prezintă succint portofoliul, observarea sistematică,
evaluarea asistată de calculator , autoevaluarea și proiectul, ca
metode de evaluare formativă.

1.Portofoliul este una dintre metodele de evaluare formativă care se bucură de aprecierea elevilor și reprezintă un instrument de evaluare flexibil, ușor de adaptat la specificul disciplinei, clasei și condițiilor concrete ale activității. Prin portofoliu se stimulează creativitatea, ingeniozitatea, perseverența și originalitatea elevului, fiind o oprtunitate de a îmbina activitatea independentă cu cea de grup. Portofoliul se poate elabora individual sau colectiv și oferă elevului ocazia de a se autoevalua descoperindu-și valoarea competențelor și eventualele lacune, erori.
Prin folosirea portofoliului ca metodă de evaluare formativă, se intensifică motivația învățării pentru că se îmbină învățarea cu evaluarea continuă, progresivă atât a procesului cât și a produsului final. Evaluarea unui portofoliu se face în funcție de o serie de criterii stabilite de comun acord de către profesor și elevi așa cum tot de comun acord se stabilește conținutul portofoliului precum și perioada de realizare având un termen limită.
2.Observarea sistematică a elevului este o metodă complexă care presupune utilizarea fișelor de evaluare, scărilor de clasificare și a listelor de control/verificare ca instrumente de evaluare.
O fișă de evaluare ar putea conține date generale despre elev, particularități ale proceselor intelectuale (gândire, limbaj, imaginație, memorie, atenție, spirit de observație etc), aptitudini și interese, temperament, evoluția aptitudinilor, atitudinilor, intereselor și nivelului de integrare. Unii specialiști sugerează ca această fișă să fie elaborată numai în cazul elevilor cu probleme care au nevoie de sprijin și îndrumare.
Scara de clasificare indică profesorului frecvența cu care apare un anumit comportament. Această scară poate fi numerică, grafică sau descriptivă.
Lista de verificare indică profesorului faptul că un anumit comportament este prezent sau absent.
Pentru ca rezultatele să fie relevante se completează cel puțin două din aceste instrumente de evaluare, cu mențiunea că se folosesc numai pentru elevii cu cerințe educaționale speciale. (C.Cucoș,2008, 154-156)
3. Evaluarea asistată de calculator este o parte componentă a instruirii asistate de calculator IAC. Aceste metode se referă la folosirea tehnologiilor informatice și de comunicații, precum și a mediilor pentru distribuirea materialelor didactice și pentru îmbunătățirea proceselor de predare, învățare, asimilare a cunoștințelor sau deprinderilor și de evaluare.(A.Adăscăliței, 13).
IAC și e-learning includ cercetări asupra utilizării internetului, a bibliotecilor electronice și a bazelor de date online, materiale pentru învățare interactivă (uneori multimedia), inclusiv simulări, activități didactice de grup (conferințe elctronice, chat în timp real sau discuții prin poșta electronică, lecții sau discuții realizate folosind conferința video, administrarea online a diferitelor teste.
În ceea ce privește evaluarea formativă, aceasta își găsește materializarea în teste concepute cu ajutorul mijloacelor informatice sau în proiecte realizate cu anumite aplicații cum ar fi cele de realizare a hărților conceptuale, wordlle, storybird etc.
4. Autoevaluarea este o metodă de evaluare cu mare potențial formativ care permite aprecierea propriilor performanțe în raport cu obiectivele operaționale, facilitându-i elevului o mai bună înțelegere a modului în care efortul său de rezolvare a sarcinii este valorificat. Autoevaluarea se face în baza unor grile de evaluare prin intermediul cărora elevii pot determina eficiența activităților realizate. Autoevaluarea poate lua diferite forme începând cu autocorectarea/corectarea reciprocă, continuând cu autonotarea controlată și terminând cu notarea reciprocă.
5. Proiectul reprezintă o metodă de evaluare amplă care începe în clasă, prin definirea și înțelegerea sarcinii de lucru, se continuă acasă pe parcursul unei perioade date, timp în care elevul are permanent consultări cu profesorul, și se încheie tot în clasă, prin prezentarea în fața colegilor a unui raport asupra rezultatelor obținute și a produsului realizat .(dacă este cazul). Proiectul se poate realiza individual sau colectiv și presupune parcurgerea anumitor etape:
• Identificarea unei probleme/teme/subiect
• Culegerea, organizarea, prelucrarea și evaluarea informațiilor legate de problema aleasă
• Elaborarea unui set de soluții posibile ale problemei
• Evaluarea soluțiilor și deciderea asupra celei mai bune variante
Strategia de evaluare a proiectului este de tip holistic, iar criteriile de evaluare pot fi negociate cu elevii.
BIBLIOGRAFIE
1.Adăscăliței, Adrian-Instruirea asistată de calculator, Iași, Editura Polirom, 2007
2.Cerghit, Ioan- Sisteme de instruire alternative și complementare, structuri, stiluri și strategii, Iași, editura Polirom, 2008
3.Crețu, Carmen- Psihopedagogia succesului, Iași, Editura Polirom, 1997
4.Cucoș, Constantin- Pedagogie, Iași, Editura Polirom, 2002

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

289 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN