Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Calculul mental rapid la matematică

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: rekatuzson | 27.08.2022 13:35 | Revista cadrelor didactice nr. 92/2023 | 1920 vizualizări

Articolul tratează câteva aspecte legate de calculul mental rapid, la matematică preponderent în clasele gimnaziale,utilizând doar cele patru operații fundamentale aritmetice

Calculul mental rapid la matematică

Aritmetica mentală este un termen care trebuie înțeles literal, adică a calcula în capul cuiva, fără nici un ajutor, hârtie și creion sau calculator. Aritmetica mentală nu este o abilitate înnăscută, dar toată lumea este capabilă de ea, este o abilitate care poate fi dobândită și învățată de oricine. Toată lumea este capabilă să-și îmbunătățească memoria, abilitățile logice și matematice și abilitățile de calcul rapid fără limite. După un timp, datorită multor practici, o persoană va putea simți din ce în ce mai repede modul mai ușor de operații matematice, astfel că va ajunge la rezultatul final din ce în ce mai rapid și mai ușor.

Datorită apariției și răspândirii calculatoarelor, și în special a telefoanelor inteligente, aritmetica mentală a fost din ce în ce mai neglijată, deoarece mulți oameni fac deja calcule simple cu aceste dispozitive.

Prin urmare, abilitățile, priceperile sau algoritmii de calcul rapid nu sunt dezvoltați, deoarece calculele sunt considerate ca un fel de parte secundară a matematicii. Toate acestea au ca efect relevarea ulterioară a gândirii și a operațiilor logice pe plan secund, iar calculele efectuate în cap devin din ce în ce mai rele și se dezvoltă un cerc magic. Din păcate, elevii noștri ajung adesea în punctul în care cel mai înalt nivel de aritmetică mentală este tabla înmulțirii în sine și folosesc telefoane inteligente pentru calcule care pot fi efectuate cu ușurință în cap.

Probabil că nu au idee despre ce experiențe de gândire grozave le pierd nefăcând matematică mentală. Ca să nu mai vorbim de cât de mult toate acestea le redezvoltă capacitatea de a număra și astfel de a învăța matematică.

Scopul acestei lucrari este de a prezenta câteva procedee de calcul mental care pot fi ușor de înțeles și efectuate de oricine, iar stăpânirea lor afectează foarte mult ușurința calculelor mentale. Sfaturile, trucurile și ideile de aritmetică mentală prezentate sunt limitate doar la cele patru operații de bază și exponențiere, deci nu sunt necesare cunoștințe avansate, este necesară doar practica persistentă a metodelor prezentate. Remarcăm cu siguranță că materialul prezentat nu se străduiește să fie complet în niciun domeniu, deoarece acest lucru este imposibil, oferă doar indicații în domeniul învățării și cultivării metodelor și abilităților rapide de aritmetică mentală. Cititorul curios poate afla mai multe despre toate acestea din diferite surse.

În primul rând, ar fi instructiv să menționăm unul dintre trucurile aritmetice mentale ale lui Carl Friedrich Gauss (1777-1855) din copilărie, cu care a calculat în cap suma
S= 1+ 2+ 3+...+ 100. Mai întâi, și-a imaginat suma din capul său și lângă ea a „scris” suma în ordine inversă, după cum urmează: 2S= (1+ 2+ 3+… + 100)+ (100+ 99 +…+ 2+ 1) pe care acum le-a grupat câte doi astfel: 2S= (1+ 100)+ (2 + 99)+ … + (99+ 2) + (100+ 1) și am realizat că suma fiecărui grup este doar 101 și, deoarece există 100 de grupuri, deci 2S= 100 ×101 din care 2S=100×101/2= 5050. El și-a uimit profesorul cu acest truc de aritmetică mentală, iar această metodă de însumare pe care o folosim pentru serii aritmetice este adesea numită metoda de însumare gaussiană, iar suma, însumarea gaussiană.

Iata câteva posibilitați de organizare a calculului mental:
1. Calculul sumelor și diferențelor prin schimbarea și gruparea membrilor

2. Calcularea sumelor binomiale numai mental

3. Diferența de numere de la stânga la dreapta

4. Diferența de numere, cu ajutorul complementului

5. Suma și diferența numerelor cu rotunjire

6. Înmulțirea numerelor din două și trei cifre cu un număr dintr-o singură cifră

7. Înmulțirea cu 9, 99, 999 etc.

8. Înmulțirea cu 11, 101, 1001 etc.

9. Înmulțirea cu 5, 25, 125 etc.

10. Înmulțirea numerelor cu două, trei și mai multe cifre cu 11

Pentru toate aceste situații există diferite trucuri, care merita insusite.

Reka-Julianna Tuzson, profesoară de matematică, Scoala Gimnazială Fülöp Áron, Felsőboldogfalva

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 49 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

290 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN