Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Calculatorul,liant interdisciplinar

Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română

Propus de: lilisor_adr | 25.01.2015 20:49 | Revista cadrelor didactice nr. 7/2015 | 944 vizualizări

Iureșul informaţiilor din zilele noastre ne determină să ţinem
pasul cu elevii noștri și să transformăm ora de literatură
ȋntr-o călătorie imaginară printre site-urile de profil,pe
internet.

Adaptabilitatea unui cadru didactic determină ca procesul de
predare-învățare să se încheie cu o evaluare în urma căreia
elevii și-au însușit pe deplin noțiunile
discutate.Modernitatea,invazia de mijloace tehnice și tehnologia
dince în ce mai sofisticată ne-au trimis din nou la școală,ne-au
provocat să învățăm să operăm pe calculatoare,să utilizăm
laboratoarele AEL,să proiectăm lecții AEL,să creăm activități
atractive pentru ca disciplina predată de noi să nu devină
plicitisitoare și obligatorie,ci să fie așteptată de elevi cu
interes și cu plăcere.
În domeniul limbii și literaturii române există o paletă
largă de lecți,reprezentări,materiale audio-video,din care putem
doar să alegem și să folosim.Însă,în funcție de nevoile
clasei,putem crea secvențe de lecție,integrate printre secvențele
tradiționale de predare ale desfășurării unei ore de curs.
Astfel in cadrul clasei a V-a,capitolul basm m-a determinat să
concep un proiect educational,ce va deveni și opțional,cu titlul
Comorile basmului românesc,proiect ce se întinde pe un an de zile
și prin care am dorit să trezesc plăcerea elevilor de a citi.O
lectură făcută din curiozitate,cu interes și cu dorința de a
identifica scenarii ameliorative de lectură.Pentru că în ciuda
frumuseții și atractivități pe care elevii o au față de
internet,unele cărți trebuie citite.A trebuit doar să găsesc
conexiunea potrivită între google și volumul de carte.La fel de
importantă mi se pare și transdiciplinaritatea,relația pe care o
putem găsi între Istoria Românilor și lecturi precum Pașa
Hassan sau Scrisoarea III,între locul nașterii scriitorilor
români și Geografie,între scriitori români precum Ion Creangă
și scriitori străini precum Mark Twain,iar exemplele pot
continua.
M-am oprit la relația dintre geografie și literatură pentru a pe
putea permite elevilor mei să parcurgă un periplu variat,o
călătorie imaginară prin zonele geografice ale
țării,recunoscând sau abia cunoscând numele județelor
României,învățând să redacteze o fișă biografică,să caute
date și informații,să realizeze conexiuni între vocabularul unei
lecții și zona/județul de unde este scriitoruletc.
Modulul de receptare a basmului Prâslea cel voinic și merele de
aur este programat să se desfășoare astfel:
1.harta subiectivă a lecturii
2.harta scriitorilor de basme
3.observarea basmului Prâslea cel voinic și merele de aur
4.înțelegerea basmului mai sus menționat
5.analiza basmului (2 ore)
1.În vederea dezvoltării spiritului de cercetare și a cultivării
gustului pentru lectură elevii sunt provocați să completeze o
hartă de scriitori,descoperind cu această ocazie că harta
României poate fi înțeleasă și altfel-pentru fiecare
județ,elevii vor căuta,în fața calculatorului din cabinetul
AEL,numele câte unui scriitor născut în acel județ.Doi elevi
sunt responsabili cu strângerea numelor și notarea pe hârtii
special aduse de mine,apoi sunt atașate pe o hartă mare de
polistiren,pe care județele sunt scrise cu culori diferite.
Pasul doi al acestei prime ore este ca,după găsirea numelor,elevii
să extragă/să selecteze date despre ei-locul exact al
nașterii,data nașterii,perioada în care au scris,curentul literar
în care se încadrează,4 titluri importante,anul debutului
literar,2-3 citate importante.Doi elevi sunt responsabili cu
centralizarea acestor date și imprimarea lor pentru realizarea
dosarului de lectură.
Abundența de informații cu care elevii iau contact din sursele de
pe internet nu trebuie să fie neglijată,dar elevii au lucrat cu
plăcere și interes,căci s-au simțit în elementul lor,accesând
site-uri variate,descoperind modalități de căutare,aflând de
site-uri care le sunt foarte utile și despre care nu știau până
acum,selectând informațiile esențiale,redactând în format word
sau power point fișa biografică.
*fișa biografică poate fi redactată în două moduri:în format
word pentru imprimare și pentru a le lega într-un portofoliu
atractiv ce poate fi depus la biblioteca școlii spre a fi cercetat
și de alți colegi și luat drept model sau în format powerpoint
pentru o prezentare în cadrul unei lecții deschise.
2.În a doua oră elevii primesc o altă sarcină-să identifice și
să selecteze pe scriitorii de basme și pe cei care au cules
basme,românești,în vederea desfășurării orei cu basmul din
programă.Tot în cabinetul AEL,tot în fața calculatoarelor,elevii
grupați în echipe de câte 2,pentru ca unul să caute,iar
celălalt să noteze,navighează pe pagini variate,îndeplinind
sarcina propusă.O echipă de 4 elevi vor căuta pe internet
scriitori de basme nternaționale căci literatura nu poate fi
cercetată decât ca un ansamblu,în relație cu cea străină.
3.În cea de-a treia oră,elevii trebuie să se familiarizeze cu
conținutul basmului Prâslea cel voinic și merele de aur.Iar
pentru ca ora să decurgă frumos,elevii au avut ca temă/muncă
independentă pentru acasă o primă lectură a basmului.Și în
acest moment am gândit etapizat:
-prima etapă,se desfășoară în cabinetul AEL,unde elevii
vizionează ecranizări ale acestui basm și o prezentare powerpoint
cu citate,însoțite de imagini ale conținutului basmului;
-a doua etapă,am combinat lectura model cu cea
problematizantă,lectura fragmentara cu cea de impact,lectura
expresiva cu cea critica,lectura afectiva cu cea comentata pas cu
pas.
4.Înțelegerea basmului din manualul de clasa a V-a se poate face
clasic,cu ajutotul întrebarilor din manual sau alternând
întrebări și imagini,la finalul orei elevii parcurgând un moment
de evaluare,sub forma unui chestionar,pe care îl completează și
îl autocorectează,văzând rezultatele pe tabla de flipchart.
5.Etapa de analiză a basmului se întinde pe 2 ore de curs în care
elevii își însușesc noțiuni precum:etapele
narațiunii,trăsăturile basmului,definiția basmului,trsături ale
operei epice,etc.
Generatia google a găsit modalitatea de abordare a acestei opere
literare,o modalitate extrem de plăcută și
atractivă,stimulativă,identifcicând tehnici noi de accesare a
unor site-uri,observând ca internetul este în primul rând o
sursă educativă,când sunt provocați să lucreze constructiv.
Scenariile ameliorative de lectură enumerate în etapa a II-a de
predare-învățare a capitoului basm au determinat și o buna
înțelegere a noilor noțiuni și o abordare inedită a acestor
informații.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

320 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN