Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Avantajele și dezavantajele utilizării calculatorului și a manualelor digitale. Folosirea manualelor digitale în România.

Învăţământ gimnazial | Toate disciplinele

Propus de: genuela | 21.04.2016 21:54 | Revista cadrelor didactice nr. 26/2016 | 6345 vizualizări

Avantajele și dezavantajele utilizării calculatorului și a
manualelor digitale. Folosirea manualelor digitale în România.

Utilizarea calculatorului și a manualelor digitale – practică
modernă de educație
Utilizarea instrumentelor informatice în domeniul educaţiei a
devenit în ultima vreme o practică uzuală şi acoperă exigenţe
foarte diferite, cu metode la fel de diferite: variază de la
instruirea în scopul utilizării acestora, (operare), până la
cursuri de nivel înalt, de la educaţia copiilor preşcolari la cea
a adulţilor, etc. Utilizarea calculatorului în context şcolar
înseamnă că - printre multele modalităţi posibile de utilizare
- numai unele sunt adecvate.
Existenţa conexiunilor la Internet deschide larg porţile de
pregătire şi perfecţionare în orice domeniu, pentru orice nivel
şi la orice vârstă. Învăţarea cu ajutorul Internetului se
constituie ca o alternativă educaţională atractivă. Accesând
Internetul, pătrundem, de fapt, într-o bază de date gigantică,
o reţea care se întinde la nivelul întregii lumi, oferind
informaţii şi servicii de toate tipurile tuturor celor care au un
calculator conectat.
Ca orice lucru, folosirea calculatorului are atât avantaje cât şi
dezavantaje. Avantajul pe care ni-l oferă calculatorul este
rapiditatea cu care se pot scrie informaţiile, posibilitatea
transmiterii pe cale electronică într-un alt calculator sau altă
localitate, posibilitatea aflării unor informaţii legate despre
orice subiect prin intermediul internetului. Dezavantajul este că
transmiterea undelor electronice pot fi toxice pentru organism dacă
este folosit o perioadă foarte îndelungată de timp şi fără
întrerupere. Folosirea excesivă a internetului poate provoca
diferite afecțiuni: slăbirea vederii, depresie, agresivitate.
Există şi pericolul de a cădea în capcana unor așaziși
“prieteni” care pot profita de naivitatea copiilor. Riscurile
sunt următoarele: cumpărarea online a unor produse fără știrea
părinților, divulgarea datelor personale către persoane
răuvoitoare, riscul de a fi supuși unor abuzuri verbale sau
fizice.
Manualul digital – ebook-ul – este una dintre cele mai
revoluţionare descoperiri ale umanităţii din punctul de vedere al
impactului social. În anul 1971 apare primul e-book din lume –
Declaraţia de Independenţă a Statelor Unite. În 1985 se
lansează primul CD-ROM, printre titlurile incluse pe el, Jurassic
Park (Michael Chrichton) şi Virtual Light (William Gibson). În
1988: se nasc primele e-readere dedicate: SoftBook şi Rocket Ebook.
Folosirea manualelor digitale este la începuturile exploatării
în România și are la bază învăţarea cu ajutorul
calculatorului. Printre avantajele pe care le subliniază cei care
susţin introducerea manualelor digitale se numără constant:
elevii nu vor mai fi nevoiţi să îşi burduşească ghiozdanele cu
cărţi care le pot afecta sănătatea; generaţiile tinere şi
foarte tinere sunt extrem de atrase de noile tehnologii; într-un
manual digital informaţia poate fi updatată, revizuită mult mai
uşor decât în cazul unui manual fizic, ceea ce creşte eficienţa
procesului de învăţare, în plus, a învăţa, mai spun
susţinătorii digitalizării, devine un lucru plăcut, manualul
digital permiţând un grad foarte ridicat de interactivitate cu
elevul şi dezvoltându-i creativitatea; folosirea manualului
digital şi renunţarea la tăierea de păduri pentru obţinerea
hârtiei creşte gradul de protejare a mediului.
Educaţia cu ajutorul calculatorului este mult mai eficientă decât
modalitatea clasică de predare. Permite profesorului personalizarea
cursurilor, ora de curs este mai puțin stresantă, copiii sunt
atrași mai mult de materialele de tip audio si video.
Oponenţii manualelor digitale văd, însă, în acestea un real
pericol pentru sănătatea tinerelor generaţii. Cel puţin patru
contraargumente la digitalizarea învăţământului sunt susţinute
de aceştia: manualele digitale pot fi accesate doar pe calculator
sau tabletă, care, din cauza preţului ridicat, nu sunt accesibile
tuturor elevilor, acest lucru conducând la diferenţe nedrepte
între şcoli din punct de vedere al tehnologiilor; studiile arată
că utilizarea intensă a acestor instrumente informatice afectează
sănătatea copiilor; tabletele (calculatoarele) distrag atenţia
elevilor care, în loc să înveţe, pot fi atraşi de jocuri,
e-mail, Facebook etc.; sunt mulţi profesori care nu ştiu să
utilizeze noile tehnologii şi formarea acestora ar necesita costuri
mari, care s-ar adăuga celor necesare achiziţionării de tablete,
softuri de manuale, creării de infrastructură wi-fi etc.; studiile
arată că persoanele care citesc un text în format hârtie
înţeleg şi învaţă mai bine decât persoanele care citesc un
text digital. Efectele toxice pe care le va avea pe termen lung
asupra viitoarelor generaţii se vor vedea abia când aceşti copii
vor ieşi de pe băncile şcolii, şi atunci va fi prea târziu.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

289 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN