Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Automotivația- cale sigură spre performanțe și creșterea stimei de sine

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: 25Veronica | 18.08.2020 02:07 | Revista cadrelor didactice nr. 68/2020 | 534 vizualizări

Automotivația îi diferențiază pe elevi și dezvăluie potențialul fiecăruia, se construiește ca urmare a experiențelor pozitive în împrejurări de învățare incitante.

Automotivația- cale sigură spre performanțe și creșterea stimei de sine

Prof.înv.primar Manolache Veronica
Liceul cu Program Sportiv Botoșani

,, Menirea firească a școlii nu e să dea învățătură, ci să deștepte cultivând destoinicirile intelectuale în inima copilului, trebuința de a învăța toată viața.” (Ioan Slavici)
Automotivația poate fi definită ca acea abilitate de a acționa din proprie inițiativă într-o situație, conștientizând importanța rezultatului final și având un grad ridicat de independență față de intervenții din exterior.
Cele trei coordonate mai importante care formează automotivația ar fi următoarele:
a) Stabilirea unui scop concret
b) Încrederea în forțele proprii
c) Autoevaluarea
Elevii care reușesc să fie automotivați îndeplinesc cu ușurință sarcinile, realizează scopurile propuse fără să aibă o motivație externă, luptă să aibă performanțe pentru că își doresc cu adevărat. Ca să ajungă la automotivație, elevul trebuie să fie învățat cum să poată mai mult atunci când e pe punctul de a renunța, de a abandona activitatea. Școlarul mic are nevoie să fie îndrumat să găsească resurse proprii pentru a se apropia de atingerea obiectivelor pe care și le-a propus.
Psihologul Daniel Goleman identifică patru elemente componente ale motivației:
1. Ambiția personală, dorința elevului de a-și îmbunătăți performanțele
2. Responsabilitate în realizarea obiectivelor propuse
3. Inițiativa, capacitatea de a lua decizii în anumite momente ale activității
4. Optimismul reflectat în continuarea activității, depășirea unor eșecuri
Pot spune că automotivația reprezintă unul dintre instrumentele de dezvoltare personală care diminuează durata momentelor când elevul este demotivat să învețe și îl impulsionează să fie activ și implicat într-o situație de învățare.
Autocunoașterea (Cunoaște-te pe tine însuți!) este o condiție esențială pentru automotivare. Noi, ca educatori, trebuie să-i ajutăm pe copii să-și formeze o imagine corectă despre sine, să-și cunoască potențialul și posibilitatea de a-și depăși limitele pe care uneori ei singuri și le impun crezând că nu pot rezolva cerințele date. Raportându-ne la trăsăturile de personalitate ale fiecărui școlar și la nivelul de energie, avem cum să aplicăm strategii de automotivație. Îndemnurile verbale, încurajările, aprecierile eforturilor depuse au efect pozitiv, intensifică automotivarea, deoarece elevul devine conștient de ce este în stare să facă, cum se poate angaja într-o activitate de învățare. Dacă un elev recurge mai des la automotivație, aceasta devine mai intensă. El este perfect capabil să-și stabilească clar scopul și obiectivele activităților de învățare.
Ca o forță care te direcționează să faci un lucru, automotivația însoțește activitatea copilului cât timp el se raportează la propria persoană și știe ce îl determină să acționeze într-un anumit fel. Școlarul automotivat rezolvă sarcinile urmând cu răbdare pași mici care cu certitudine îl vor conduce spre rezultatul final așteptat, spre performanțe. Energia trebuie dozată ca să fie suficientă până ce se termină activitatea de învățare.
Dacă noi reușim să-l facem pe copil să-i placă școala, să îndrăgească învățătura, dânsul va găsi energia și disponibilitatea de a studia cât mai mult.
Atitudinea pozitivă ajută la obținerea performanțelor memorabile, care, la rândul lor determină creșterea stimei de sine. Cei care au o stimă de sine ridicată își doresc mai mult să învețe, să facă noi descoperiri, să se autoperfecționeze, sunt mai deschiși spre ascensiune. „Persoanele care au încredere în forţele proprii învaţă cu mai multă eficienţă decât cele lipsite de încredere în propriile forţe, chiar dacă, în realitate, acestea din urmă sunt la fel de capabile.” (Hayes şi Orrell, 2003, p. 215)
Elevul optimist, care își știe propriile competențe, care are încredere în forţele proprii, se va strădui să atingă performanţe notabile. Ele se vor obține doar pe fondul stabilităţii emoţionale, fiind capabil să reziste la tensiunile psihice intense declanșate de sarcini dificile pe care trebuie să le rezolve şi să accepte eventuale eşecuri. În situația în care elevul va întâmpina dificultăţi la şcoală, o stimă de sine ridicată îl va ajuta să se adapteze, să se refacă și să înfrunte realitatea.
Depistând un oarecare grad de demotivare, e obligatoriu să vedem la care din cele patru componente ale automotivației e nevoie să insistăm: îi sfătuim pe elevi să fie mai ambițioși pentru că au șanse reale de a avea performanțe, să fie responsabili în ceea ce fac, să știe că au libertatea de a veni cu inițiative proprii, să nu-și piardă optimismul chiar dacă se întâmplă să aibă vreun eșec.
Automotivarea elevului se raportează la:
 Nivelul de inițiativă pentru propunerea scopurilor
 Siguranța că are aptitudinile necesare și competențe dezvoltate în vederea realizării scopurilor propuse (Îmi doresc să fac asta și sunt capabil.)
 Convingerea că depunând un efort susținut va avea succes
Pentru a-și construi un nivel ridicat de automotivare, e nevoie de existența a patru factori esențiali:
 Încredere în sine, eficiență
 O gândire pozitivă
 Concentrare pe obiectivele majore
 Un mediu motivațional
Prin asigurarea unei atmosfere de învățare prielnică într-o clasă cu elevi cooperanți putem face ca aceștia să-și dezvolte nivelul de automotivație care crește odată cu starea de spirit pozitivă și se diminuează la apariția factorilor negativi.
Automotivația îi diferențiază pe elevi și dezvăluie potențialul fiecăruia, se construiește ca urmare a experiențelor pozitive în împrejurări de învățare incitante. Copiii automotivați se percep pe ei înșiși cu șanse de succes în ceea ce fac și au control asupra stilului propriu de învățare. Dânșii devin din ce în ce mai buni, se perfecționează și preferă să realizeze singuri activitățile legate de învățare.
Strategiile automotivaționale sunt utilizate intuitiv de către școlari și recurg la ele când conștientizează că trebuie realizată activitatea de învățare cu efort propriu și primind un feedback pozitiv din partea profesorilor și a părinților capătă siguranță și încredere.
Cunoscând importanța automotivării și aspectele pozitive sau negative referitoare la stima de sine, putem face predicţii cu privire la performanţele şcolare şi să întocmim programe şcolare diferenţiate, individualizate prin care să asigurăm succesul şcolar al fiecărui elev și orice copil să-și îmbunătățească nivelul de automotivare.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

312 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN