Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Anaglifele geometrice-mijloace de invatamant atractive

Învăţământ primar | Matematica

Propus de: carmen1962 | 05.08.2020 16:05 | Revista cadrelor didactice nr. 66/2020 | 442 vizualizări

In materialul prezentat mi-am propus sa evidentiez importanta
folosirii unor mijloace de invatamant cat mai interesante si
atractive pentru realizarea unei activitati de predare-invatare
reusite.

Anaglifele geometrice- mijloace de
învăţământ atractive
In materialul prezentat mi-am propus să evidenţiez importanţa
folosirii unor mijloace de învăţământ cât mai interesante şi
atractive, care să faciliteze realizarea unei activităţi de
predare –învăţare reuşite.

Profesor pentru învătământ primar

Cimpoeru Gabriela Carmen

Liceul cu Program Sportiv, Târgu-Jiu

Organizatorii grafici pot fi un instrument de lucru atractiv pentru
elevi prin confecţionarea unei variante 3D.
Fenomenele trebuie studiate într-un numǎr cât mai mare de
situaţii şi în condiţii cât mai favorabile desfǎşurǎrii lor.
Observaţia poate fi, în funcţie de obiectiv: integralǎ sau
selectivǎ.
În cazul observaţiei integrale, mi-am propus sǎ urmǎresc elevii
în toate acţiunile şi activitǎţile pe care le desfǎşoarǎ în
cadrul orelor de învǎţare a noţiunilor de geometrie.
Prin observaţia selectivǎ am cǎutat sǎ urmǎresc şi sǎ
consemnez un aspect al activitǎţii, de pildǎ, identificarea celor
mai eficiente mijloace pentru a-i ajuta pe elevi sǎ-şi formeze
reprezentarea spaţialǎ a corpurilor geometrice. Pentru aceasta am
folosit anaglifele geometrice şi ochelarii 3D.
Pentru cǎ modelele matematice confecţionate din materiale opace nu
pot fi privite în interior şi pentru ca elevii sǎ identifice şi
sǎ deosebeascǎ figurile geometrice plane de formele geometrice
spaţiale am folosit, în mod special, anaglifele geometrice.
Anaglifele geometrice sunt desene ale corpurilor geometrice,
executate în douǎ culori (roşu şi albastru-cyan), privite cu
ajutorul unor ochelari, care, la rândul lor, au şi ei un vizor
colorat în roşu şi altul în albastru-cyan, care dau imaginea
unui corp în relief .
Dacǎ privim o anaglifǎ fǎrǎ ochelari, ea ne apare ca un desen
fǎrǎ sens, cu multe linii care se întretaie şi din care, cu
multǎ greutate, am putea bǎnui ce reprezintǎ. Aceeaşi anaglifǎ
privitǎ cu ochelari apare, la puţin timp dupǎ ce am privit prin
ochelari, ridicându-se din plan cu liniile bine conturate, dând
imaginea unui corp în relief. Senzaţia spaţialǎ este atât de
realǎ încât avem impresia cǎ am putea atinge liniile figurii cu
mâna.
Privind o anaglifǎ ne apare foarte clar forma corpului, iar ceea ce
este mai important, vedem în interiorul lui şi observǎm cum sunt
dispuse unele faţǎ de altele elementele corpului. Datoritǎ
acestei proprietǎţi a anaglifelor putem spune cǎ ele reprezintǎ
corpurile în mod real.
Explicaţia faptului cǎ avem senzaţia spaţialǎ a figurii
reprezentate în anaglifǎ constǎ în faptul cǎ suntem
înzestraţi cu vedere biocularǎ. Fiecare, din cei doi ochi,
percepe o imagine separatǎ care se transmite, prin intermediul
nervilor optici şi prin canalele de conducere, scoarţei cerebrale,
care apoi sunt compuse pe scoarţǎ şi dau senzaţia spaţialǎ.
Dacǎ se realizeazǎ pentru un anumit obiect douǎ imagini plane
corespunzǎtoare la douǎ puncte din spaţiu, situate la o
distanţǎ egalǎ cu distanţa dintre ochi (6,5 cm), şi dacǎ
ochiul stâng vede numai acea imagine a obiectului care este
destinatǎ lui, şi invers, atunci observatorul, privind cele douǎ
imagini ale obiectului în condiţiile prezentate, are senzaţia
spaţialǎ a obiectului dat.
Cu ajutorul ochelarilor cu vizoare colorate fiecare ochi nu vede
decât imaginea care îi este destinatǎ. Cele douǎ imagini se
compun pe scoarţa cerebralǎ şi astfel ia naştere senzaţia
spaţialǎ (3D).
Am observat cǎ elevii percep mult mai rapid, mai uşor şi cu mai
mult entuziasm forma corpului geometric privind anaglifele
geometrice şi nu doar modelele matematice realizate din materiale
clasice.
Pentru ca un numǎr mai mare de elevi sǎ reuşeascǎ sǎ identifice
formele geometrice spaţiale de cele plane am considerat necesar sǎ
integrez ca mijloace de învǎţǎmânt în lecţia de geometrie ,
anaglifele geometrice vizualizate prin ochelari 3D
roşu-albastru(cyan).
La clasa am lucrat cu anaglife geometrice necesare pentru a forma
reprezentǎri spaţiale elevilor :

Observarea anaglifelor şi realizarea senzaţiilor spaţiale îi
entuziasmeazǎ pe elevi, sporindu-le interesul pentru noţiunile
geometrice, implicit pentru geometria spaţialǎ, ajutându-i
sǎ-şi consolideze cunoştinţele dobândite.
Am folosit, pe lângǎ albumul de anaglife geometrice, şi imagini
cu corpuri geometrice ale cǎror fotografii au fost prelucrate prin
softul 3D AnaMaker, descǎrcat de pe internet . Pentru fiecare
obiect am realizat câte douǎ fotografii , aparatul fiind deplasat
cu distanţa de 6,5 cm. Introduse în program, acestea sunt
prelucrate automat într-o singurǎ fotografie ce conţine
informaţia ambelor fotografii, rezultând efectul de spaţialitate.
Pentru exemplificare ataşez urmǎtoarele imagini:




Profesorii pot transmite un mesaj puternic : organizatorii grafici
îi învaţă pe elevi că le stă în putinţă să facă ce-şi
propun. Atunci când prezentăm elevilor un nou organizator grafic,
trebuie să descriem scopul acestuia, să demonstrăm cum se
utilizează şi să oferim elevilor oportunităţi de practică
ghidată.
După ce elevii se acomodează cu utilizarea organizatorului, este
adecvat ca aceştia să realizeze mai multe aplicaţii independente.
In cele din urmă, ar trebui să fie încurajaţi şi ajutaţi să
îşi creeze proprii lor organizatori.
Intr-o astfel de lecţie şcolarul este foarte motivat. Controlul
asupra diferitelor aspecte ale instruirii (format, viteză, volum,
complexitate, succesiune) dă fiecăruia posibilitatea de a-şi crea
un stil propriu de învăţare, în vederea obţinerii performanţei
în educaţie.
Cheia unei activităţi de predare-învăţare de succes o
constituie utilizarea unei game diverse de strategii didactice care
să stimuleze curiozitatea şi imaginaţia elevilor.
Bibliografie:
Dughi Tiberiu, Roman Alina, (2009), Dimensiuni psihologice ale
învǎţǎrii, Editura Universitǎţii Aurel Vlaicu, Arad
Rotariu Georgel, (1972), Anaglife geometrice, Editura Didacticǎ
şi Pedagogicǎ, Bucureşti
http://archive.animateclay.com/index.php/News/2009/6/2/Anamaker:-Free-3-D-Imaging-Software/

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

288 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN