Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ACTIVITĂŢILE EXTRACURRICULARE, MIJLOC DE EDUCAŢIE ECOLOGICĂ

Învăţământ primar | Alte discipline

Propus de: silviata | 16.12.2014 21:17 | Revista cadrelor didactice nr. 2/2014 | 5037 vizualizări

Activităţile extracurriculare contribuie la adâncirea şi
completarea procesului de învăţământ, la dezvoltarea
înclinaţiilor şi aptitudinilor elevilor, la organizarea
raţională şi plăcută a timpului lor liber.

ACTIVITĂŢILE EXTRACURRICULARE, MIJLOC DE EDUCAŢIE ECOLOGICĂ


Prof. înv. primar Marcela Tudor
Școala
Gimnazială nr. 38 ,,Dimitrie Cantemir” Constanța


Educaţia elevilor în spiritul ocrotirii naturii constituie o
sarcină majoră a procesului instructiv-educativ şi este de dorit
să înceapă cât mai timpuriu, astfel încât copilul să
conştientizeze complexitatea mediului în care trăieşte, să
înveţe să iubească şi să respecte natura şi să fie
continuată în tot timpul anilor de şcoală, cât şi în afara
ei. Activităţile extracurriculare contribuie la adâncirea şi
completarea procesului de învăţământ, la dezvoltarea
înclinaţiilor şi aptitudinilor elevilor, la organizarea
raţională şi plăcută a timpului lor liber. Ele prezintă unele
particularităţi prin care se deosebesc de activităţile din
cadrul lecţiilor. Aceasta se referă la conţinutul
activităţilor, durata lor, la metode folosite şi la formele de
organizare a activităţilor.
Excursiile, vizitele, drumeţiile, plimbările, ca forme adiacente
de organizare a procesului de învăţământ, dau
învăţătorului şi elevului, posibilităţi multiple de redare,
respectiv de însuşire, consolidare, fixare a cunoştinţelor,
folosind interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritatea.
Pentru a concretiza aceste conţinuturi am organizat concursuri pe
teme ecologice în colaborare cu părinţii pentru că şi aceştia
trebuie să conştientizeze importanţa ocrotirii mediului
înconjurător pentru a şti ce să-i înveţe pe urmaşii lor.
Marşul ecologiştilor , Parada costumelor din materiale
refolosibile, Dansurile tematice oferite de copiii promotori ai
mediului sănătos şi Mesajele micilor ecologişti pot
conştientiza sau, cel puţin pot atrage atenţia opiniei publice cu
privire la necesitatea respectării regulilor de protecţie a
naturii, într-o şcoală şi într-o localitate curată şi
sănătoasă.
La clasa a IV-a, am participat cu elevii mei la activități pe teme
de ecologie. Elevii s-au implicat activ în toate activitățile:
Proiectul național ,,Școli pentru un viitor verde”; Simpozionul
și concursul național ,, Mie îmi pasă, ție nu?”; Simpozionul
interjudețean ,,Revoluția Verde”, Proiectul național
,,Săptămâna familiei, săptămâna fără televizor“.
În cadrul Proiectului național ,,Școli pentru un viitor verde”
au fost realizate panouri, afișe, desene, postere pe teme
ecologice. Elevii implicați în proiect au amenajatat un colț
verde în școală, în anotimpul rece. Primăvara au participat la
amenajarea și întreținerea grădinii școlii, au participat la
lucrări de ecologizare în Parcul Tăbăcărie și pe plajă.
La simpozioanele și concursurile pe teme ecologice au participat cu
desene, colaje, lucrări din materiale reciclabile, creații
literare, referate, eseuri, materiale în power-point. Ca
răsplată și apreciere a efortului, elevii au obținut diplome,
iar lucrările lor au fost publicate în revistele simpozioanelor.
Proiectul național ,,Săptămâna familiei, săptămâna fără
televizor“ a fost un bun prilej de a-i atrage pe elevi în
activități de vizitare a muzeelor, de plimbări și jocuri în aer
liber, de participare la acțiuni de ocrotire a mediului. Copiii au
fost îndrumați să înțeleagă că pot renunța pentru un timp la
televizor și calculator, pentru a petrece mai mult timp în aer
liber, alături de familie și colegi.
Proiect educaţional ,,SOS Natura!” s-a desfăşurat pe o
perioadă de an de zile. Proiectul a pornit de la ideea că datoria
noastră, ca dascăli, este de a pune mare accent pe educaţia
ecologică a celor pe care îi educăm, pentru a ne bucura
împreună de frumuseţea şi binecuvântarea naturii. Din această
perspectivă am propus pentru acest proiect o serie de acţiuni
practice care să implice elevii în variate activităţi
desfăşurate, cu sprijinul comunităţii locale, pentru a trage un
semnal de alarmă în vederea salvării naturii.
Încă de la început elevii au cunoscut obiectivele proiectului şi
activităţile ce trebuie realizate în vederea îndeplinirii
scopului propus. Obiectivele proiectului au fost: promovarea
cooperării între şcoală şi reprezentanţii comunităţii
locale; formarea şi dezvoltarea unui spirit de respect şi ajutor
faţă de mediul natural; trezirea interesului pentru a cunoaşte
mai bine spaţiul local; formarea şi dezvoltarea simţului estetic;
încurajarea schimbului de opinii între parteneri (elevi şi cadre
didactice), pe linia ocrotirii naturii; utilizarea în
activităţile instructiv-educative a cunoştinţelor şi
competenţelor dobândite. Etapizarea cronologică a proiectului a
fost: ,,SOS - Natura!” - anunţarea proiectului şi stabilirea
sarcinilor; ,,Să ne facem auziţi!” – realizarea ecusoanelor
şi afişelor; ,,Şi eu pot!” - construirea căsuţelor pentru
păsărele; ,,Copiii pot ocroti natura” - obţinerea aprobării
pentru amplasarea căsuţelor, ,,Suntem o echipă!” - amplasarea
căsuţelor în parcul oraşului ,,Avem nevoie de plante şi
animale!” - monitorizarea acestei activităţi, ,,Miracolul
vieţii” – strângerea de seminţe şi realizarea unor
răsadniţe, ,,Un copil, o floare”– plantarea de flori de
grădină, ,,În lumea în care trăieşti”- expoziţie de desene,
,,Din lumea celor care nu cuvântă”– spectacol artistic, ,,În
mijlocul naturii” – excursie, ,,Copacul vieţii” –
realizarea unui copac în holul şcolii şi monitorizarea
activităţilor desfăşurate, Calendar 2013 – analiza şi
monitorizarea activităţii realizate.
Rezultatele aşteptate în urma derulării proiectului au fost:
întocmirea unui album de fotografii cuprinzând activităţi ale
elevilor referitoare la salvarea naturii, publicarea în revista
școlii a articolelor legate de experienţele dobândite în cadrul
proiectului, împărtăşirea experienţelor proprii, gânduri,
idei, sentimente printr-o comunicare deschisă, sinceră, realizarea
de lucrări în cadrul orelor de abilităţi practice şi educaţie
plastică, cu diferite ocazii şi organizarea de expoziţii cu flori
de interior şi plante în grădina şcolii. Pe tot parcursul
procesului de implementare a activităţilor, atenţia s-a
concentrat asupra respectării echilibrului între cerinţele
generale ale proiectului şi nevoile locale ale şcolii şi
comunităţii locale. Accentul s-a pus pe identificarea, şi
prezentarea unor exemple de bune practici care pot fi transferate cu
succes şi în alte şcoli.
Pentru a mediatiza acest proiect ne-am propus să purtăm ecusoane
şi să realizăm afişe pentru popularizarea acţiunilor noastre.
De asemenea am făcut cunoscută iniţiativa noastră la diferite
activităţi de formare continuă şi am realizat un colţ al
proiectului nostru într-un loc vizibil, astfel încât ceilalţi
elevi să poată cunoaşte titlul proiectului, elevii implicaţi,
acţiunile desfăşurate. Lucrările elevilor au fost expuse, pentru
a fi analizate şi apreciate de şcolari şi cadre didactice.
Este important de ţinut cont că activităţile didactice şcolare
şi extraşcolare, desfaşurate în vederea realizării educaţiei
ecologice, nu trebuie să urmeze modelul lecţiei clasice. Ele
trebuie să includă elemente de noutate, să trezească interesul,
curiozitatea, să fie atractive şi plăcute.
În cadrul activităţilor desfăşurate elevii au participat cu
plăcere, şi-au îmbogăţit cunoştinţele despre natură, au fost
creativi şi interesaţi în a căuta soluţii în rezolvarea
sarcinilor. Au învăţat să fie mai toleranţi, mai cooperanţi,
să descopere eficienţa lucrului în echipă, să fie mai ordonaţi
şi mai disciplinaţi, să conștientizeze necesitatea protejării
mediului înconjurător.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 49 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

291 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN