Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Abordarea constructivă și inovativă a unui instrument de lucru online, platforma emaze

Învăţământ liceal | Limba şi literatura română

Propus de: alinairimescu | 25.08.2021 14:32 | Revista cadrelor didactice nr. 78/2021 | 351 vizualizări

Alături de alte instrumente, am folosit în anul șolar 2020-2021, ca profesor de limba română la Liceul Tehnologic de Transporturi din Ploiești, județul Prahova, emaze, un instrument de lucru online care și-a dovedit din plin utilitatea.

Abordarea constructivă și inovativă
a unui instrument de lucru online, platforma emaze
prof. Irimescu Alina
Liceul Tehnologic de Transporturi Ploiești, jud. Prahova

Platformele sunt folosite tot mai frecvent în cazul cursurilor pentru adulți dar și al lucrului efectiv la clasă cu elevii din învățământul preuniversitar. Alături de alte instrumente, am folosit în anul șolar 2020-2021, ca profesor de limba română la Liceul Tehnologic de Transporturi din Ploiești, județul Prahova, emaze, un instrument de lucru online care și-a dovedit din plin utilitatea.
Platfrma a fost ușor de folosit, cu șabloanele sale interactive uimitoare și ofertante. Cu ajutorul unui simplu browser de internet, emaze oferă un set de instrumente pentru realizarea unor prezentări online și folosirea lor în comun. Emaze oferă și diverse template-uri pe mai multe teme care pot fi reeditate, astfel încât am putut adăuga propriul conținut, necesar orelor de limbă și comunicare sau celor de literatură, orelor de dirigenție sau celor transdisciplinare, cu colegii mei de istorie, religie sau limbi străine.
Am adăugat, editând șabloanele existente, texte, imagini, clipuri video, slide-uri, lecții sau fragmente de lecții online.
Emaze mi-a perimis vizualizarea și partajarea unor prezentări realizate de mine sau de elevii mei, pe care le-am pus la dispoziția celorlalți elevi, a colegilor profesori în cadrul unor activități comune, proiecte de interes general sau local, sau chiar părinților în activitățile de la dirigenție sau dedicate special împărtășirii cu aceștia a progreselor făcute de elevi.
Originalitatea demersului didactic este asigurtă de folosirea acestei platforme. Am implicat în activitatea didactică toate resursele unei abordări constructiviste. Lecția este centrată, în mod evident pe elev, care nu este forțat să acumuleze cunoștințe, ci căruia i se dezvoltă deprinderi, elevul a putut să lucreze în ritmul propriu, s-a documentat pentru a crea propriile proiecte, a lucrat în echipă, a abordat diverse modalități de a transmite informația și a putu să fie el însuși inovator, alegând ceea ce i se potrivea cel mai bine și ceea ce îl interesa în mod real. S-a dezvoltat astfel, am observat, motivația interioară a elevilor care s-au raportat diferit la propria educație. Bineînțeles că totul depinde totuși de capacitatea intelecctuală a elevilor, de interesele lor, de preocupări și chiar de profilul școlii și de raporturile cu comunitatea locală.
Experiența și efectele la clasă sunt clare. Experieța la clasă este deosebită având în vedere că asemenea activități dinamizează procesul instructiv educativ, predarea și chiar evaluarea. Instrumentul se poate folosi în toate momentele lecției, fie ca moment introductiv, de captare a atenției, fie în predrea propriu-zisă cu scop de prezentare care dinamizează, fie ca evaluare, prin metoda portofoliului sau a galeriei.
Efectele la clasă au fost deosebite în anul școlar 2020-2021, în timpul predării online și chiar în predarea la clasă din perioada ulterioară, începând cu reluarea cursurilor față înn față.
În ceea ce privește lucrul în echipă cu colegii sau cu elevii, am observat că prin folosirea acestui instrument de lucru se stimulează lucrul în echipă, atunci când sunt implicați mai mulți professori ai clasei în activități transdisciplinare sau interdisciplinare sau elevii sunt puși să coopereze, realizând sarcini comune.
Folosirea eficientă a resurselor IT&C a avut un impact vizibil atât asupra mea cât și asupra colegilor mei din Liceul Tehnologic de Transporturi Ploiești. Am folosit emaze împreună cu colegii și cu elevii mei, astfel încât, la sfărșitul acestei perioade dificile am fost cu toții obligați să ne îmbunătățim performanțele IT, participând la cursuri de formare, învățând din mers, alături de elevi, făcând schimburi utile de experiență.
Efectul asupra clasei dar și impactul asupra colegilor profesori a fost remarcabil. Profesorii au putut fi martorii unui schimb de bune practici foarte util, au menținut contactul cu toți elevii și au putut compara progresul elevilor identificând mai ușor elementele care puteau fi îmbunătățite, fără a recurge la stresul inutil al unei evaluări tradiționale.
Numărul de elevi implicați este variabil, în cazul claselor paralele se pot reliza activități comune care să aibă ca element de continuitate profesorul sau doar materia, la nivelul școlii fiind implicați, de exemplu, toți profesorii de limba română și alte materii cu care s-au realizat activități în comun.
Numărul de colegi atrași în proiect variază în funcție de ceea ce am dori să realizăm. Astfel, atunci când am realizat, de exemplu, materiale dedicate Sărbătorilor de iarnă sau Zilei Culturii Naționale, au participat toți profesorii de limba română din Liceul Tehnologic de Transporturi din Ploiești, precum și cei de limbi străine și cei implicați în proiectul județean Să creștem prin lectură, derulat în unitatea noastră în ultimii ani.
Efectul asupra comunității, părinților al folosirii instrumentelor oferite de emaze a fost vizibil imediat. Activitățile erau accesibile și părinților care purticipau, oarecum din curiozitate la ore, sau erau informați mai ușor de progresul elevilor putând accesa la îndemnul profesorului diriginte, sau în cadrul unor activități comune, familiarizându-se cu rezultatele muncii copiilor acestora.

Comentarii (1)

0 0

30.08.2021 09:14 emil

Rugăm colegii să adauge comentarii, aprecieri, chiar și critici, legate de acest material aflat în competiție cu alte lucrări legate de tema "Experiențe didactice în timpul pandemiei".
Folosiiți și butonul "îmi place", puteți să și distribuiți dacă doriți.
Succes!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

289 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN