Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Propunere nouă de planuri-cadru pentru gimnaziu, complet diferită

Cei șase experți din grupul de lucru sunt:Tincuța Apăteanu, prof. Florin Colceag, prof. Radu Gologan, prof. Manuela Prajea, prof. Marian Stas, prof. Ştefan Vlaston.

Iată principalele observații asupra planurilor-cadru puse în dezbatere de ISE:

1. Numărul de ore în CDȘ propus, 1-2 ore, este inacceptabil de mic, propunerea din Legea Educaţiei Naţionale, bazată pe studii şi analize era de 25% la gimnaziu. Un minim de 4-6 ore ar fi obligatoriu, dacă dorim să lăsăm şcolilor adaptarea curriculei şi a proceselor didactice la specificul local, la tipul de comunitate şcolară pe care o deserveşte şcoala, la personalitatea elevilor din şcoala respectivă. Altfel, rămânem în paradigma „patul lui Procust”, în care se găseşte şcoala actuală.

2. Numărul de discipline, 14-15, este prea mare şi păstrează viitoarea curricula în tiparele anterioare.

3. Nu există discipline agregat, care să asigure învăţare interdisciplinară, aplicare integrată a cunoştinţelor din discipline diferite. (Știintele mediului, Educație pentru societate, Științele vieții)

4. Disciplinele socio-umane sunt mult prea limitative, cu cele 4 module propuse

5. La educaţie fizică,  sport şi sănătate sunt prea puţine 2 ore pe săptămână, având în vedere nevoia de mişcare în dezvoltarea armonioasă a elevilor. La varianta 2, la clasa a VIII-a, o singură oră de sport este inacceptabil.

6. La Educaţie tehnologică nu avem ore la clasele a V-a şi a VI-a, deşi dimensiunea aplicativ-practica este puţin reprezentată în curricula.

7. La variantele 1 şi 3 nu avem TIC la clasele a VII-a şi a VIII-a.


Cei 6 membri ai grupului de lucru propun o variantă de plan-cadru pentru gimnaziu care să răspundă observațiilor de mai sus:

Plan-cadru gimnaziu

Plan-cadru gimnaziu

Aria limbă şi comunicare

Accentul trebuie mutat de la istoria literaturii române şi teorie literară spre comunicare corectă, scrisă sau orală, inclusiv în limbi străine.

Testele PISA relevă faptul că elevii noştri nu înţeleg, la vârsta de 15 ani, texte literare şi, mai grav, nonliterare.

În viaţa practică, de zi cu zi, viitorii adulţi nu se vor lovi de necunoaşterea intrigii din opere literare precum Fefeleaga sau Răzvan şi Vidra, dar sigur vor fi dezavantajaţi de lipsa de comunicare, de neputinţa de a-şi formula clar şi concis ideile, impresiile, gândurile, opţiunile asupra unor subiecte importante din viaţă, la interviurile pentru un loc de muncă.

Ceea ce se numeşte îndeobşte „Retorică”, nu trebuie să mai lipsească din curricula de limba şi comunicare pentru toate clasele. Posibil ca modul distinct în curricula de limba şi literatura română.

Elevii talentaţi la literatură, posibili creatori de poezie sau literatură de calitate, îşi vor desăvârşi pregătirea la CDȘ, la viitoarea filieră filologie.

Dar nu e corect să-i obligăm pe toţi să înveţe aceleaşi lucruri sofisticate şi complicate.

Lectură obligatorie are de obicei efectul contrar. Elevii nu citesc, preferă să preia sinteze şi rezumate din internet.

Lectura este o chestiune de opţiune personală. Fiecare elev alege să citească ce-l interesează, ce-l pasionează, ce răspunde structurii personalităţii sale.

În acest context, un număr restrâns de opere fundamentale din istoria literaturii române, alături de învăţarea temeinică a gramaticii necesare comunicării orale şi scrise, este suficient pentru nivelul mediu.

Înţelegerea şi explicarea unor texte, literare şi nonliterare, trebuie să fie preocuparea de bază a curriculei de la această disciplină. De asemeni, redactarea unor documente oficiale, cereri, CV-uri, scrisori de intenţie, memorii de activitate şi multe altele.

Toate acestea sunt infinit mai importante decât cunoaşterea unui număr impresionant de lucrări din istoria literaturii române.

Gramatica limbii române este insuficient studiată în şcoală, trebuie extinsă şi la liceu. Greşelile de gramatică, în scris sau oral, sunt nepermis de frecvente inclusiv în spaţiul public.

Elevii interesaţi şi doritori de mai mult, pot urma nivelul de aprofundare sau cursuri dedicate lor la CDȘ.

Comunicare în limbi străine trebuie asigurată la nivel de conversaţie uzuală, la înţelegerea structurilor lingvistice, în orice caz înainte de a studia opere literare în limbi străine.

Aria matematică şi ştiinţele naturii

Matematica-Informatica


Învăţarea matematicii la gimnaziu este un obiectiv inaccesibil pentru mulţi elevi.

Această stare de fapt, ultracunoscută, rezultă din faptul că foarte mulţi elevi, obligaţi să înveţe chestiuni sofisticate (operaţii cu mulţimi infinite, medii ponderate, demonstraţii geometrice de fineţe, calcule, inclusiv algebrice, complicate, etc.), nu reuşesc să înveţe nici cât ar reuşi în condiţiile în care ar avea de învăţat lucruri minimale: operaţii cu numere, unităţi de măsură, rezolvare de probleme cu ajutorul algebrei, elemente de geometrie aplicate în viaţa practică.

Majoritatea problemelor rezolvate la matematică ar trebui să derive direct din viaţa de zi cu zi, cel puţin la nivelul mediu al curriculei, asigurând atractivitatea învăării.

În felul acesta creşte înţelegerea de către elevi a faptului că matematica este strict necesară pentru modelarea realităţii, pentru optimizarea activităţilor proprii, pentru obţinerea unui profit cât mai mare din activităţile desfăşurate.

Calculul algebric literar extins a condus, în multe cazuri, la „uitarea” calculului cifric elementar, a tablei înmulţirii, prin neutilizarea lor în cadrul algebrei non numerice.

Adâncirea cunoştinţelor matematice se poate face cu acei elevi care doresc şi solicită acest lucru, la curricula de aprofundare şi/sau la CDȘ.

Integrarea Informaticii în disciplina Metamatica-Informatica, deşi internetul este folosit la toate disciplinele, are următoarea logică:

-matematica poate fi simplificată în predare prin folosirea avantajelor softurilor matematice pe diverse nivele: de la cele simple de numărare şi calcul, la cele geometrice (tip geogebra) şi mai târziu Matematica, Maple sau altele.

-un manual modern de matematică pentru gimnaziu şi liceu nu mai poate fi scris fără astfel de auxiliare ( şi aşa arată tot mai multe texte de matematică în lume).

-asa cum în matematică, în chimie cu consecinţa ei asupra farmacologiei, în fizică experimentală, biologia genetică, s. a., s-au făcut în ultimii 20 de ani progrese impresionante, în primul rând prin utilizarea unor softuri extraordinare, aşa şi şcoala poate profita de aceste softuri în educaţie.

-nu e vorba de a face programare în gimnaziu; informatica nu înseamnă doar programare ci şi utilizarea inteligentă a ceea ce e gata creat.

-In plus, se poate prelua o parte din timpul pierdut de copil cu jocurile pe calculator îndreptându-l spre bucuria utilizării educative a calculatorului în scopul învăţării.

Științele vieții, științele mediului

Aceste discipline sunt alcătuite dintr-un număr de module, pentru fiecare an, sau mai mulţi ani de studiu, 50% obligatorii şi 50% opţionale, la alegerea elevilor, părinţilor şi profesorilor şi cu validarea Consiliilor de Administraţie.

Avantajele acestui mod de a concepe curricula, regăsit şi în alte ţări europene:

Întăreşte caracterul interdisciplinar al educaţiei, coerenţa sistemului de cunostine şi aptitudini.

Se micşorează numărul de discipline (12), planul cadru propus de IȘE cuprinde nu mai puţin de 16 discipline, adică menţinerea aceloraşi ghiozdane foare grele, orar încărcat, fără putinţă de ore de CDȘ şi activităţi extracurriculare şi de relaxare.

Se amplifică gradele de libertate ale activităţii profesorilor, care au la dispoziţie alegerea dintre modulele opţionale pe acelea care se pretează contextului în care activează.

Generează învăţare pluridisciplinară continuă, elevii câştigă abilităţi de a opera, şi în viaţa de adult, cu cunoştinţe din discipline diferite.

Predarea acestor discipline: Se înlocuieşte profesorul unic pentru o disciplină şcolară cu o echipă de profesori, care îşi diferenţiază rolurile asumate, în concordanţă cu aptitudinile, interesele şi experienţa fiecăruia:

  • cooperarea tuturor profesorilor din echipă la proiectarea în detaliu a programelor educative ce urmează a fi propuse elevilor
  • organizarea variată a activităţii elevilor, atât în grupuri mari (de exemplu: pentru audierea unor conferinţe, pentru vizionări de filme etc.), cât şi în grupuri mici (pentru discuţii, seminarii ş.a.) sau implicarea lor în activităţi individuale;
  • crearea pentru elevi a posibilităţii de a participa în comun la acele activităţi care îi interesează şi care le sunt accesibile, indiferent de anul de studiu şi clasa din care fac parte;


La început nu va fi uşor, dar nimic nu are un început lesnicios.

Aceste discipline nu trebuie să repete greşeala anterioarelor curricule, să translateze spre gimnaziu concepte şi cunoştinţe din zona universitară.

Iată, cu titlu de exemplu, cunoştinţe şi probleme de discutat şi rezolvat la această disciplină agregat, pe lângă cele teoretice strict necesare:

  • Se pot efectua salturi cu paraşuta pe lună? De ce?
  • Cine obligă o locomotivă să se abată de la drumul drept, când intră într-o curbă, mecanicul sau şinele?
  • Cine lasă urme mai adânci pe zăpadă, o gâscă sau un curcan, despre care ştim că au aceeaşi greutate?

 

  • Cum trebuie să fie curelele unui rucsac, late sau înguste? De ce?
  • Dacă viteza sunetului n-ar fi 340m/s, ci 340mm/s, cum s-ar desfăşura o convorbire între două persoane?
  • Cum explicaţi îndepărtarea prafului din covoare prin batere?
  • Cum explicaţi operaţia de umplere a unui stilou cu cerneală?
  • Pentru a se apăra de frigul iernii păsările îşi zburlesc penele iar animalele părul. Cum explicaţi?
  • Ce se întâmplă cu flacăra unui chibrit în condiţii de imponderabilitate?

Iată şi exemple de module pentru disciplina Ştiinţele mediului, repartizate în gimnaziu:

Ideile fundamentale ale fizicii,

Aplicaţiile fizicii în activitatea cotidiană,

Mecanica,

Electricitatea,

Optică,

Ideile fundamentale ale chimiei,

Aplicaţiile chimiei în activitatea cotidiană,

Protecţia mediului înconjurător împotriva poluării,

Factori de risc major: încălzirea globală, reducerea resurselor de apă, chimizarea producţiei agricole,

Surse de energie regenerabile,

Casa verde,

Dezastre naturale. Prevenirea şi micşorarea efectelor acestora,

Utilizarea aparaturii casnice,

Astronomie,

Chimie alimentară,

Elemente de tehnologie aplicată,

Grădinărit,

Elemente de chimie organică.

Aria om şi societate

Este esenţială pentru formarea unei personalităţi echilibrate, conştientă de apartenenţa la o comunitate, la formarea deprinderilor pentru pilonul „să trăim împreună”.

Şi disciplina „educaţie pentru societate” este formată din mai multe module, 50% obligatorii, 50% opţionale.

Un modul important este dat de „norme de comportament în societate” (codul bunelor maniere), prezentat în exemplificări practice din şcoală şi viaţa cotidiană.

Cunoştinţele de legislaţie, drepturile şi îndatoririle copiilor şi cetăţenilor, Constituţia României, fiscalitate, sancţiuni legislative şi administrative, tot ce are legătură cu viaţa socială şi inserţia adultului în comunităţi îşi găseşte locul la această disciplină.

Iată, cu titlu de exemplificare, posibile module la această disciplină:

De la sisteme autocratice la sisteme democratice,

Societatea europeană,

Educaţie civică, norme de comportament social,

Sisteme legislative,

Coduri (penal, civil, codul familiei),

Legislaţie uzuală,

Istoria sistemelor economice,

Educaţie financiară,

Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului şi ale copilului,

Responsabilităţi individuale şi colective,

Războaiele în evoluţia umanităţii,

Integrarea în piaţa muncii,

Pregătirea pentru viaţa de familie,

Relaţii de cuplu,

Creşterea copiilor,

Sensibilitate culturală şi toleranţă la multiculturalism,

Axiologie şi valorizare (necesare pentru participarea activă şi responsabilă la viaţa socială),

Managementul vieţii personale şi al evoluţiei în carieră,

Competenţe antreprenoriale,

Selecţia şi procesarea informaţiei,

Cunoaşte-ţi aptitudinile,

Uniunea Europeană, spaţiu economic şi social comun.

Aria Arte

Educaţia artistică, muzicală, plastică, etc., se poate face îndeosebi practic, în grupe constituite la nivelul unui an de studiu după inclinaţiilor elevilor: corul şcolii, echipa de teatru, orchestră, echipa de dans, cercul de pictură, etc., folosind şi orele din CDȘ.

Restrângerea acestei arii la cunoştinţe doar teoretice, de istoria artei, fără conţinut aplicativ şi generator de ataşament faţă de fenomenul artistic este o eroare şi duce la respingerea fenomenului artistic de către elevi, sau ancorarea în producţii artistice subculturale.

Aria Educaţie Fizică şi Sport

Este esenţială pentru dezvoltarea armonioasă, fizică şi psihică, a tinerilor.

Instinctul de competiţie, dar şi plăcerea dansului, organizat o oră pe săptămână în cadrul acestei arii, îi pot atrage pe tineri să nu lipsească de la aceste ore, cum se întâmplă în prezent.

Aria Tehnologie

Deprinderile practice, cerute de dimensiunea aplicativ-practica a şcolii îşi găsesc, în principal, locul la această disciplină.

Viaţa de adult, pregătită încă din şcoală, presupune abilităţi practice amplificate de evoluţia explozivă a tehnologiilor moderne.

Nu poţi obţine un loc de muncă, la sfârşitul gimnaziului, doar având în bagaj teorii abstracte.

Elevii trebuie să ştie şi să se aştepte din partea angajatorilor la întrebarea cheie: ce ştii să faci? În funcţie de răspunsul la această întrebare primesc, sau nu, locul de muncă.

În alte ţări filiera tehnologică se desparte de cea teoretică încă din clasa a V-a şi permite elevilor cu inteligentă dominant practic aplicativă, să capete o educaţie care să-i conducă mai degrabă, dar nu exclusiv, spre şcoală profesională.

În cadrul paradigmei educaţionale din România se poate suplini această opţiune cu ore de CDȘ şi din disciplină Tehnologii, care să conducă elevii fără inteligenţă dominant conceptual-teoretica spre învăţarea unei meserii.

Disciplina TIC este legată de folosirea computerelor în aproape orice activitate imaginabilă.

Biblioteca virtuală a şcolii, bazată pe principiul contribuţiilor, an de an, a cadrelor didactice şi elevilor, conduce la o identitate culturală şi educaţională a şcolii.

Interacţiunea profesor-elevi poate continua foarte bine pe reţele oferite de internet, dar nu poate înlocui contactul uman dintre profesor şi elevi.

Aria Consiliere şi Orientare

Această arie are rolul esenţial de a îndrepta elevii pe acele trasee educaţionale care se potrivesc personalităţii, resurselor, intereselor şi aspiraţiilor fiecărui elev.

Eşecul şcolar îşi are principala cauză în lipsa de variante de trasee educaţionale şi alegerea judicioasă a acestora de către elevi, sprijiniţi de psihologi şcolari, profesori, diriginţi, părinţi.

Module de tipul „cunoaşte-ţi aptitudinile”, teste de depistare şi cunoaştere a abilităţilor, cunoaşterea perspectivei în piaţa muncii, mobilitatea forţei de muncă în spaţiul european, nu pot lipsi de la această arie esenţială.

Programele școlare actuale

Paradigma actuală: „a toci, a reproduce, a uita”, fără înţelegerea celor reproduse trebuie să dispară din logica şcolii.

În programele actulale predomină:

-continut mult şi fără rost, trădând dorinţa de a epata a autorilor

- incoerentă şi inadecvare logică a conţinuturilor

- frustrarea acută a multor părinţi şi sentimentul imposibilităţii de a redresa / corecta starea de fapt

Se resimte, în schimb:

- nevoia de simplitate şi rigoare, precum şi de aplicabilitate în viaţa reală.


Consultați integral opiniile grupului de lucru în fișierul atașat.

Ce părere aveți despre această nouă propunere de plan-cadru?


Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: angelailas | 04.02.2016 09:16 | 14960 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Rolul de frate mai mare

Rivalitatea intre frati

Egocentrismul la parinti

Echilibrul emotional

Comentarii (53)

2 5

04.02.2016 15:38 aida_adriana Acest comentariu a fost moderat de webmaster

Interesanta idee. Nu stiu daca tine cineva seama si de parerile noastre. In cele mai multe cazuri consultarea cadrelor didactice este formala. Dar, poate cineva din minister isi indreapta atentia si catre ideile noastre.

1 2

15.02.2016 14:29 cincinatus

Am citit, am înțeles: vom schița un mic progres -
Patru ore de Română,
Cu cinci zile-n săptămână,
Vor face din copilași
Cei mai strașnici povestași.

Gândirea patriotică a dispărut?
Sau poate că așa mi s-a părut!?
Vom instrui elevii repede și logic:
Probabil cu viteza unui Supersonic.

Dacă veți distruge ora,
Ca să vă justificați Reforma,
Vă propun să-i anulați
Și pe cei salariați,
Că degeaba-nvață carte,
Și stau în școli zi și noapte,
Cu toate gradele luate;
Vine Ziua Judecății,
Pentru că s-au dedat Cărții,
Și-au încărunțit degeaba,
Ca să-și facă bine treaba.

Haideți să-i facem șomeri!
Să uităm ce a fost ieri!
Și să desființăm catedre,
Să le transformăm în jerbe,
Iar profesorul să fie
Unul singur dintr-o mie.

Ceilalți să moară de foame,
Cu lectura-n loc de carne,
Cu conspectu-n loc de pâine,
Umiliți cum doar un câine
A fost când n-avea stăpân
Blând și, mai ales, român.

Cine știe ce înseamnă
Să n-ai tată, să n-ai mamă?
Să nu poți să fii atent,
Să rămâi și repetent,
Fiindcă nu ai fost iubit,
Prea devreme părăsit,
Iar profesorii să-ți spună
Că, pentru-o viață mai bună,
Trebuie zilnic să citești,
Să scrii și să socotești,
Să iei lecția de pe tablă,
Cu o inimă bolnavă,
Să rămâi la meditații,
Să fii tot în pas cu alții-
Și-apoi, când vei crește mare,
Să te duci peste hotare,
Căci din țara ta te-alungă
Lipsa locului de muncă.

(Mai aproape de Neant)

Am citit, am înțeles: vom schița un mic progres -
Patru ore de Română,
Cu cinci zile-n săptămână,
Vor face din copilași
Cei mai strașnici povestași.

Gândirea patriotică a dispărut?
Sau poate că așa mi s-a părut!?
Vom instrui elevii repede și logic:
Probabil cu viteza unui Supersonic.

Dacă veți distruge ora,
Ca să vă justificați Reforma,
Vă propun să-i anulați
Și pe cei salariați,
Că degeaba-nvață carte,
Și stau în școli zi și noapte,
Cu toate gradele luate;
Vine Ziua Judecății,
Pentru că s-au dedat Cărții,
Și-au încărunțit degeaba,
Ca să-și facă bine treaba.

Haideți să-i facem șomeri!
Să uităm ce a fost ieri!
Și să desființăm catedre,
Să le transformăm în jerbe,
Iar profesorul să fie
Unul singur dintr-o mie.

Ceilalți să moară de foame,
Cu lectura-n loc de carne,
Cu conspectu-n loc de pâine,
Umiliți cum doar un câine
A fost când n-avea stăpân
Blând și, mai ales, român.

Cine știe ce înseamnă
Să n-ai tată, să n-ai mamă?
Să nu poți să fii atent,
Să rămâi și repetent,
Fiindcă nu ai fost iubit,
Prea devreme părăsit,
Iar profesorii să-ți spună
Că, pentru-o viață mai bună,
Trebuie zilnic să citești,
Să scrii și să socotești,
Să iei lecția de pe tablă,
Cu o inimă bolnavă,
Să rămâi la meditații,
Să fii tot în pas cu alții-
Și-apoi, când vei crește mare,
Să te duci peste hotare,
Căci din țara ta te-alungă
Lipsa locului de muncă.

Am citit, am înțeles: vom schița un mic progres -
Patru ore de Română,
Cu cinci zile-n săptămână,
Vor face din copilași
Cei mai strașnici povestași.

Gândirea patriotică a dispărut?
Sau poate că așa mi s-a părut!?
Vom instrui elevii repede și logic:
Probabil cu viteza unui Supersonic.

Dacă veți distruge ora,
Ca să vă justificați Reforma,
Vă propun să-i anulați
Și pe cei salariați,
Că degeaba-nvață carte,
Și stau în școli zi și noapte,
Cu toate gradele luate;
Vine Ziua Judecății,
Pentru că s-au dedat Cărții,
Și-au încărunțit degeaba,
Ca să-și facă bine treaba.

Haideți să-i facem șomeri!
Să uităm ce a fost ieri!
Și să desființăm catedre,
Să le transformăm în jerbe,
Iar profesorul să fie
Unul singur dintr-o mie.

Ceilalți să moară de foame,
Cu lectura-n loc de carne,
Cu conspectu-n loc de pâine,
Umiliți cum doar un câine
A fost când n-avea stăpân
Blând și, mai ales, român.

Cine știe ce înseamnă
Să n-ai tată, să n-ai mamă?
Să nu poți să fii atent,
Să rămâi și repetent,
Fiindcă nu ai fost iubit,
Prea devreme părăsit,
Iar profesorii să-ți spună
Că, pentru-o viață mai bună,
Trebuie zilnic să citești,
Să scrii și să socotești,
Să iei lecția de pe tablă,
Cu o inimă bolnavă,
Să rămâi la meditații,
Să fii tot în pas cu alții-
Și-apoi, când vei crește mare,
Să te duci peste hotare,
Căci din țara ta te-alungă
Lipsa locului de muncă.

4 0

04.02.2016 18:54 lungoci_andreea_amalia

Da, dar sportul e la fel de important ca limba română, doar o oră diferență? Cei de a VIII-a ce fac? Iar patru ore de română la a V-a, pe săptămână, e aproape imposibil în condițiile actualei programe. La ei e aproape ora și noțiunea nouă, cel puțin una pe oră. Avem elevi, copii normali sau roboți setați să memoreze pe de rost?

0 2

04.02.2016 19:48 aida_adriana

Să sperăm că, vor fi adaptate programele şcolare.

3 0

04.02.2016 19:39 violrta

Cine a venit cu aceste observatii, nu cred ca are habar ce se intampla la clasa si care sunt continuturile de predat. La gimnaziu, la limba si literatura romana nu s-a facut niciodata istoria literaturii romane (nici macar cand eram noi elevi - in vremea comunista). Fefeleaga si Razvan si vidra nu se mai studiaza tot din acei ani. In ceea ce priveste numarul ala impresionant de lucrari din istoria literaturii romane, se cam reduce la 5-6 texte pe an. Lectura daca nu e dirijata, nu se va face nicicand, ca e mai interesant noul gadget decat cartea, iar daca s-ar face in cadrul unei ore, nu ar avea cum sa fie "inspirata" de pe net.
As fi incantata daca initiatorul observatiilor ar merge pe teren sa observe realitatea.

3 5

04.02.2016 20:01 demetra_p

Consider ca tehnologia este foarte importanta,in toate țările europene sunt 3h de tehnologie.Recomandarea Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene
privind competenţele-cheie din perspectiva învăţării pe parcursul întregii vieţi conturează, pentru absolvenţii învăţământului obligatoriu, un „profil de formare european”
structurat pe opt competenţe cheie:
Competenţe matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi TEHNOLOGII......

8 0

05.02.2016 11:38 mavtodea

La Aria Arte disciplinele Educaţie artistică şi Educaţie muzicală au prevăzută 1 oră. Foarte puţin. Cele două discipline sunt lucruri total diferite şi care au nevoie de profesori calificaţi în specialitate total diferiţi. În altă ordine de idei cum şi înainte la cele două discipline rar se puteau titulariza, la 2 ore câte apar acum în acest plan cadru ar fi nevoie de 9 şcoli unde profesorul să se deplaseze pentru a ajunge la norma didactică de 18 ore. Nefiind titular, suplinitorul calificat purtat vară de vară la examenele de Titularizare/suplinire nu va fi în şcoală când se vor propune CDŞ. Iar la ţară...pentru 2 ore...cele două discipline se vor face cu necalificaţi.

7 1

05.02.2016 11:53 dorinstanciu

La Aria Arte disciplina de arte vizuale si lucrul manual clasele a - I-IV-a e important pentru dezvoltarea creativitatii,memoriei vizuale sa predea un profesor de specialitate .Asa ajutati copii sa se dezvolte creativ ...Educaţie artistică şi Educaţie muzicală au prevăzută 1 oră. Foarte puţin. Cele două discipline sunt lucruri total diferite şi care au nevoie de profesori calificaţi în specialitate total diferiţi. În altă ordine de idei cum şi înainte la cele două discipline rar se puteau titulariza, la 2 ore câte apar acum în acest plan cadru ar fi nevoie de 9 şcoli unde profesorul să se deplaseze pentru a ajunge la norma didactică de 18 ore. Nefiind titular, suplinitorul calificat purtat vară de vară la examenele de Titularizare/suplinire nu va fi în şcoală când se vor propune CDŞ. Iar la ţară...pentru 2 ore...cele două discipline se vor face cu necalificaţi.

0 2

05.02.2016 14:04 aida_adriana

Ati copiat o parte din ideile de mai sus(mavtodea), de ce?

0 0

06.02.2016 18:10 mavtodea

probabil e de acord...si a vrut sa intareasca. N-am cum sa ma supar! :) Evident a venit cu o idee interesanta (probabil era suficienta aceea).

7 0

09.02.2016 20:47 stavros

care e mizeria aia de om care da calificative negative la postarile despre muzica si desen? mare paduche manelar esti ma !

4 0

05.02.2016 21:09 costan97

De unde le-o fi venit aceasta idee(varianta)nu stiu.Si ma rog,daca cele 3 variante au fost supuse dezbaterii publice asta noua se discuta intr-un cadru restrans dupa cum bate vantul intereselor unora.Nu zic ca societatea nu evolueaza dar sa fie consultate si cadrele didactice nu de alta dar pana la sfarsitul lui februarie vor mai apare vreo spe variante de care nu a auzit nimeni.Mie imi miroase mai mult a politica aici decat a stiinta.Par a fi niste reglari de conturii atat pe plan profesional cat si financiar.

1 0

06.02.2016 15:28 nikko25

Cata dreptate aveti!!!!

4 0

13.02.2016 21:58 mavtodea

Iată aici un studiu compararativ al numărului de ore de învăţare alocate
pe discipline şi clase în 15 ţări din Uniunea Europeană:
http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2012/08/Numar_de_ore_alocate_pe_discipline_si_clase_Final.pdf

Cred că oricine poate vedea că această propunere a celor şase este foarte „originală” şi nu seamănă cu nimic din ce fac alţi europeni. Cred că de aceea se miră toată lumea. Cred că de aceea nu place...pentru că e ceva ce nu pare să aducă nimic bun, argumentarea e naivă şi superficială părând chiar lipsită de experienţă în educaţie, ruptă de realitate iar planul-cadru propriuzis dacă s-ar aplica ar duce la mari probleme fie pe termen scurt (convulsii sociale, şomaj, reorientări de meserie) fie pe termen lung afectând educaţia ceea poate fi numit un atentat la însăşi fiinţa naţională.

2 0

05.02.2016 21:26 costan97

Si ma rog,nu stuiu de ce schimbarea majora se face la gimnaziu direct si nu s-ar incepe de la clasele primare sau poate de la gradinita,continuand cu invatamantul liceal si cel universitar deoarece un absolvent de facultate pe nu stiu ce materie ar trebui sa urmeze niste cursuri de reconversie spre noile discipline care vor urma iar pe langa banii cheltuiti cu absolvirea facultatii ar mai trebui sa dea cred ca inca pe atart ,daca nu mai mult in urma situatiei create.Si cand te gadesti ce salarii ,,astronomice,,sunt in invatamant,ma gandesc daca o sa mai aiba macar de ce pune pe masa bietu profesor.C

4 0

05.02.2016 21:31 costan97

Scuze.Am vrut sa spun bietul profesor.Ca reforma in invatamant ase face din 90 incoace iar cobaii,sunt ori elevii,ori profesorii.Mai putin cei sus pusi.Scuzati eventualele greseli,stiu sa scriu,dar de cand sunt in invatamant nu m-am ales cu prea multe.Imi tremura mana din mai multe motive.

4 0

06.02.2016 15:27 nikko25

Pe mine ma socheaza aceasta varianta,sunt profesor de limbi straine si nu-mi vine sa cred cum de s-au putut gandi la scoaterea unei ore /saptamana la L2 la toate clasele.Ei spun ca obiectivul este acela ca elevii sa invete sa vorbeasca atat oral cat si scris , in cel putin doua limbi de circulatie internationala,cum va fi posibil acest lucru in conditiile in care saracii elevi nu reusesc asta nici cu 2 ore /sapt?Nu-mi vine sa cred ca au pus limba straina pe aceeasi treapta cu religia,artele,tehnologica etc.Limbile straine ocupa un loc destul de important pt elevi,studiul acestora ajutandu-i pe elevi de mii de ori mai mult in viata decat acele CDS-URI si porcariile ce le propun ei cu Stiintele vietii,stiintele mediului care,culmea,au 2 ore /sapt!!!!!!!In plus,acestea sunt materii OBLIGATORII de bac,multi elevi se inscriu la clase de intensiv,bilingv ,alti elevi la diferite concursuri de limbi straine tocmai pt ca stiu ca ii vor ajuta pe viitor,in carierele lor.Sa fim sinceri,cate joburi bine platite(sau nu) din Romania si nu numai, cer cunosterea a cel putin unei limbi straine?Cu ce ii va ajuta sportul de 3 ori /sapt in carierele lor?Vor scrie oare, viitorii absolventi asta in CV?In CV-ul de angajare,nu trebuie sa scriem cate limbi straine si ce nivel avem ?Cu ce ii va ajuta pe viitor aceste CDS-URI si materii??Acesti ,,experti''nu vor decat sa DISTRUGA INVATAMANTUL nicidecum sa-l ajute,sa le fie rusine celor ce au gandit varianta asta!!!!!!

5 0

06.02.2016 16:48 danvoda2008

CAT TIMP AU STAT LA CATEDRA CEI SASE EXPERTI ?

8 0

06.02.2016 17:52 mavtodea

Dna Tincuța Apăteanu nicio oră. Nu este profesor. Dar spune că este " pasionată de educaţie şi filantropie şi de asemenea un promotor al responsabilităţii sociale."
Ceilalţi 5 "răzvrătiţi" din grupul iniţial, sunt toţi profesori cu doctorate în matematică...au realizări deosebite în domeniul lor de activitate...(Cv-urile dlor se pot lectura online la o simpla cautare)...
Din păcate...dacă din primele variante propuse, două erau ceva mai acceptabile, asta din urmă le întrece pe toate...n-aş fi crezut că făcând matematici poţi fi atât de rupt de realitate.

3 0

13.02.2016 16:54 mussette

Tocmai ma pregateam sa spun acelasi lucru! Ma revolta faptul ca persoane care nu au nicio tangenta cu invatamantul isi aroga dreptul de a fi numiti "experti"! Ce o califica pe doamna Apateanu pentru a-si da cu parerea? Absolut nimic! La fotbal si la politica ne pricepem toti. Si, mai nou, la invatamant...

5 0

06.02.2016 17:49 claudia_neacsa

Dragi colegi, uitati ca fiecare dintre noi face EDUCATIE! Cred ca fiecare dintre noi a spus cel putin o regula de buna purtare la fiecare dintre orele predate. Pentru ca fiecare dintre noi ii invatam pe elevi sa salute respectuos, sa nu stea cu mainile in buzunar, sa se ridice, sa fie politicos....etc.
Facem clipa de clipa "Educatie pentru societate"....
DAR ne pierdem NATIONALISMUL... Unde este dragi colegi ISTORIA ????? Nu mai avem origini, nu mai avem identitate..... Unde ne sunt vitejii si domnitorii.... TREZITI-VĂ ! Ne-au murit strabunii ca sa putem fi liberi.... Asa va folositi libertatea, indobitocindu-ne cu relatiile de cuplu ? Pe parintii si bunicii nostri nu i-a mai invatat nimeni nici sa ne crească, nici sa se comporte in cuplu, si aveau casatorii de durata si calitate !!!! Treziti-va! Si cum sa micsorezi nr. de ore la limbile moderne? Stiti ce munca este sa reinnoiesti cunostintele dupa o saptamana? Ce sa faci mai intai la 1 ora? Sa repeti, sa comunici, sa asculti, sau sa vii cu notiuni noi? Mai intrati prin scoli, dragi colegi. Referitor la sport, sunt putini profesori care-si fac cu dedicatie meseria. Am norocul sa cunosc cativa care isi fac bine treaba, dar si mai multi care nu fac nimic... De ce sa marim nr. de ore de sport ? Cine vrea sport poate sa activeze oriunde. Sunt atatea cluburi unde nu se plateste si pot face orice sport...

7 0

06.02.2016 17:59 mavtodea

Istorie nu, Educatie plastică o jumatate de ora, Educatie muzicala la fel. Oricum o ora cica sa danseze (probabil pe manele, nu?)

1 0

06.02.2016 18:01 mavtodea

la sport>"Instinctul de competiţie, dar şi plăcerea dansului, organizat o oră pe săptămână în cadrul acestei arii"

5 0

06.02.2016 18:14 mavtodea

evident ca am cautat cat mai multe stiri despre ce face grupul de lucru...Pentru cei care nu au citit iata un articol de pe mediafax. http://www.mediafax.ro/politic/ministrul-educatiei-nu-cred-ca-avem-azi-o-varianta-perfecta-pentru-planurile-cadru-15033450.

"Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, spune că nu există o variantă perfectă a planurilor-cadru, însă în urma discuţiilor pe tema celor trei planuri-cadru puse în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei, se va contura o variantă de "calitate care va mişca lucrurile" în sistem. Declaraţiile au fost făcute în cadrul unei dezbateri pe tema materiilor pe care le vor studia elevii la gimnaziu, realizată joi de Federaţia Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret".
"Cred că astăzi nu avem o variantă perfectă pentru planurile-cadru, dar tocmai faptul că nu avem ceva perfect, în urma dezbaterilor vom putea avea ceva ce va fi cu adevărat de calitate şi va mişca lucrurile. Ce va urma ţine de lucruri de fond, nu numai de formă. După ce am stabilit că avem nişte discipline, în primul rând poate ne ajută ca fondul să ne îndrepte din ce în ce mai mult spre o abordare mai puţin de siloz, cât de lucruri transversale. Adică nu doar compartimente, ci cum anume ajung să amestec lucrurile între ele fie că-i spunem interdisciplinaritate, fie că-i spunem transdisciplinaritate. Ne-am aştepta ca educatorul, profesorul să beneficieze de şansa de a avea o a doua sau o a treia competenţă", a explicat ministrul Educaţiei.
La rândul său, directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Ciprian Fartuşnic, care a coordonat realizarea celor trei planuri-cadru puse în dezbatere publică, a prezentat rezultatele dezbaterii.
Potrivit datelor prezentate de Fartuşnic, 39,7% dintre cele peste 18.000 de cadre didactice care au participat la consultările online, preferă a doua variantă de planuri-cadru, 27,4% preferă a treia variantă şi 19,4% preferă prima variantă. De asemenea, 13,3% spun că nu agrează niciuna dintre cele trei variante.
"Discutând planul-cadru, foarte multe cadre didactice văd numai disciplina pe care o predau. Se preferă păstrarea statu-quo-ului dacă variantele reduc ponderea disciplinei din planul în uz (spre exemplu, ora de română de la clasa a V-a, limba latină de la clasa a VIII-a sau Educaţia Tehnologică de la clasele V-VI). Contextul schimbării planului-cadru este perceput într-o măsură limitată ca o oportunitate reală de a dezbate în mod sistematic competenţele aşteptate de la absolvenţii de gimnaziu, căile prin care achiziţiile pot fi asigurate, resursele de care avem nevoie pentru a susţine activităţile de învăţare", a explicat Fartuşnic.
Un alt subiect care a polarizat opiniile exprimate de cadrele didactice în cadrul dezbaterilor se referă la numărul total de ore pe săptămână sau pe an de studiu. "A fost adus în discuţie faptul că, în prezent, la clasa a IV-a se studiază 22 de ore, iar elevii care aparţin minorităţilor naţionale studiază 26 de ore. De asemenea, un număr mare de participanţi au reclamat că nu se ţine seama de volumul mare de teme, ce încarcă semnificativ timpul de studiu, şi nici de timpul alocat pentru pregătirea suplimentară la disciplinele de examen", a mai explicat Fartuşnic.
În total, 18.255 de persoane au participat la dezbaterea publică realizată online pe o platformă special dedicată, dezvoltată de ISE.
Din totalul repondenţilor, 14.777 au completat întregul chestionar, în timp ce 3.478 de persoane s-au oprit la întrebarea filtru privind parcurgerea variantelor puse în dezbatere.
Pe medii de rezidenţă, majoritatea respondenţilor sunt din mediul urban (64,6%), sensibil mai mult în comparaţie cu respondenţii din mediul rural (26,4%), iar 9% nu şi-au declarat mediul de rezidenţă.
Ministerul Educaţiei a lansat la mijlocul lunii decembrie, în dezbatere publică, trei variante de planuri-cadru care au mai multe puncte în comun. Printre modificări apare şi reducerea numărului de ore de Limba română din clasa a a V-a de la cinci, cât este în planul-cadru în vigoare, la patru. De asemenea, Limba latină, care se studiază în prezent o oră pe săptămână în clasa a VIII-a, este scoasă din planurile-cadru propuse pentru gimnaziu lansate în dezbatere de Ministerul Educaţiei.
Totodată, se reconsideră structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu astfel: la clasa a V-a - Educaţie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a - Educaţie interculturală, la clasa a VII-a - Educaţie pentru cetăţenie democratică - şi la clasa a VIII-a - Educaţie economică.
Potrivit celor trei variante puse în dezbatere, elevii de gimnaziu ar avea posibilitatea să îşi aleagă o materie opţională din oricare dintre cele şapte arii curiculare: "Limbă şi comunicare", "Matematică şi ştiinţe ale naturii", "Om şi societate", "Arte", "Educaţie fizică, sport şi sănătate", "Tehnologii" şi "Consiliere şi orientare". Două dintre variante prevăd alegerea a 0 - 1 opţionale, iar cealaltă, 1 - 2 opţionale.
Însă, numărul de ore pentru toate celelalte materii este clar specificat, nemaifiind prevăzute un minim şi-un maxim precum în planul-cadru actual la discipline ca Istorie, Geografie, Educaţie plastică, Educaţie muzicală, Cultură civică, Educaţie tehnologică.
Dacă actualul plan-cadru prevede câte una - două ore pe săptămână de Istorie şi Geografie, până în clasa a VIII-a, când sunt prevăzute câte două ore, două dintre variante prevăd câte o oră din aceste materii în primii trei ani de gimnaziu şi două în ultimul, iar în cealaltă variantă, Istoria şi Geografia au alocate câte două ore în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte una în ceilalţi doi ani.
Biologia are alocate câte o oră în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte două pe săptămână în clasele a VI-a şi a VII-a, în toate cele trei variante. În prezent, sunt prevăzute una - două ore de Biologie în clasele a V-a şi a VIII-a şi câte două în clasele a VI-a şi a VII-a.
Într-una din variantele planului cadru se propune începerea studiului Fizicii şi Chimiei din clasa a V-a (câte o oră pe săptămână), urmând ca din clasa a VII-a aceste materii să se studieze câte două ore pe săptămână. În prezent, Fizica se studiază câte două ore pe săptămână din clasa a VI, iar Chimia acelaşi număr de ore din clasa a VII-a.
În aceeaşi variantă se propune ca ora săptămânală de Educaţie muzicală să fie scoasă din programă în clasa a VIII-a şi la fel şi ora de Educaţie plastică în clasa a IX-a.
În schimb, orei săptămânale de Educaţie tehnologică ar urma să i se adauge şi o oră de Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC). În celelalte două variante se propune să se studieze TIC o oră pe săptămână în primii doi ani de gimnaziu şi Educaţie tehnologică, tot câte o oră, în ultimii doi.
Disciplina Educaţia fizică este redenumită Educaţie fizică, sport şi sănătate. În varianta citată se propune ca în clasa a VIII-a să se facă o oră pe săptămână de sport, iar în restul anilor să rămână câte două.
O altă propunere este renunţarea la ora de Consiliere şi orientare până în clasa a VIII-a, când ar urma să se ţină o oră pe săptămână.
Elevii din clasele V - VIII studiază, în prezent, după planuri-cadru aprobate acum aproape 15 ani (Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001). Procesul de inovare curriculară iniţiat după adoptarea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 s-a concretizat până acum în noi planuri cadru şi noi programe şcolare în învăţământul primar. Elevii aflaţi acum în clasa a III-a reprezintă prima generaţie care urmează un nou curriculum, se precizează pe site-ul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei."

8 0

06.02.2016 19:01 dorinstanciu

Eu sper ca profesorul sa fie platit cu mai mult decat femeia de servici pe viitor......Sper sa reusiti sa apreciati absolventul studilor superioare....Diferenta de salar intre gradele didactice este foarte mica,examenele sunt foarte grele......APRECIIND PROFESORII ,APRECIATI ROMANIA!

8 0

07.02.2016 12:59 cris_elena

Varianta a 4-a este cea mai proasta decat toate. Elevii vor face 3 ore de sport si una la L2.Se gandesc oare cei care au propus aceasta varianta ce vor face profesorii care vor intra in restrangeri ( pentru ca sigur vor fi restrangeri masive la majoritatea disciplinelor)? Raspunsul este NU. Nu îi intereseaza. Mai bine lasau lucrurile ca pana acum. Cine a avut ideea absurda cu planurile-cadru?

1 0

08.02.2016 13:45 nikko25

exact

8 0

07.02.2016 15:13 costan97

ATENTIE CADRELE DIDACTICE DE LA GIMNAZIU!In timp ce sindicalistii nostri trebuie sa fie pe undeva prin Bahamas,cei de la minister,,ne lucreaza,,ca la carte.Probabil toata lumea a auzit de celebrele3+1 variante de incadrare.Nu stati si asteptati sa pice marul din copac ACTIONATI!g

2 0

07.02.2016 15:19 costan97

Ganditi-va ca este painea noastra in joc.Pe cand cadrele didactice sunt obosite pt ca stim cu totii ca a lucra cu un copil este foarte greu cei de sus ne acuza de lenevie,de parca noi am sta la scoala sa ne odihnim dupa un chef de mii de euro.Nu cred ca isi permit multi asta.O sa ne pierdem painea de la gura.Actionati (si eu fac asta)cat mai e timp altfel e vai de noi.

7 1

07.02.2016 21:32 artenililiana

Marin Sorescu
Rugăciune

Doamne, creatia a dat inapoi
Ca un cucui al universului.
Doamne, creatia ta s-a retras in sine
Cu tine cu tot si orbecaim in nestire.

Doamne, da un pumn in bezna,
Sa creasca, Doamne, la loc cucuiul.
Unicornul, cand ii crestea cornul,
Era numai durere si cunoastere.

Lumea sorbita de hau
Se pierde in circumvolutii prea destepte.
Doamne, da-ti Doamne un pumn drept in frunte
Si mugind ia-o de la-nceput.
Si mugind ia facerea de la-nceput.

5 0

08.02.2016 13:48 nikko25

Credeti ca se va aproba acest plan cadru,aceasta mizerie mai bine spus?Chiar asa sa nu mai puna deloc accent pe limbile moderne si sa conteze mai mult sportul?

8 0

09.02.2016 17:23 aniri1976

Cred ca actualul plan cadru este unul echilibrat.Adevaratele probleme le reprezintă programa greoaie,supraaglomerată și proasta dotare materiala a școlilor.
În momentul în care nu ai nici laboratoare,nici săli de sport dotate corespunzător,nicio variantă a "ilustrului"grup de lucru nu va fi eficienta.De fapt,cred ca ne învârtim în jurul cozii...Din nefericire pt.elevi...

9 0

09.02.2016 19:13 romanadi

Consider aceesta varianta o MARE PROSTIE. Cei care au propus-o habar nu au cum se preda la clasa.

10 0

09.02.2016 20:39 stavros

Si cu asta au rezolvat cancerul din invatamant...muzica si desen odata la doua saptamani ! Vai de mama lor de 6 manelari ! Huoooooooooooo ! O mizerie de plan cadru !

7 0

10.02.2016 19:43 antonela_p07

Planurile astea sunt facute pentru a mai concedia niste oameni. Daca au mai marit putin salariile s-au gandit acum in ce mod sa recupereze banii. Altfel nu pot sa inteleg de ce sa scoti atatea ore, sa fie 3 de ed. fizica si una de limba straina 2? Si exemplele pot continua. Imi e scarba.

4 0

10.02.2016 20:39 dpena

Si eu ma intreb unde e istoria?
Cred ca disparut in mintile ametite ale celor asa zisi experti.
Ne trezim,bem cafeaua si facem un plan cadru.Mancam de pranz si mai facem un plan cadru si asa cum ni se nazare mai facem un plan cadru.Ar trebui sa propunem toti cetatenii acestei tari cate o varianta de plan cadru si apoi sa votam.

1 8

10.02.2016 21:45 contuvalentin

Cred ca aceasta propunere este cea mai apropiata de predarea transdisciplinara. Parerea mea este ca cei care critica aceasta varianta, privesc de cele mai multe ori prin prisma disciplinei pe care o predau si vad doar eventuala reducere de ore/ norme / posturi. Cred ca aceste reduceri pot fi evitate prin numarul mare de CDS-uri 4-5 ore care se pot redistribui prin propuneri de optionale atractive sau extinderi si aprofundari solicitate de elevi. Mi se pare ca din cele patru variante aceasta este de departe cea mai moderna .

6 1

12.02.2016 11:34 mavtodea

Cu speranţa că nu oportunez… şi poate sunteţi unul din membri ai „grupului de lucru”. …căci prea luaţi apărarea acestei ultime propuneri…

Am văzut propunerea planului cadru şi „Concluziile asumate…” Notez aici câteva observaţii despre modul în care este prezentată Aria Arte.
Se spune că: „Educaţia artistică, muzicală, plastică, etc., se poate face îndeosebi practic, în grupe constituite la nivelul unui an de studiu după înclinaţiilor elevilor: corul şcolii, echipa de teatru, orchestră, echipa de dans, cercul de pictură, etc., folosind şi orele din CDȘ.”
Foarte frumos, dar comparând variantele propuse iniţial observ că au fost găsite ore în plus pentru CDŞ reducând şi din orele propuse în Aria Arte…

Fiind profesor de educaţie plastică/vizuală pot să vă rog să îmi înţelegeţi preocuparea şi interesul deoarece:
-Educaţia plastică/vizuală şi cea muzicală sunt şi vor rămâne discipline total diferite oricâte interferenţe am căuta ele nu pot fi tratate ca „discipline agregat”. Cele două discipline sunt predate de profesori diferiţi, cu specializări evident diferite, obţinute în universităţi sau facultăţi diferite, şi nu cred că încap discuţii decât teoretice despre interdisciplinaritate.
-Timpul pentru „desen” sau cel pentru muzică ar urma să se desfăşoare conform planului cadru propus acum, la ½ oră pe săptămănă de clasă. Probabil o săptămână o oră desen o săptămână muzică? Adică 2 ore pe lună de clasă. (Se aplică şi acum la clasa a VIII-a iar rezultatele jumătăţii de oră nu sunt grozave, încurcăturile în orar din partea elevilor fiind frecvente)
Dacă asta propuneţi ar fi bine însă să ştiţi că:
-Cele mai multe şcoli au un singur rând de clase gimnaziale hai fie două. Dacă e doar unul ca la şcolile de la ţară, înseamnă că profesorul de la una din aceste discipline va avea 2 ore într-o şcoală în trunchiul comun. Rezultă astfel că pentru a ajunge la norma didactică de 18 ore ar trebui să se deplaseze în 9 şcoli! Cine îi va face orarul în condiţiile acestea? Sau va putea el oare practic ajunge la cele 9 şcoli, dacă nu va renunţa? Fără a presupune că deplasarea se petrece printr-un oraş mare. Dacă nu e mare…nu sunt atâtea şcoli şi intervine distanţa către cele din zonă (alte localităţi)…Dintr-un condei aţi redus jumătate din orele pentru aceste discipline. Cine se va mai putea titulariza vreodată la aceste discipline? Şi aşa la numărul de ore existente în acest moment este aproape imposibil. Vară de vară profesori calificaţi se prezintă la examenul de Titularizare/Suplinire …Pe CDŞ nu se poate titulariza nimeni.
Iar despre CDŞ… cine va propune ore de CDŞ? De regulă o face dirigintele…„forţând” elevii către vreun opţional - eventual la materia la care este el profesor. Pe de altă parte un profesor netitular, nu va putea să facă o astfel de propunere. Astfel că CDŞ la aceste discipline cred că va dispărea în cele mai multe din şcoli.
În altă ordine de idei reducând orele la arte, în şcolile de la ţară nu vor mai fi libere nici „jumătăţile de oră” pentru suplinire, sau nu se vor ocupa cu profesori calificaţi, ele acordându-se ca şi completare de normă titularilor altor discipline sau unor suplinitori necalificaţi, scăzând astfel calitatea actului didactic.

Se mai spune că „Restrângerea acestei arii la cunoştinţe doar teoretice, de istoria artei, fără conţinut aplicativ şi generator de ataşament faţă de fenomenul artistic este o eroare şi duce la respingerea fenomenului artistic de către elevi, sau ancorarea în producţii artistice subculturale.”
Fals.
Pentru că…la educaţia vizual plastică parte în trunchiul comun, cunoştinţele dobândite de elevi la clasele V-VIII, nu au fost niciodată doar teoretice. Doar în jur de 3 ore de istoria artei sunt prevăzute în programarea anuală şi sunt prezente ca lecţii incluse la finalul manualelor de educaţie plastică… dar care sunt predate de cele mai multe ori complementar cu învăţarea gramaticală, tehnologică şi ludic-exploratorie, toate acestea fiind abordate preponderent practic aplicativ. Oricum şi aceste cunoştinţe de istoria artei minime, generale şi menite să-i sensibilizeze pe elevi faţă de moştenirea culturală, le completează pe cele dobândite la alte materii (istorie, educaţia muzicală, religie ş.a.). (Desigur la liceele de artă, la clasele vocaţionale, există istoria artei ca disciplină independentă. La fel şi istoria muzicii., arhitecturii, teatrului...în funcţie de specializarea clasei.) Dar cred că planul cadru propus nu face referire la acestea…căci ar fi şi mai rău.

Revenind la prima parte „după înclinaţiilor elevilor: corul şcolii, echipa de teatru, orchestră, echipa de dans, cercul de pictură” sună excelent. Ele există (deocamdată) şi acum, fie la clasele vocaţionale, fie prin CDŞ la decizia şcolii fie în Palatele Copiilor şi de cele mai multe ori prin strădania profesorilor, nu în trunchiul comun, ci extracurricular. În absenţa unor cadre didactice specializate nu poate fi vorba nici de orchestră, teatru, dans, cor sau cerc de arte vizual plastice. Cred că vorbim de acelaşi lucru: de învăţământul general obligatoriu unde nu putem amesteca activităţile extracurriculare, vocaţionale sau cele din săptămâna „şcoala altfel”!

Desigur că fiecare profesor vede din prisma specializării această propunere (sau cele anterioare)…aşa cum şi cei care au făcut-o văd lucrurile evident din zona ultraspecializării lor în matematici (cu excepţia celei ce se declară „pasionată de educaţie”).
Reducerea de ore/norme/discipline…da este evidentă! N-o vedeţi? Unde e istoria? Unde e Latina? Iar despre orele la aria arte am scris mai sus. Deci nu e doar probabil…ci asta cred că propune acest plan-cadru. Contraziceţi-mă!
„Numărul de discipline, 14-15, este prea mare şi păstrează viitoarea curricula în tiparele anterioare.” De ce nu?

7 0

11.02.2016 11:38 baileys

Nu inteleg de ce in aceasta propunere nu s-au scos de tot artele, pentru ca la putina importanta care li se acorda, oricum nu mai au nicio valoare. Chiar si predate asa cum sunt astazi in invatamatul romanesc, ele nu-si au rostul. Daca nu se reconsidera statutul acestor discipline de catre sistemul de educatie din Romania prin intelegerea utilitatii lor incepand de la ministru, continuand cu inspectorii generali si profesorii care predau alte discipline, este efectiv inutil sa le mai pastram in scoli, doar pentru a fi hartuite de tot sistemul. Elevii ar fi foarte usor de educat, daca nu ar interveni majoritatea parintilor, majoritatea colegilor de la alte discipline, majoritatea directorilor si majoritatea inspectorilor generali. La nivel primar, foarte putine invatatoare fac aceste materii, preferand romana si matematica, nefiind tocmai pregatite pentru domeniul artistic, iar cand copilul ajunge in clasa a V-a este deja reticient si bineinteles ca se plange la parinti, fara sa acorde macar o sansa artelor. Deja exista un fenomen al copilului absent psihic total la aceste materii, iar profesorul este privit “de parca ar vorbi chineza” sau ca si cand ar fi transparent. La clasa a V-a, la unii copii, profesorul de arte nu mai poate realiza acel declic psihologic atat de necesar creativitaii. Va dati seama cat de greu este sa recuperezi la o varsta inaintata aceasta frana psihica ce apare atat de timpuriu in mintea unui copil?
Orelor de arte li se aloca un spatiu mult mai mare in toate tarile dezvoltate decat avem noi in prezent, fiind binecunoscut impactul inventivitatii asupra economiei, simpla manufactura de calitate a produselor nu mai constituie demult un avantaj economic; acestea fiind principalele discipline care educa inventivitatea, creativitatea si gandirea divergenta (“out of the box”) a tinerilor. Avand un limbaj universal, artele sunt singurele materii ce dezvolta creativitatea la toate nivelurile intr-o lume a schimbarilor tehnologice, economice si sociale.

5 1

13.02.2016 22:00 mavtodea

Câte ore la arte au europenii? Multe!
Iată aici un studiu compararativ al numărului de ore de învăţare alocate
pe discipline şi clase în 15 ţări din Uniunea Europeană:
http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2012/08/Numar_de_ore_alocate_pe_discipline_si_clase_Final.pdf

6 0

14.02.2016 17:02 felix80

Studiind cele trei variante oficiale ale noului plan cadru nu am cum sa nu remarc ca exista o tendinta foarte clara de a reduce din ponderea (care deja este sub limita minimului acceptabil) materiilor artistice din programa Scolara.
Dupa cum arata planurile cadru din linkul pe care l-ati atasat (mavtodea), in toate tarile Uniunii Europene, situatia este foarte diferita, ponderea acestor cursuri oscilind intre minim 1ora muzica si 1 ora arte vizuale/saptamana la clasele V-VIII in tari ca Belgia si Danemarca si maxim de 2-3ore arte vizuale si 2-3ore muzica/saptamana obligatorii la clasele a V-VI si 1-2ore arte vizuale si 1-2ore muzica/saptamana la clasele a VII-VIII in Germania, Finlanda, Franta, Italia, Austria, Olanda, Polonia, Portugalia, Anglia, Republica Ceha si Spania. In Suedia si Grecia numarul de ore este cam acelasi cu ce avem noi astazi, chiar putin mai mare. Avand contact cu invatamantul din SUA, stiu ca si acolo timpul alocat materiilor artistice este incomparabil mai mare cu ce avem noi astazi in planul cadru.
Motivul pentru care aceste materii ocupa un loc asa de important in programele tarilor din EU este legat de impactul lor in dezvoltarea creativitatii gereratiilor ce vor urma, la toate nivelurile. Cu alte cuvinte reprezinta o investitie reala in dezvoltare viitoarelor generatii, iar lipsa investitiei in educatie pe termen lung are impact dezastruos asupra generatiilor viitoare.
Daca tin cont si de versiune a 4-a, propusa de un colectiv format din “experti” cu formare pur reala, care pentru moment este neoficiala, atunci situatia este de-a dreptul critica si fara speranta, prin aceasta propunere programa din Romania va fi foarte aproape de a elimina in totalitate meteriile artistice si ca atare scoala va produce absolventi cu lacune serioase de personalitate si educatie.
Intrebarea mea este, si cu siguranta a a multor oameni cu o minima cultura, daca aceasta initiativa de eradicare a materiilor artistice (cu impact major negativ in educatia generatiilor viitoare), este o directie strategica pe care ministrul Adrian Curaj o sustine sau daca nu, si care este punctul dumnealui de vedere legat de acest aspect.

7 0

13.02.2016 12:37 pumba-o-malley

Asemenea performanta de respingere a culturii de calitate de catre populatia Romaniei nu a reusit nici Ceausescu. Abandonul cultural in care au lasat tara toate guvernele de la Revolutie incoace si-a atins apogeul. 80% din populatia Romaniei nu a intrat niciodata intr-un muzeu, iar invatamantul devine promotorul prostului gust!
Reducerea in continuare a orelor de arte inseamna predarea lor de catre persoane necalificate inclusiv in marile orase din Romania, orice absolvent de specialitate preferand sa faca altceva decat asemenea mizerie.
Va inchipuiti ca acesta este modul in care ne alaturam europenilor? Vor studia copiii nostri la educatie interculturala obiceiurile tiganesti si vor invata sa le accepte? Chiar vreti sa faceti din Romania rezervatia de tigani a Europei?

1 0

14.02.2016 21:33 SirbuMihaela

In zilele in care mass-media internationala anunta descoperirea undelor gravitationale,noi ,,desteptii'' acestui popor,ex-experti in educatie.unii care nu au trecut pe la catedra,ajung sa scoata fizica din trunchiul comun,si avem pretentia sa mai evoluam stiintific si sa progresam tehnologic.

2 0

15.02.2016 14:29 selg_selg

Una dintre disciplinele de studiu este Matematica-Informatica. In calitate de profesor de matematica, va rog sa ma lamuriti daca eu am cum sa predau aceasta disciplina, avand unica specializare matematica. Banuiesc ca va trebui sa ma scolesc suplimentar, platind din banii putini pe care ii iau alte studii care imi vor "asigura" la fel de putini bani ca salariu. Ma intreb ce vor face colegii care au specializarea matematica fizica....
In alta ordine de idei, a face invatamant de calitate cu ajutorul unor calculatoare ale caror unitati centrale poseda floppy-disk este, dupa parerea mea, un lucru practic imposibil. Nu au sufucienta memorie pentru a descarca o amarata de aplicatie si astepti 5 minute pana deschide un fisier Word.
In privinta numarului de ore, daca la clasa a V-a sunt in planul cadru 4 ore de matamatica informatica, inseamna ca au taiat una dintre orele in care in prezent se preda matematica. Avem alte manuale si alta programa care sa permita 1desfiintarea unei ore la matematica la clasa a V-a, acolo unde le este cel mai greu elevilor de gimnaziu?
Nu cumva ne pierdem cu firea incercand sa copiem ceea ce exista in alte tari? Sa nu uitam ca in Anglia se doreste in prezent sporirea numarului de ore la matematica, pentru ca s-a constatat ca persoanele intervievate pe strada nu reuseau sa faca un calcul simplu.
Sa nu uitam ca lipsa istoriei ne duce la pierderea identitatii.
Sa nu uitam ca o limba straina nu se invata doar din telenovele.
Sa nu uitam ca invatamantul gimnazial este un invatamant in care copiii invata de toate, pentru ca doar asa pot sa stie ce anume ar putea sa faca atunci cand vor creste, deci au nevoie si de arte.

3 0

15.02.2016 16:43 nikko25

bine punctat!
sa speram ca nu se va aproba aceasta varianta

6 0

15.02.2016 15:56 marius-petrescu

Am postat astazi pe contul de facebook al ministrului Adrian Curaj in jurul orei 8 urmatoarele: “Cum este posibil ca Romania sa nu aiba un grup de cercetare si inovatie in educatie format din specialisti cu experienta in psihologia copilului? Avem atatia psihologi bine pregatiti, de ce nu-i intreaba nimeni cum trebuie facuta educatia? Psihologii sunt de decor si tot cei din stiintele exacte au ultimul cuvant in domeniile socio-umane? Numai in Romania se poate intampla asa o mizerie abjecta in sec XXI!!! Chiar atat de incompetenti sunteti incat continuati sa insistati cu mutilarea fundamentala a invatamantului si a generatiilor urmatoare? Inca nu ati realizat ca aceste schimbari nu se pot face de un grup constituit in doua luni, provizoriu, pana la alegerile din vara? Dati-va demisia imediat pana nu nenorociti tara!”
Si ghiciti ce? L-a sters pana la pranz!
Mi-e mila de voi daca asa un ministru va reprezinta!

1 0

16.02.2016 22:00 ela888

Aveți dreptate! În învățământul gimnazial se formează cultura generală, iar dacă nu vor mai învăța istorie, fizică, biologie, matematică și totul va fi un talmeș-balmeș , nu vor mai ști nimic . De fapt asta se și dorește...cât mai proști, cât mai ușor de manipulat!!

3 0

18.02.2016 10:36 olteanlarisa

Jenanta propunere! Cine sunt acesti experti? Experti in ce????La catedra? Ma-ndoiesc!!!!!!!!!!!

4 0

18.02.2016 11:52 dagostino

Dragi colegi
Șeful ISE a declarat ca majoritatea dorește variantă 2 și ca doar 13% NU sunt de acord cu niciuna din variante. MINTE și dezinformează populația, căci toată lumea a văzut chiar aici pe didactic.ro ca majoritatea - 35% - NU sunt de acord cu niciuna din variante. Și nici se cred acești 6 "experți" ai ISE de nu iau în seamă voința neamului românesc? Experții adevărați suntem doar noi cadrele didactice din gimnaziu. Deci ori demisionați de la ISE ori va alunga poporul român revoltat. Propun mitinguri și GREVA GENERALA. Sindicatele unde sunt? Faceți ceva...

1 0

18.02.2016 12:21 dagostino

Acum vorbesc în calitate de părinte a doi băieți, viitori elevi de gimnaziu, care va transmit urmatorul mesaj: "dragă ISE te rog să nu scoți limba română ci să ne introduci mai multe, adica 5 ore pe săptămână la fiecare clasa , de la cl. a V-a până la cl. a VIII-a. Si mai vrem sa invatam Istoria noastră, a romanilor, din cl.a VII-a si până în clasa a IX-a, ca inainte de a fi cetateni ai Europei suntem ROMÂNI, si vrem sa ne cunoastem trecutul frumos si glorios, si cum am aparut pe acest pamant.
Si mai vrem geografie, si religie.
Si mai putin sport ca oricum ne jucam prin fata casei si in parc, si mergem la palatul copiilor si facem sport-baschet, gratis.
Si informatica(TIC-ul) e suficient doar o ora pe saptamana, ca oricum doar ne jucam pgenerala si din cand in cand intram pe site de jocuri.
Si de ce ne scoateti limba latina, ce nu sunteti romani ?
Si nu ne intereseaza educatia economica pt. ca nu suntem afaceristi si oricum in Romania nu o sa fim lasati sa devenim cand vom fi noi mari.
Si nu ne mai chinuiti cu fizica si chimie, pentru ca nu avem fabrici unde sa lucram ca muncitori sau ingineri in domenii unde trebuie sa stii fizica si chimie.
Deci nu ne mai stresati cu materii de care nici voi habar n-aveti!
Vrem sa ne lasati 70 % materii de cultura generala - vi le-am spus mai sus - si 30 % din materii de stiinte exacte. " - am citat din parerea copiilor mei si banuiesc a majoritatii copiilor din Romania.

4 0

18.02.2016 17:48 midoro

Argumentul pe care l-au adus cei sase experti ca “educaţia artistică se poate face îndeosebi practic” si ca “restrângerea acestei arii la cunoştinţe doar teoretice, de istoria artei duce la respingerea fenomenului artistic de catre elevi” ma face sa cred ca nu au inteles ca informatia pe care copiii o primesc la istoria artelor nu este ca in manualele de la alte discipline academice. Da, exista un limbaj al artelor. Da, acest vocabular este tesut intr-o limba ce vorbeste despre principiile artei. Si da, arta are o istorie. Toate acestea sunt subiectul interpretarii operei de arta. Si inca mai este un alt aspect al artei care preocupa interpretarea operei de arta: minunatia, misterul, magia si inefabila frumusete a artei. Aceste aspecte sunt capturate in cuvinte in interpretarea operei de arta. Picasso spunea:”Toata lumea vrea sa inteleaga arta! De ce nu incearca sa inteleaga ciripitul pasarilor? De ce lumea iubeste noaptea sau florile fara sa incerce sa le inteleaga? Dar in cazul picturii oamenii trebuie sa inteleaga”. Din anumite puncte de vedere aceasta abordare este noua in invatamantul romanesc, dar noi trebuie sa dam o sansa interpretarii operei de arta. Trebuie sa riscam sa invatam sa intelegem cantecul pasarilor si totusi sa le iubim. Trebuie sa riscam sa disecam noaptea si florile si inca sa fim capturati de frumusetea lor. Trebuie sa riscam sa incercam sa analizam arta, fara sa pierdem din vedere minunatia si frumusetea ei.

0 0

25.02.2016 07:05 florentina72

Limba 2 doar o ora pe saptamana!? In conditiile in care L1 se invata din clasa pregatitoare 2 ore pe saptamana?!

1 0

26.02.2016 20:17 cachou

Va atasez un articol recent din "Tribuna invatamantului" in care prof. univ. dr. Constantin Cucos ale carui carti de pedagogie le-am citit toti cei de la catedra, motiveaza necesitatea artelor in invatamant: http://www.tribunainvatamantului.ro/o-constanta-a-educatiei-formarea-estetica/ Se mai pot citi articole similare si pe blog-ul dumnealui:http://www.constantincucos.ro/2016/01/spatiul-scolar-valente-estetice

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 47 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

311 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN