Educaţia socială prin film - un punct de pornire pentru dezvoltarea gândirii critice şi a empatiei
Un aspect atractiv al utilizării filmului şi a altor reprezentări ficţionale este înlesnirea capacităţii elevilor de a analiza critic.“, preciza autoarea Janet Cosbey, profesor de sociologie la Eastern Ilinois University, în lucrarea „Using Contemporary Films to Teach Social Problems“.
Dar ce poate face un profesor sau un părinte interesat de educaţia socială prin film în situaţia în care în curricula şcolară nu există această materie şi nu există nici sub formă de opţional sau parte integrată în ora de sociologie, iar şcolile şi liceele, în cea mai mare parte, nu sunt dotate cu mediateci? Cel mai des, răspunsul la această întrebare este dat de programele educaţionale extracurriculare destinate elevilor şi profesorilor.
Un astfel de program este „Filme pentru liceeni“.
De-a lungul unui an şcolar, în perioada septembrie 2015 – iunie 2016 liceenii din 13 oraşe au văzut 6 filme contemporane de artă şi au aplicat pe marginea lor o serie de activităţi sociale, coordonaţi de profesorii lor. Acum, activităţile din ghidurile sociale sunt disponibile pentru publicul larg iar filmele pot fi accesate, la cerere, exclusiv de profesorii de liceu din toată ţara până la finalul lui noiembrie 2016.
Pentru a beneficia de cele 6 filme din program, profesorii pot scrie la adresa filmepentruliceeni@gmail.com.
Filmele
Alegerea filmelor este foarte importantă. În cazul „Filme pentru liceeni“, alegerea a fost realizată împreună cu echipa asociaţiei Lanterna Magică din Elveţia, asociaţie cu o istorie de peste 20 de ani în organizarea de cinecluburi şi programe educaţionale pentru copii.
Cele şase filme din program sunt producţii noi sau din ultimii ani, realizate de regizori din 6 ţări diferite şi au în centru şase teme sociale de actualitate ce vizează probleme din realitatea imediată a liceenilor sau, dimpotrivă, probleme despre care, poate, nu ar putea afla şi discuta altfel.
Filmele şi temele sociale corelate sunt: Keep Rollin (regia Oliver Paulus, 2013) unde se discută despre incluziunea persoanelor cu dizabilităţi, Keeper (regia Guillaume Senez, 2015), film ce are în centru povestea unui cuplu de adolescenţi ce se confruntă cu o sarcină nedorită, poveste concentrată pe perspectiva tânărului tată, Mustang (regia Deniz Gamze-Erguven, 2015), despre egalitatea de gen într-o societate patriarhală, La Vie en Grand (regia Mathieu Vadepied, 2015) prezintă diferenţele culturale din suburbiile Parisului şi rolul pe care îl joacă accesul la educaţie în dezvoltarea personală, The Boy and the Beast (regia Mamoru Hoosoda, 2015) vorbeşte despre adolescenţă şi schimbările venite odată cu ea iar Louder than Bombs (regia Joachim Trier, 2015) abordează problemele de comunicare dintre părinţi şi copii la vârste diferite.
Ştiaţi că?
Pentru o mai uşoară înţelegere a contextului social pe fondul căruia se desfăşoară acţiunea filmelor, liceenii au la dispoziţie şi o serie de informaţii ilustrate prin intermediul unor infografice ce exemplifică atât situaţii la nivel global, cât şi la nivel naţional. Astfel sunt explicate multiculturalismul, importanţa planificării familiale, inegalitatea de gen sau problemele cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi.
E drept că empatia şi inteligenţa emoţională nu pot fi dezvoltate şi măsurate pe termen scurt, însă astfel de programe şi expunerea liceenilor către lumi şi culturi diferite, ajutaţi în acelaşi timp să înţeleagă şi să analizeze materialul audiovizual prezentat poate să reprezinte un pas în plus în dezvoltarea empatiei şi a curiozităţii asupra acestor subiecte.
Proiectul „Filme pentru liceeni“ este co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: intuitext | 30.08.2016 11:57 | 3716 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.