Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Utilizarea competenţelor digitale pentru formarea de competenţe matematice

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: beer_anda | 31.07.2017 11:52 | Revista cadrelor didactice nr. 41/2017 | 2342 vizualizări

Competențele sunt interpretate ca ”rezultate ale învățării”
(intrări), prin opoziție cu obiectivele educaționale (ieșiri).

Curriculumul școlar din țara noastră a parcurs un șir de
schimbări majore începând din anul 1999.
Începand cu anul scolar 2011, obiectivele educaționale au fost
înlocuite cu competențe, ca finalități educaționale. Așadar,
în locul obiectivelor cadru și a obiectivele specifice din
programele școlare se pune problema competențelor generale și
respectiv, competențelor specifice.
În literatura de pedagogie competențele sunt interpretate ca
”rezultate ale învățării” (intrări),prin opoziție cu
obiectivele educaționale (ieșiri).
Competența reprezintă capacitatea unei persoane educate de a
rezolva o anumită situație, pe baza unor deprinderi și
cunoștințe dobândite anterior.
Prin articolul 4 din L.E.N. Ministerul Învățământului se
aliniază sesizării Comisiei Europene și ambele ajung la concluzia
că finalitatea principală a educației o reprezintă formarea
competențelor – cheie, definite ca ”un ansamblu
multifuncțional și transferabil de cunoștințe,
deprinderi/abilități și aptitudini necesare în situații
diferite”, de care are nevoie societatea pentru împlinirea și
dezvoltarea personală, pentru incluziune socială și inserție
profesională.
Toate aceste competențe dobândite trebuie să acționeze ca un
fundament pentru învățarea continuă, ca parte a invățării pe
tot parcursul vieții.
Domeniile de competențe - cheie europene stabilite în LEN și de
către Comisia Europeană sunt: Comunicarea în Limba Maternă;/
Comunicarea în Limbi Străine;/ Competențe Matematice și
Competențe de bază în Științe și Tehnologii;/ Competența
Digitală ( TSI - Tehnologia Societății Informatice);/ Competența
Socială și Competențe Civice;/ A învăța să înveți;/
Inițiativă și Antreprenoriat;/ Sensibilizare și exprimare
culturală.
Competenţa - cheie matematică este abilitatea de a dezvolta și
aplica gândirea matematică cu scopul de a rezolva probleme în
situaţii cotidiene. Această competenţă se bazează pe
importanţa matematicii pentru societate și pentru individ, ca
parte componentă a societăţii. Competenţa matematică implică,
în diferite grade, abilitatea și dorinţa de a utiliza concepte,
reprezentări, modele matematice de a formula idei sau teorii,
păreri personale. Reprezentările matematice la care se face
referire în documente, sunt de diverse tipuri: formule, modele,
construcţii, grafice, hărţi, etc.
Toate competențele - cheie sunt structurate pe 3 dimensiuni:
Cunoștințe, Deprinderi/Aptitudini și Atitudini.
Competențele matematice și cele digitale își pun amprenta asupra
tuturor celorlalte competențe în toate disciplinele școlare și
aici se poate enumera câteva de importanță deosebită :biologia,
fizica, chimia, geografia, desen.
Competenţa - cheie digitală se bazează pe abilităţile
fundamentale: de a folosi computerele pentru obţinerea, copierea,
evaluarea, stocarea, producerea, prezentarea si transmiterea de
informaţii; de a participa si comunica în cadrul unor echipe de
lucru prin intermediul Internetului sau cu alte tehnologii
disponibile.
Competenţa digitală este interdisciplinară si totodată
transdisciplinară, oferind posibilităţi de concretizare a tuturor
disciplinelor scolare. Ea reprezintă un model metodologic pentru
ansamblul disciplinelor scolare, precum si pentru domenii foarte
largi ale practicii sociale.
„Atitudinea fiecăruia dintre noi faţă de calculator este o
probă, un răspuns la întrebarea: cum reacţionezi faţă de
nou?”(GrigoreMoisil)
Competenţa digitală constituie totodată o parte a competenţei de
învăţare permanentă si o dimensiune metodologică evidentă a
curriculum-ului scolar în ansamblul său. După cum se poate
observa, ea reprezintă punctul central de unde se pot dezvolta
diferite dimensiuni ale competenţei propriu-zise, precum si anumite
extinderi în alte competenţe – cheie si competenţe generale.
Folosirea în cadrul orelor de matematică a instruirii asistate pe
calculator și a softurilor educaționale în alternanță cu metode
active - participative și cele tradiționale, este o soluția
optimă pentru a-i determina pe elevi să învețe cu drag la
această disciplină. Profesorul poate folosi ca resurse in predare,
prezentări PowerPoint, platforme AeL, Moodle, sau folosirea
softurilor educaţionale: GeoGebra, Cabri 3D și 2Dplus, Wiris, dar
si exploatarea resurselor educaţionale de pe internet, softuri
educatiunale INTUITEXT, sau Gazeta Matematică Electronică si nu
in ultimul rand, crearea de softuri educaţionale de concepţie
proprie.
Softurile educationale îl implică pe elev într-un proces de
rezolvare de probleme, în care elevul devine personaj activ ce
urmăreşte îndeplinirea unor scopurieducaţionale fără să
conştientizeze acest lucru, sub forma unui joc, faţă de
formalitatea manualelor şcolare. De cele mai multe ori, sarcinile
de lucru au profund caracter practic. Softurile educationale conduc
la creșterea performanței elevului prin: Stimularea interesul
față de nou; Dezvoltarea unei gândiri logice, divergente;
Stimularea imaginației; Optimizarea activității de predare prin
diversificarea și interactivitatea exemplelor propuse; Formarea
intelectuală prin auto-educație
BIBLIOGRAFIE
Grigore, Moisil, Îndoieli şi certitudini ,1974 , Editura
Enciclopedică Română
Badea, D., Competenţe si cunostinţe, Bucuresti: 2010, in Revista
de Pedagogie, nr. 58 (3),.
Birzea, Cezar, Definirea si clasificarea competenţelor, Bucuresti:
2010, in Revista de Pedagogie,
nr. 58 (3),
Catană, Luminița, Domeniul de competenţe – cheie
„Matematică” si elaborarea curriculară, 2010,
in Revista de Pedagogie, nr 58 (3).
Crișan, A. et al. Curriculum Naţional pentru invăţămantul
obligatoriu. Cadru de referinţă,1998,
Bucuresti: Corint
Dulamă, Maria Eliza. Cum ii invăţăm pe alţii să inveţe, cap.
7, Dobandirea competenţelor,2009,
Cluj– Napoca: Editura Clusium.
http://teach.fcps.net/trt2/links/powerpointgames.htm
http://www.e-learn.ro/tutoriale/ms-excel/19.htm://www.wolfram.com/cdf-player/
http://www.didactic.ro/formare-continua/cursuri-intuitext
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_educational_software#Mathematics
http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_software
http://webspace.ship.edu/deensley/discretemath/flash/
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_interactive_geometry_software

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

316 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN