Şcoala cu
bune practici

43 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Utilizarea calculatorului în predarea matematicii

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: steliana_marginean | 23.02.2017 07:40 | Revista cadrelor didactice nr. 37/2017 | 4439 vizualizări

Utilizarea calculatorului în procesul educațional nu mai de mult
timp o noutate ci o obligativitate a cadrului didactic, deorece
folosirea lui sporește interesul elevului pentru participarea
activă la învățare.

Utilizarea calculatorului în predarea matematicii

Mărginean Anuţa-Steliana
Colegiul Naţional ,,Gheorghe Lazăr” Sibiu

Abilitatea de a folosi calculatorul a devenit în zilele noastre
una din competențele principale ale secolului XXI. Utilizarea în
mod eficient și responsabil a resurselor digitale crește foarte
mult șansa de reușită a unui individ în viață. Este cunoscut
faptul că în prezent peste 300 de milione de europeni folosesc
internetul în mod regulat și faptul că România are una dintre
cele mai bune rețețe de furnizare a internetului din Europa.
Procesul de predare-învățare-evaluare al unui individ nu se
tremină niciodată în viață, mai ales dacă este să ne
raportâm la viteza cu care tehnologia se schimbă/ se actualizează
în zilele noastre. Suntem o generație mereu în mișcare și
adaptare, așa că este obligatorie educarea elevilor astfel încât
aceștia să poată beneficia de avantajele tehnologiilor moderne.
Abilitatea de folosire a TIC este văzută, conform Strategiei de la
Lisabona, ca o nouă formă de alfabetizare, o \"alfabetizare
digitală\", care, împreună cu formele clasice, permite
cetăţenilor să participe deplin la societatea cunoaşterii.
Pentru a putea reuși în această societate mereu în schimbare
este obligatoriu ca sistemul de învățământ din România să
pregătească elevii pentru o autoeducare permanentă. Dezvoltarea
elevului ca îndivid în societatea actuală nu poate fi gândită
fără o ancorare adâncă a sistemului de învățământ în
utilizarea științelor calculatoarelor la toate disciplinele. Alte
școli din Europa și nu numai au întegrat de ani buni utilizarea
tehnologiilor digitale în procesul de predare-învățare-evaluare.
Ține doar de noi, de cadrele didactice, să fim deschiși spre
autoperfecționare și să ne gândim că dacă îi privăm pe
elevii noștrii de aceste beneficii ale lumii moderne, automat le
limităm orizonturile.
Este evident că utilizarea calculatorului nu va înlocui niciodată
total acţiunea profesorului. Este evidentă necesitatea accesului
la informaţie, este evidentă necesitatea utilizării
calculatorului în toate şcolile, măcar pentru asigurarea reală a
şanselor egale în educaţie.
Din punct de vedere al utilizării calculatorului în activitatea de
predare-învățare-evaluare a matematicii, accesul la un calculator
permite:
Accesul la o mare bază de date cu modele de probleme rezolvate
Accesul la o serie de tutoriale care explică metode de rezolvare
a unor probleme de matematică
Utilizarea unor aplicații 3D utile pentru o mai bună
reprezentare a geometriei în spațiu
Utilizarea unor platforme de elearning
Găsirea soluţiilor diverse pentru rezolvare unor probleme
specifice
Rezolvarea unor teste de inteligenţă, de autocunoaştere
Utilizarea unor softuri specializate pentru rezolvarea diverselor
probleme de matematică (de la realizarea de grafice de funcții, de
figuri geometrice în plan și spațiu până la aplicații mai
complexe ce rezolvă determinanți de ordinul n, sisteme de ecuații
cu n necunoscute, etc)

Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor (TIC) joacă un rol
deosebit de important în pregătirea tinerei generaţii, pentru a
se putea adapta cerinţelor sociale şi unui nou tip de instruire
şi învăţare necesar pe tot parcursul vieţii. Utilizarea
calculatorului nu reprezintă numai o formă de transmitere
atractivă a cunoştinţelor ci, mai ales, un mijloc de producere
şi evaluare a acestora, în cadrul unui proces constructiv, bazat
pe descoperire şi creativitate.
Elevii care au acces la un calculator conectat la Internet pot:
să se informeze, să se documenteze şi apoi pentru să extragă
informaţiile utile dezvoltării lor profesionale;
să viziteze site-ul ministerului, inspectoratului pentru a fi la
curent cu programele actuale, cu modele de subiecte date la
examenele de sfârșit de ciclu școlar, cu diferite concursuri de
specialitate la care pot participa;
pot să-şi exprime părerea pe forumul dedicat lor;
să comunice, folosind rețelele de socializare, cu colegi din
alte şcolii, din alte ţări pe teme de interes comun;
să se înscrie în forumuri de discuţii pe teme de interes
şcolar;
să acceseze materiale existente pe diverse medii de stocare.

Posibilitatea utilizării, în general gratis, a unei imense
biblioteci virtuale, aşa cum este Internet-ul, îi oferă elevului
posibilitatea să:
se documenteze privind materia pe care acesta o studiază,
câutând informații diverse;
privească materia pe care o studiază sub diferite aspecte;
descopere moduri diferite de tratare a aceleiaşi teme,
aleagă din metodele diferite de rezolvare a unor probleme pe cea
care o consideră cea mai potrivită pentru el;
manifeste deschidere, flexibilitate în modul de abordare a
materiei pe care o studiază
să se adapteze uşor la nou.

Altfel spus, posibilităţile de informare, prelucrare şi stocare
pe care le oferă calculatorul, constituie oportunităţi de
îmbunătăţire a actului de învăţare. Posibilitatea accesării
unei surse diverse de informaţii ne oferă nu numai un plus de
cunoaştere în termeni cantitativi (aflăm mai multe despre
subiectul x!), dar şi în termeni calitativi (privim subiectul x
din mai multe perspective!).

Iată şi câteva exemple de softuri utilizate în procesul de
predare-învăţare la matematică:
Utilizarea softului Geogebra pentru realizare de grafice de
funcții și interpretarea acestora pornind de la reprezentarea
grafică;
Utilizarea softului Geogebra pentru realizare de figuri
geometrice, secțiuni în plan;
Utlizarea sistemului educațional informatizat AEL oferit în
școlile din România în 2006, furnizat de Siveco Romania
Utilizarea softurilor Intuitex – Geometrie între joc și nota
10
Utlizarea arhivei Gazetei Matematice online
Pro-didactica.ro o platformă educațională ce conține pe
lângă noțiuni teoretice și o serie de aplicații practice
interdisciplinare.

Acestea sunt unele dintre cele mai utilizate softuri educaționale,
bineînțeles că exemplele pot continua.
De asemenea calculatorul poate fi folosit și la redactarea unor
fișe de lucru. Se conctată că, prin modul de schematizare şi
redactare, elevii au reuşit să înţeleagă şi să reţină mai
uşor elementele de teorie din fişe, elemente ce stau la baza
rezolvării mai multor probleme.
Un alt exemplu: cu ajutorul calculatorului pot fi concepute teste
grilă care presupun vizualizarea întrebării, a variantelor de
răspuns, (eventual textul este însoţit de imagini sugestive).
Avantajul constă în interacţiunea dintre calculator şi
răspunsul selectat de elev (vizual şi auditiv); se poate afişa
punctajul din oficiu, cel acordat răspunsului curent şi cel
cumulat până la acel moment. Notarea este obiectivă, rapidă şi
eficientă. Testele grilă pot fi periodic actualizate.
Este deja demonstrat rolul TIC în stimularea interesului şi
motivaţiei pentru învăţare, în creşterea perfomanţelor
şcolare ale elevilor.
Astfel, folosind mijloacele TIC li se oferă elevilor:
Posibilitatea de a integra în procesul educațional aceea
”extensie” a lor, calculatorul;
posibilitatea de a învăţa folosind tehnologia în mod diferit,
particlarizat pentru ritmul de învățare al fiecărui elev;
oportunităţi de a reflecta asupra învăţării în mediul
virtual;
oportunităţi de transfer al propriilor experienţe de învătare
în situaţii similare.

Prin utilizarea unui soft elevul dobândeşte un grad mai mare de
independenţă faţă de profesor, având posibiltatea unui feedback
rapid şi personalizat. Deasemenea, utilizând calculatorul, elevul
poate învăţa în ritm propriu.
Folosirea calculatorului trebuie facută în strânsă legătură cu
activitatea tradiţională de predare-învăţare-evaluare
realizată de profesor. Profesorul este cel care are menirea de a
integra aceste resurse digitale în activitatea pe care o
desfăşoară.
Progresul rapid al tehnologiei impune utilizarea în educaţie a
tehnicii informaţionale. Astăzi, a deține informaţia, sau știi
unde să cauți pentru a o găsi, însemnă a deține controlul
asupra propriului destin. De asemenea, informația este una dintre
cele mai importante resurse a economiilor avansate şi astfel
calculatorul devine un instrument indispensabil oricărui
cetăţean. Astăzi este necesar ca toţi elevii să aibă acces la
Internet şi se impune necesitatea integrării instrumentelor TIC
în curricula şcolară în scopul sporirii şanselor de reușită a
tinerelor generații şi pregătirii acestora pentru învăţarea pe
parcursul întregii vieţi (life long learning).

Bibliografie: Istrate O., Modalităţi de utilizare a TIC pentru
evaluarea elevilor
Marcu V., Marinescu M., Implementarea tehnologiilor în educaţie,
Ed. Univ. Oradea
www.elearning.ro

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

264 voturi | 6 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN