Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

PROIECT EDUCAȚIONAL „Să păstrăm aprinsă flacăra străbunilor“

Învăţământ gimnazial | Limbi materne

Propus de: maria_u | 20.07.2017 20:43 | Revista cadrelor didactice nr. 42/2017 | 868 vizualizări

Prin activitățile desfăşurate în cadrul proiectului „Să păstrăm aprinsă flacăra străbunilor“ se încurajează păstrarea tradiţiilor germane şi totodată respectarea acestor obiceiuri caracteristice pentru Banatul Montan.

ARGUMENT
Tradiţiile, obiceiurile, portul şi folclorul sunt comori inestimabile ce definesc un popor făcându-l unic, statornic şi nemuritor în ciuda scurgerii timpului. Ele sunt documente grăitoare privind istoria şi cultura acestor locuri. Imensul tezaur folcloric al acestei zone constituie o componentă valoroasă, o moştenire de preţ, pentru toţi cei care trăiesc şi vieţuiesc în această parte de ţară.
Această moştenire trebuie dusă mai departe, pentru că un popor trebuie să trăiască prin ceea ce lasă prin fiii săi. Dorim să inoculăm copiilor dragostea şi respectul pentru tradiţiile şi obiceiurile germane. Este lesne de înţeles că această alegere a fost motivată de faptul că ne desfăşurăm activitatea într-o localitate cu un bogat potenţial muzical-coregrafic german, transmis de germanii care s-au aşezat pe aceste meleaguri acum 200 de ani. Acest potenţial este valorificat mai ales cu ocazia sărbătorilor: Sărbătoarea Recoltei, Sărbătoarea Sfântului Martin, Decada culturii Germane, Ruga-Sărbătoarea Hramului Bisericii „Sfânta Elisabeta”, Colinde, Sărbătoarea Crăciunului, ş.a. Activitatea desfăşurată dovedeşte a se constitui într-o încercare de păstrare a tradiţiilor germane şi de investigare a unor resurse nevalorificate până în prezent.
De asemenea, se îndreaptă paşii elevilor spre locurile unde sunt conservate valorile poporului german: în muzee, în spectacole, în târguri şi expoziţii.
DESCRIEREA PROIECTULUI
1. GRUPURI ŢINTĂ
COLEGIUL NAȚIONAL “C.D.Loga”- clasa a V-a, a VI-a G, GRĂDINIŢA PN NR.5 CARANSEBEŞ- GRUPA NIVEL I, GRĂDINIŢA PP NR. 4 CARANSEBEŞ- GRUPA NIVEL I , profesori, învăţătoare, educatoare
2. DURATA: 1 AN ȘCOLAR
3. LOC DE DESFĂŞURARE: GRĂDINIŢA PN4 CARANSEBEŞ, GRĂDINIŢA PN5 CARANSEBEŞ, PAROHIA ROMANO- CATOLICĂ CARANSEBEŞ, SALA DE SPECTACOLE/CASA ARMATEI, PARCUL TEIUŞ, COLEGIUL NAȚIONAL „C.D.LOGA”CARANSEBEŞ
4. RESURSE
RESURSE MATERIALE
- cărţi ilustrate, carton duplex, fişe individuale, casete audio şi CD-uri, calculator, rechizite, aparat foto, creioane colorate, carioci, acuarele, pensule, lipici, foarfeci, hârtie colorată, creioane;
RESURSE UMANE
- copiii, cadre didactice, părinţii, membrii ai comunității
RESURSE PROCEDURALE
- observaţia, explicaţia, conversaţia, demonstraţia, povestirea, exerciţiul, jocul, brainstorming- ul, invatarea prin descoperire, conversatia euristica
RESURSE FINANCIARE
- sponsorizări, donaţii;
SCOPUL PROIECTULUI
a) promovarea dialogului şi a comunicării între elevi si preşcolari;
b) dezvoltarea cooperării şi a colaborării între cadre didactice din unităţi diferite de învăţământ;
c) cunoaşterea şi valorificarea obiceiurilor şi tradiţiilor populare germane prin respectarea, practicarea şi transmiterea lor generaţiilor actuale şi viitoare;
d) educarea simţului artistic şi gustului estetic pentru tot ceea ce este frumos în portul popular german;
e) cultivarea sentimentului de admiraţie pentru comorile de artă ale creaţiei populare germane;
f) înţelegerea specificului acestei zone, a idealurilor şi aspiraţiilor poporului german care locuieşte pe meleagurile noastre;
OBIECTIVELE PROIECTULUI:
• să recunoască aspecte din viaţa şi istoria poporului german care locuieşte pe aceste meleaguri ;
• să recunoască şi să descrie obiceiurile şi tradiţiile populare germane;
• să participe la sărbătorile culturale şi religioase ale comunităţii germane;
• să descrie costumul popular german;
• să îmbrace costumul popular german la evenimentele culturale susţinute;
• să manifeste interes pentru folclorul autentic german;
• să recunoască principalele locuri de păstrare a tradiţiilor şi obiceiurilor (muzee, teatre);
• să identifice obiecte expuse în muzeu;
• să-şi exprime dorinţa de a fi continuatori ai valorilor culturii tradiţionale germane ;
• să recepteze frumosul din arta populară germană.
FAZA I- DEBUTUL ȘI IMPLEMENTAREA PROIECTULUI
La începutul proiectului am organizat o întâlnire cu părinții, elevii și membrii ai
comunității, în care au fost prezentați partenerii proiectului, dar și subiectul, scopul și obiectivele acestuia și inventarul de activități.
FAZA II- DESFĂȘURAREA PROIECTULUI
Pe parcursul anului școlar se vor desfășura diferite activități specifice folclorului și tradițiilor germane:
1. Decada culturii germane din Banatul Montan- program cultural, la care participă elevi și
preșcolari și unde copiii prezintă obiceiuri și dansuri germane, dar și tradiții din folclorul românesc.
2. Der große Schwabenzug-prezentarea istoriei minorității germane din Banat.
3. Laterne, Laterne, Sonne, Mond und Sterne!- sărbătoarea Sfântului Martin. În zilele noastre Sărbătoarea Sf.Martin ne aminteşte de ajutorul şi bunătatea pe care le-a oferit oamenilor.La procesiunea lampioanelor se cântă cântece specifice Sf.Martin, se interpretează scena împărţirii paltonului şi se împarte pâine.Deasemenea se licitează gâşte şi se coc diferite prăjiturele specifice acestei sărbători.
4. Cizmuliţe de Moş Nicolae- activitate practică și participarea la Sf. Liturghie, unde copiii îl întâlnesc pe Moş Nicolae, care poartă o scurtă discuţie cu ei despre viaţa şi faptele sale.
5. În ieslea Sfântă de Crăciun!- serbări și colinde de Crăciun
6. De Faschang!(Carnaval) Zilele “nebune” ale carnavalului sau “făşangului” vestesc zilele de post înaintea Paştelui. Cuvântul “carneval” ar putea avea mai multe origini: poate veni din “carrus navalis” care înseamnă “corabie veche” sau o altă origine ar fi “carne vale”, care înseamnă “Carne, drum bun!” Aceasta se referă că în perioada postului nu se mai mănâncă carne.
7. Tradiţii şi obiceiuri neuitate-spectacol și concurs de creație literară și creație plastică
FAZA III- ÎNCHEIEREA PROIECTULUI
EVALUAREA
MONITORIZAREA, EVALUAREA ŞI DISEMINAREA PROIECTULUI VOR FI REALIZATE PRIN:

 Concurs de creație literară și plastică “Să păstrăm aprinsă flacăra străbunilor”
 Promovarea proiectului în grădinițe, școală și comunitate;
 Realizarea portofoliului proiectului;
 Evaluarea impactului pe care l-a avut proiectul în rândul preșcolariilor, elevilor, părinților, a cadrelor didactice și a colaboratorilor;

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

316 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN