Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Educația antepreșcolară- o provocare sau o împlinire?

Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele

Propus de: antonelamazalu | 27.11.2016 22:28 | Revista cadrelor didactice nr. 34/2016 | 489 vizualizări

Aspecte importante de avut în vedere în organizarea spațiului
educațional la grupa de antepreșcolari / preșcolari mici

GRĂDINIȚA P.P. NR. 36 BRAȘOV
PROF. ÎNV. PREȘC. MAZÂLU ANTONELA

EDUCAȚIA ANTEPREȘCOLARĂ- O PROVOCARE SAU O ÎMPLINIRE?
ORGANIZAREA MEDIULUI EDUCAȚIONAL

Pentru a asigura condiții optime de stimulare a dezvoltării
copilului antepreșcolar se impune cunoașterea particularităților
de vârstă și respectarea câtorva cerințe generale privind
organizarea mediului educațional.
În primii trei ani de viață, copiii învață într-un ritm
foarte alert, devenind aproape independenți în jurul vârstei de
trei ani. Dezvoltarea fizică, socială, emoțională, cognitivă
și de limbaj nu se produce disparat și nu operează independent,
fiecare domeniu influențându-le pe celelalte. Odată cu achiziția
mersului, copilul învață să-și coordoneze mișcările, să-și
concentreze atenția, să înțeleagă un mesaj verbal transmis de
către adult și să răspundă verbal sau non-verbal la acesta.
Intervalul cuprins între 1,5 ani și 3 ani marchează o perioadă
de mari salturi în dezvoltare care se diferențiază major, în
toate domeniile dezvoltării, de perioada anterioară și de cea
care îi urmează. Este o perioadă foarte importantă, în special
din punct de vedere al cuceririi independenței ”dependente” de
adult.
Astfel, spațiul educațional trebuie să fie, în primul rând,
un loc sigur, fără riscuri de accidente, luminos, bine ventilat
și călduros. Este necesar un spațiu cât mai larg, care să
încurajeze mișcarea și explorarea, să permită colaborarea și
interacțiunile dintre copii, evitându-se astfel supraaglomerarea
care induce inhibiția de protecție a copilului și limitează
identificarea obiectelor în mediul respectiv.
Materialele didactice, diversificate și suficiente, precum și
produsele realizate de copii vor fi expuse la nivelul vizual al
acestora, pentru a le stimula curiozitatea, operațiile gândirii,
creativitatea și libertatea de alegere.
Este necesară o împărțire a spațiului pe zone de activități,
care să stimuleze dezvoltarea copilului în toate domeniile, precum
și dotarea acestuia cu echipamente confortabile, ușor de manipulat
care să permită organizarea flexibilă a mediului educațional.
Mediul fizic în care își desfășoară activitatea copiii cu
vârste cuprinse între 1 și 3 ani, proveniți din diverse medii,
trebuie să le asigure acestora acces, confort și siguranță și
să reflecte diversitatea culturală.
Luând în considerare aspectele menționate anterior, cadrul
didactic va avea în vedere următoarele criterii în organizarea
spațiului educațional:
- va sta la același nivel cu copiii, schimbându-și locul
frecvent, pentru ca toți copiii să fie stimulați să se deplaseze
și să se afle în apropierea lui;
- se va asigura că există un număr corespunzător de materiale
și jucării în sala de grupă, care să încurajeze copiii să
ajungă, să apuce și să se joace cu ele;
- zonele de joacă și de activități vor fi decorate cu tablouri
colorate și cu obiecte mobile pentru a încuraja interesul copiilor
față de obiecte sau ființe din lumea înconjurătoare și față
de culoare și mișcare;
- va avea în vedere importanța activității de explorare și va
crea situații în care copiii să analizeze și să descopere
singuri lumea din jurul lor, fără a pierde din vedere aspectele
care țin de asigurarea securității și a sănătății acestora;
- va avea grijă să le asigure copiilor posibilitatea de a alege,
pregătind pentru activități materiale variate într-un număr cel
puțin dublu decât numărul copiilor;
- va încuraja copiii să interacționeze cu colegii și cu adulții
cu care intră în contact;
- va antrena copiii în crearea cadrului estetic specific ambiental,
stimulându-i să sesizeze ce apare nou în sală, consultându-i
atunci când afișează un tablou sau obiecte, lucrări ale
copiilor;
- îi va încuraja pe copii să ordoneze jucăriile și obiectele
din ambient;
- va pune la dispoziția copiilor cărți și pliante din carton,
pânză sau vinilin pe care să le poată ține, privi și mânui
singuri, pentru a-i deprinde cu procesul de căutare a informației
și pentru a le stimula dorința de cunoaștere;
- va stimula interesul copiilor pentru citit etichetând mediul în
care aceștia își desfășoară activitatea; etichetele vor fi
scrise în prezența copiilor și vor fi puține la număr,
desemnând obiecte care stârnesc interesul general;
- va pune la dispoziția copiilor accesorii și aparate de joacă
care să le dezvolte și stimuleze plăcerea de a se mișca.
Respectând toate aceste condiții și criterii, cadrul didactic va
amenaja sala de grupă astfel încât copilul va păși cu optimism
și va dori să rămână în acest mediu special amenajat pentru el
și pentru activitățile în care acesta ocupă rolul principal.
Amenajarea corespunzătoare a sălii de grupă reprezintă o
condiție necesară pentru ca un antepreșcolar să aibă curaj să
pășească pentru prima dată într-o sală de grupă, iar cadrul
didactic are obligația de a respecta particularitățile de vârsta
individuale ale copiilor, tocmai pentru ca educația timpurie să se
poată desfășura în condiții optime și pentru ca personalitatea
copiilor să se poată forma încă de la cea mai fragedă vârstă.

BIBLIOGRAFIE:
1. M.E.C.T.S, ”Conținutul educativ pentru serviciile de educație
timpurie antepreșcolară”, 2012
2. ”Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie
a copilului de la naștere la 7 ani”
3. Golu,P., Verza, E., Zlate, M., ”Psihologia copilului”, E. D.
P. București, 1994

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

317 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN