Noile programe şcolare de gimnaziu: dezbatere în Cancelaria Naţională


Matematică

Care sunt problemele principale din programele şcolare la disciplina Matematică?

Ce ar trebui scos din programele şcolare la disciplina dvs? Ce ar trebui adăugat?

Cum se suprapun anumite conţinuturi comune pentru mai multe discipline? Care ar fi ordinea firească?

Oferiţi exemple cât mai concrete, precizând anul de studiu, capitolul/ conţinuturile la care faceţi referire.

Cu ajutorul colegilor, putem prezenta o listă completă de soluţii pentru programe şcolare mai bune!

Comentarii (26)

1 0

02.06.2016 13:25 a_florina

in primul rand si cel mai important ar fi sa se conlucreze si sa se puna de acord programele la mai multe obiecte de studiu.
Adica spre exemplu: este incomod cand ajungi la Teorema lui Pitagora la matematica si trebuie sa corectezi niste greseli cand constati ca elevii au invatat gresit sau nu au inteles teorema facuta mai inainte la fizica, la fel cu Algoritmul de extragere a rădăcinii pătrate dintr-un număr natural; aproximări etc. Acelasi lucru se intampla cu reprezentarea punctelor in plan care se face mai inainte la educatie tehnologica.

1 0

02.06.2016 15:27 emil

Aveti dreptate. De exemplu as corela Matematica cu Informatica. Logica, sisteme de numeratie. Tehnici de rezolvare a unor probleme in pasi(algoritmi)
Matematica cu Tehnologii
Geometria cu Desenul
....

1 0

02.06.2016 16:54 ionescu38

Eu cred ca scoaterea c.m.m.m.c. de la clasa a V-a. Aflarea numitorului comun prin ghiciri și încercări, pentru a putea aduna două fracții, nu mai seamănă a matematică.

1 0

03.06.2016 08:25 emil

Puteti sa va implicati in noua programa si sa aduceti noutati aici: matematica si algoritmi!

1 0

02.06.2016 17:16 Dobra-Gabriela Acest comentariu a fost moderat de angelailas

Gabriela55. Cred ca din programa de liceu ar trebui scoase teme ca Elemente de statisitca matematica si probabilitati conditionate. ,oricum nu se mai dau Bac,metoda inductiei matematice nu place elevilor de clasa a IX, la clasa aXII -Teorema de existenta a primitivelor unei functii continue, notiunile de inel si corp nu s-au mai dat la Bac de ce ar mai fi in programa?.....

0 0

29.06.2016 15:14 alehandro69

subscriu!!

1 0

02.06.2016 20:09 simi1942

As incepe cu ordinea lectiilor la cl.a V-a.Deci;1.Multimi si operatii cu multimi inaintea numerelor naturale.De ce ? Le spunem elevilor despre multimea nr. nat . fara a avea clarificata notiunea de multime.
2.La cap.Nr. rationale pozitive.Asa cum spunea un coleg mai sus,cand aducem fr, la ac. numitor,sa mergem pana la capat.sa-i invatam sa afle cmmdc si cmmmc ca ei sa nu lucreze pe ghicite,indiferent ca se face la cl. a V-a sau a VI-a.La cl.a V-a sa invete operatiile de adunare si scadere doar cu fr, cu ac. numitori.Daca facem si inm. si imp. atunci va trebui sa-i invatam si cmmdc si cmmmc caci altfel nu pot simplifica sau amplifica fr.
3.Se pune prea mult accent pe unitatile de masura si transformarile corespunzatoare,exercitiile nefiind din cele uzuale.Adica se cere sa se transf. din cm cubi in km cubi sau invers.
4.La cl. a VI sau a VII cand se rez. ec.sau inec. de gr.I cu o nec.Trebuiesc facute inainte operatii cu egalitati si operatii cu inegalitati pentru a putea sa-i motivezi elevuliui de ce treci un termenb dintr-o parte in alta a semn, egal,cu semn schimbat sau de ce imparti ec. sau inec. cu un nr. diferit de zero.La ora actuala elevii invata DUPA lIMITATIE.Prof. i-a culeg. de probl. "paralelela 45 ".si le arata cum se brezolva ec. sau inec. fara a li se motiva operatiile fracute.LA ACESTE PROGRAME SCOLARE SA LUCREZE PROF. CU O BOGATA EXPERIENTA LA CATEDRA,NU SA SE FACA DINTR-UN FOTOLIU DIN MINISTER,DE OAMENI CARE " N-AU INGHITIT,LA VIATA LOR,NICI UN GRAM DE CRETA LA TABLA ,"
5.Ar trebui "umblat " si la continutul manualului.Manualul este cartea de capatai a elevului.Sunt pe piata manuale care prezinta informatii contradictorii.Se cunoaste man. de Geografie cl. a VIII cand comisia de evaluare corecta dupa un manual iar elevul invatase dupa alt manual care prezenta inaltimuea vf. Omul cu alte valori.UN SINGUR MANUAL BINE CONCEPUT,CU INFORMATII DE NIVELUL CLASEI RESPECTIVE ,FARA CUNOSTINTE CARE SE ADRESEAZA SPECIALISTILOR.Deocamdata atat .

1 0

09.06.2016 23:10 Cristina-Lucia

Si eu sunt de acord cu invatarea aducerii fractiilor l anumitor comun, si pt numere mai mari decat 3,4, 5, 6, (de ex. 24; 36;12) prin metoda c.m.m.m.c. ( in programa mai veche, elevul care termina cls a V-a, stia toate operatiile cu fractii si nu le evita in calcul) . Ajung elevi de clasa a 7-a si a 8-a, sa calculeze in Teorema lui Pitagora, 1/2=0.5 si apoi il riidca la patrat, la fel fac si cu 5/3 sau 2/3 si ajug sa extraga un radical dintr-o fractie zecimala ! (uneori chiar si dintr-o fractie periodica)... cand fractia ordinara ar putea fi ceva de forma 16/25.
O data ce invata operatiile de calcul al fractilor zecimale, raman cu un nivel de calcul al fractiilor ordinare , de clasa a Va- actuala, ceea ce duce la dificultati in rezolvarea si intelegerea problemelor care se rezolva cu ajutorul ecuatiilor, de tipul: " Un biciclist parcurge un drum in 3 etape, in prima etapa parcurge 1/3 din drum, adoua etapa 2/5 din drum (sau din rest) etc. , sau al expresiilor algebrice specifice clasei a 8-a: cele de forma E(X) . Pentru clasa a 8-a : "Teorema celor 3 perpendiculare" - este un subiect mult meste nivelul comun al Evaluarii Nationale. - acest capitol , inclus in examenul de Evaluare, probabil are ca scop, doar diferentierea unui elev de nota 9 fata de un elev de nota 10 - ca si examen de competitie.

1 1

02.06.2016 22:37 jorabogdansorin

De ce trebuie sa invete copiii de gimnaziu trigonometrie? Am inteles cubul, piramida, cilindrul etc desi si acestea sunt prea mult; dar trunchiul de piramida cu ce ii ajuta pe copii? Cine vrea matematici superioare sa mearga la profile si sa invete, dar pt. minrtea unui copil de cls a 8a e prea mult. Doar meditatiile. De ce? Stiti cati bani face un prof de mate? Nu e cinstit fata de cei care sunt copii buni dar au alte pasiuni. Nu stricati viitorul copiilor cu aceasta materie incarcata. Trebuie schimbata si atitudinea prof de mate. Ei sunt cheia universului. Nu e asa.

0 0

29.06.2016 15:23 alehandro69

aveti perfecta dreptate!!

1 0

19.01.2017 20:39 sc_axintele

Aratati un domeniu al stiintei si tehnologiei care n-are nevoie de matematica! Faptul ca unii sau altii n-au avut aptitudini, poate, pentru matematică , nu inseamna ca aceasta disciplina n-ar fi necesara. Ca materia predata nu mai are continuitate dupa ce programele au fost restructurate conform bunul plac al unora, e alta poveste. Sa nu tăiem si ultima sansa copiilor acestei tari, scotand matematica din programa scolara! Trebuie mai multe ore de matematica pe fiecare an de studiu,programele scolare reformulate, amenajate laboratoare de stiinte in toate scolile si formati profesori pe masura, fara sa uitam de plata corespunzatoare a lor. Viitorul planetei nu-l vor asigura filosofii ci oamenii de stiinta, nu credeti?

1 1

04.06.2016 07:32 band206

Sa fim seriosi. La matematica se cer multe notiuni de care elevul nu mai are nevoie, sau nu e la varsta la care ar trebui sa stucdieze asa ceva. In loc sa se aeriseasca materia, nivelul cunostintelor complexe coboara tot mai mult spre clasele mici. Iata doar 2 exemple de notiuni.... inutile
1. La clasele primare la ce sunt necesare rezolvarile problemelor prin metode grafice, tinand cont ca odata ajuns in cl a 5-a foloseste calculul algebric?
2. De ce trebuie sa stie un elev sa extraga radacina patrata dintr-un numar? La ce il ajuta?
Si exemplele pot continua. Sa nu mai vorbim de liceu. Derivate. integrale, limite. Total inutile unui licean.

0 0

29.06.2016 15:25 alehandro69

Total de acord dar parerea dv este in van daca nu este expusa comisiei ministeriale ce va reface programa!!

Unde este adresa lor de contact?

0 0

04.06.2016 15:04 cdmaria

imi permit o ... propunere
Metodele aritmetice ar trebui sa ramana, dar la gimnaziu
Cele patru operații ar trebui terminate in ciclu primar (inclusiv impartirea la un numar natural format din mai multe cifre, sau folosirea acoladelor)
Unitatile de masura pentru lungime, masa, capacitate, timp ... studiate la ciclu primar (incluzand inclusiv ore practice in care sa se ceara elevilor sa masoare, sa calculeze perimetre pentru figuri reale, cantariri si masurare a lichidelor...). Vor fi cu siguranta utile la fizica, in gimnaziu ...

Clasa a V-a
• Numere naturale
o Citirea și scrierea, sirul numerelor naturale, reprezentarea pe axa a numerelor, aproximari, comparari, ordonari ... (lectii peste care unii colegi trec foarte rapid, considerand ca sunt notiuni cunoscute ...)
o Operatii cu numere naturale
 Adunarea (suma Gauss ar putea sa ramana dar facultativ, pentru copiii mai buni ... majoritatea elevilor nu inteleg ce se intampla acolo)
 Scaderea
 Inmultirea. Factor comun
 Impartirea. Teorema impartirii cu rest
 Ridicarea la putere (inclusiv regulile de calcul cu puteri)
 Ordinea efectuarii operatiilor
(La fiecare operatii pot fi incluse exercitii de aflare a unui termen necunoscut, fara sa se introduca notiunea de ecuatie)
• Numere zecimale. Operații cu numere zecimale
• Multimi
• Divizibilitate (toata divizibilitatea)
• Metode aritmetice (consider ca dezvolta gandirea copilului, nu ar trebui renuntat la aceste metode)
o Metoda reducerii la unitate
o Metoda figurativa
o Metoda mersului invers
• Elemente de geometrie
o Figuri geometrice cunoscute: desen, calcul de perimetre
o Corpuri geometrice: desen, desfasurare (ore de aplicatii practice de constructie a corpurilor geometrice)

Clasa a VI-a

Algebra
• Fractii
• Rapoarte si proportii
• Numere intregi
• Ecuatii. Probleme care se rezolva cu ecuatii

Geometrie
• programa existenta

Clasa a VII-a

Algebra
• Numere rationale
• Numere reale (inclusiv intervale) – consider ca este importanta si predarea algoritmului de aflare a radacinii pătrate
• Ecuatii, inecuatii si sisteme de ecuatii. Probleme care se rezolva cu ecuatii...

Geometrie
• programa existenta

Clasa a VIII-a

Algebra
• Calcul algebric (inclusiv rapoarte algebrice)
• Functii
• Recapitularea materiei in vederea Evaluarii Nationale
Geometrie
• Cunoasterea intuitiva a corpurilor geometrice (de tare multe ori simt ca vorbesc singura cand predau acele notiuni din primul capitol al geometriei din clasa a VIII) Problemele de calcul a distantelor sau a unghiurilor par mai degraba potrivite pentru copiii care merg la olimpiada. Acele notiuni pot fi predate la liceu
• Calcul de arii si volume a corpurilor geometrice cunoscute
• Recapitularea materiei in vederea Evaluarii Nationale

0 0

26.06.2016 08:35 phado

Sărut mâna, stimată doamnă.
Se pare că vi se potrivește perfect ceea ce zicea Caragiale în rândurile ....
"Din doua una, dați-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, și anume în punctele... esențiale... Din această dilemă nu puteți ieși... Am zis! "

Oare de ce nu putem noi românii să împrumutăm un întreg sistem de învățământ funcțional?
Eu unul consider că este mai important să învățăm elevul să judece și nu să facă calcule inutile - acum când orice gadget are și un calculator.
De asemenea geometria în spațiu de la clasa a VIII-a poate fi trecută la clasa a IX-a.
Și un ultim aspect - timpul alocat aplicațiilor este foarte redus ( matematica se învață doar rezolvând exerciții și probleme).

1 1

28.06.2016 19:32 Timi_roxy1

Bună ziua,
1, Problema trebuie să plece din clasele I-IV. În ciclul primar elevii învață metoda figurativă pe care apoi nu o mai utilizează. Ar trebui înlocuită cu calculul algebric, iar în clasa a V-a introdusă noțiunea de sistem cu cele doua metode care se învață în clasa a VIII-a.
2, Ar trebui scoasă geometria în spațiu din clasa a VIII-a și introdusă în clasa a IX-a, iar în clasa a VII-a să se predea o parte din materia de la geometrie din clasa a VII-a de acum( oricum cercul se face foarte repede în clasa a VII-a).
3, Materia ar trebui să fie pusă în concordanță (la fizică elevilor le trebuie teorema lui Thales în clasa a VI-a și la matematică se face în clasa a VII-a).

1 0

29.06.2016 15:18 alehandro69

Noi comentam aici degeaba!! Unde este publicata comisia ministeriala de lucru si adrese de contact?
Tot cum vor ei o sa faca programa deoarece meditatiile la romana si matematica sunt o afacere banoasa! Materia va ramane grea si stufoasa ,ca sa se vanda manuale,culegeri,caiete,etc

DE CE MATEMATICA TREBUIE SA FIE O SPERIETOARE PT TOATA LUMEA?
Se poate lucra si frumos cu eliminarea a jumatate din programa!!

0 0

31.01.2017 05:38 dorinpetrut

Hai să o scoatem de tot, era mai bine în peșteră

0 0

11.07.2016 10:24 1971a

Aş dori ca aceste comentarii să nu rămână fără ecou...
În loc să învăţăm algoritmi de calcul la matematică, mai bine am dezvolta logica şi perspicacitatea elevilor prin rezolvarea de probleme.
1. La clasa I trebuie scoasă Adunarea şi scăderea nr. nat. până la 100.
* Din experienţa mea la clasa I, 2015 - 2016, vârsta psihologică permite copilului să înţeleagă concret noţiunea de număr şi ar putea face calcule cu trecere peste ordin până la 20.
2. Se pot astfel aloca mai multe ore de exerciţii aplicative / rezolvare de probleme la fiecare lecţie nouă.
3. Nu se pot însuşi noţiuni noi, zilnic fără consolidare / exersare.
4. Chiar şi cu programa veche - învăţarea algoritmilor de calcul cu trecere peste ordin la clasa a II-a până la 100, la clasa a III-a până la 1000, învăţarea înmulţirii şi împărţirii la clasa a III-a, a operaţiilor cu fracţii la clasa a IV-a,... am avut copii olimpici la matematică.
5. Şcoala trebuie să descopere înclinaţiile şi aptitudinile fiecărui elev, nu să-l spraîncarce cu informaţii.
6. Şcolile profesionale ar trebui să ia în considerare ca la bacalaureat, să existe o probă de evaluare practică.

Voi reveni cu alte propuneri anul viitor, la sfârşitul clasei a II-a....

1 0

31.07.2016 17:03 udypro

http://math.univ-ovidius.ro/workshop/altfel/01/program.htm

Asta e tot.Poate cu mici ajustari.
Trebuie sa se tina cont de faptul ca elevii care se reintorc în România nu se pot adapta programelor scolare actuale.

1 0

16.08.2016 19:59 mitumaricela

Programa de matematică M5 Clasa a XI-a mi se pare o aberație : Statistica și teoria grafurilor. O mare tâmpenie care nu are nici o legătură cu materia studiată la clasa a IX a , a X-a, a XII-a. Nu există continuitate . Mai mult decât atât aceste noțiuni se studiază la informatică . E o ruptură aici. Există un singur manual pentru matematică clasa a XI-a M5, care lasă de dorit iar alternativa nu există. Teoria grafurilor nu au studiat-o la facultate toți profesorii. Nu face parte din disciplinele obligatorii. Învățăm odată cu elevii . Este inadmisibil așa ceva. Nu știu cine a avut această idee aberantă. Ar trebui scoase grafurile din programa de matematică și introduse la TIC eventual, pentru că de regulă laboratoarele de informatică nu sunt disponibile pentru ora de mate întotdeauna. Nici prea multe informații despre aceste grafuri nu există - matematic vorbind. Matematica este atât de vastă și frumoasă.

0 0

18.01.2017 21:12 PopaMariaLaura

Am găsit următoarea întrebare: La clasele primare la ce sunt necesare rezolvarile problemelor prin metode grafice, tinand cont ca odata ajuns in cl a 5-a foloseste calculul algebric?
Tocmai această metodă ar trebui consolidată în ciclul primar. De ce? Multe probleme care utilizează teorema împărțirii cu rest- de tipul se dă suma/diferența a două numere,câtul și restul se rezolvă cu segmente, altfel faceți calcule algebrice pe care copii nu le înțeleg. Probleme care cer calcularea unui număr dacă se iau din acesta părți și se dă restul sunt iarăși probleme care se rezolvă cu metoda figurativă. Și altele... Pentru elevii clasei a V-a este mult mai accesibilă această metodă ( modelare ) și este indicat să folosim calculul algebric abia undeva în clasele 6-7.

1 0

03.04.2017 23:02 cemtareg

Cu regret o spun, toata aceasta tevatura cu schimbarea, cu orice pret, a programei, acuzand 'stufosenia' acesteia si o necorelare cu actualele dezvoltari a societatii, este facuta (tevatura) doar pt a distruge invatamantul romanesc. Daca se doreste un invatamant performant recititi cuvantarea 'odiosului' la plenara pe teme de invatamant din 69 si aplicati. Cateva argumente :::
1) poporul roman e foarte inteligent (85%).
2) din ce-ti propui sa predai (adica sa inteleaga si elevii) realizezi cam 75%. Iti propui doar 'adunarea', obtii o 'adunare' cu erori 15%.
3) programele erau construite logic, pt dezvoltarea inteligentei. De aici greutatea intelegerii de catre cativa.
4) va recomand reanalizarea manualului de Matematica, pt clasa a cincea, din anii 79- 83. Foarte complex, foarte stufos, dar foarte logic. Putea fi parcurs de un elev, chiar fara profesor.
5) Nu pot fi aduse solutii punctuale. Trebuie o viziune generala.
6) Era corect ca, programa, sa fie facuta de un colectiv de profesori

0 0

26.07.2017 19:49 marivega

Cateva consideratii formulate schematic:
- oportuna ideea parcurgerii intregului capitol Nr rationale in cls a 6-a, acesta putand fi parcurs in mod natural, fara dificultati si avand drept efect decongestionarea materiei stufoase din cls a 7- a;
- extrem de inspirata introducerea sistemelor de ecuatii in clasa a 7-a, acestea incadrandu-se perfect intre rezolvarea ecuatiilor si rezolvarea problemelor cu ec si sisteme; in plus, in perspectiva capitolului ,,Functii" din clasa a 8- a, ca si pentru mai buna concordanta cu fizica si chimia, aceasta schimbare e benefica;
- deplasarea intregului capitol de Calcul algebric in clasa a 8- a mi se pare riscanta, din experienta observand ca elevilor le e util un interval mai lung de timp pentru insusirea si sedimentarea formulelor de calcul preescurtat si mai ales a metodelor de descompunere in factori; in acelasi timp, neparcurgerea acestui capitol in cls a 7- a limiteaza mult varietatea aplicatiilor , atat cu nr reale , cat si ecuatii, sisteme etc;
-asezarea capitolului Functii la finalul cls a 8- a are si aspcte pozitive( prospetimea notiunilor in apropierea examenului), dar si riscuri, sedimentarea notiunilor legate de functii necesitand de obicei un timp mai indelungat;
- incadrarea poligoanelor regulate in capitolul Cercul permite atat o economie de timp, cat si introducerea mai naturala a acestora.

0 0

07.08.2017 21:34 adrianabuda

Buna seara! Care editura alegeti pentru clasa a V-a?

0 0

19.09.2017 20:27 maria_angelamacavei

nnn

Comentaţi

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.